Dacă toate proiectele „valide” în momentul de faţă ar fi realizate, stocul Capitalei ar creşte cu aproape 60%.

Pentru următorii ani, în Bucureşti sunt anunţate spre livrare centre comerciale cu o suprafaţă totală de aproximativ 470.000 de metri pătraţi, în vreme ce construcţia unor proiecte de 430.000 de metri pătraţi a fost oprită, arată consultanţii CBRE România într-un raport de piaţă. Volumul spaţiilor comerciale a căror dezvoltare a rămas în picioare este de peste şase ori mai mare decât suprafaţa unuia dintre cele mai mari malluri din Capitală – AFI Palace Cotroceni (76.000 de metri pătraţi) – şi ar reprezenta o creştere de aproximativ 58% faţă de stocul modern de retail existent la ora actuală pe această piaţă (806.000 de metri pătraţi). În toamna lui 2013 este programat spre deschidere Promenada Mall, un proiect de 55.000 de metri pătraţi, amplasat în zona Floreasca.

Potenţial şi în oraşele secundare sau terţiare
În momentul de faţă, la nivel naţional se află efectiv în construcţie peste 160.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale, iar la finele lui 2013 stocul de retail al României ar trebui să ajungă la peste 2,8 milioane de metri pătraţi. Pe lista livrărilor se numără Coresi Shopping City (faza I), AFI Palace Ploieşti, Cora Slobozia, Corall Constanţa sau Uvertura Mall Botoşani. „România (…) este încă interesantă pentru dezvoltatorii internaţionali de centre comerciale. Companii precum AFI Europe, NEPI, Sonae Sierra, Immochan sau Raiffeisen Evolution dezvoltă proiecte în ţară sau au în plan investiţii în spaţii comerciale. De asemenea, densitatea de metri pătraţi de centre comerciale la mia de locuitori arată că nu doar în Bucureşti există potenţial de dezvoltare, ci şi în oraşe, precum Braşov, Timişoara, Craiova sau Galaţi”, subliniază Luiza Moraru, directorul departamentului de retail al CBRE România.

Focus pe proiecte mici
În ceea ce priveşte volumul livrărilor consemnat în 2012, s-a putut observa o schimbare în preferinţele dezvoltatorilor. După ce în primul semestru al anului a fost deschis un singur centru comercial – Palas Iaşi, cu o suprafaţă închiriabilă de 55.000 de metri pătraţi -, în semestrul al doilea au fost inaugurate la nivel naţional şase astfel de proiecte, dintre care însă doar unul de tip „shopping mall” (Ploieşti Shopping City, tot cu 55.000 de metri pătraţi), restul fiind proiecte de mici dimensiuni. În Capitală, spre exemplu, au fost finalizate Cora Rahova, InterCora Mihai Bravu şi Auchan City Crângaşi. „S-a observat anul trecut preferinţa investitorilor pentru inaugurarea de centre comerciale cu galerii mici, cu o suprafaţă de până la 6.000 de metri pătraţi. Principalul motiv îl constituie timpul mai scurt pentru dezvoltarea unui astfel de proiect, de la accesarea finanţării până la inaugurare, spre deosebire de cel necesar pentru construirea unui centru comercial de tip shopping mall’”, precizează Luiza Moraru.

Suceava: un metru pătrat de mall pentru fiecare locuitor
În 2012 au fost livrate în România spaţii comerciale cu o suprafaţă totală de 150.000 de metri pătraţi, volum de circa patru ori mai mic decât cel consemnat în anul 2008. Astfel, stocul naţional de spaţii moderne de retail se situa, la finele anului trecut, la aproximativ 2,7 milioane de metri pătraţi, dintre care Bucureştiul deţinea 30% (806.000 de metri pătraţi). Media de spaţii comerciale la mia de locuitori se ridica la 127 de metri pătraţi la nivel naţional şi la 416 metri pătraţi în Capitală. Suceava a rămas însă oraşul cu cel mai mare stoc de retail raportat la populaţie: 1.118 metri pătraţi la mia de locuitori.

Spune-ţi părerea