Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
4 sept. 2012

Bucureştiul, printre cele mai accesibile capitale din regiune pentru operarea unui business. Cum stăm faţă de Budapesta, Varşovia sau Praga

scris de Adriana Drăgușin in categoria Ştirea zilei

De la începutul anului trecut, chiria cerută de proprietarii clădirilor office de calitate a rămas neschimbată.

Deşi costurile de ocupare pentru spaţiile de birouri de clasa A din Capitală pot fi percepute drept ridicate de multe companii, Bucureştiul se numără printre cele mai accesibile oraşe pentru a deschide un business. Asta pentru că, potrivit unui raport de piaţă realizat de compania de consultanţă CBRE, ţara noastră se situează pe penultimul loc în regiune din punctul de vedere al costurilor de ocupare pentru birourile de tip prime din Capitală. Astfel, la finele primului trimestru din 2012, suma pe care trebuia să o plătească o companie pentru a avea sediul într-o clădire de clasa A din Bucureşti se ridica la 24,75 de euro pe metru pătrat pe lună (297 de euro pe metru pătrat pe an). Din această valoare, 19,50 de euro pe metru pătrat pe lună reprezenta chiria, iar restul cheltuieli de mentenanţă.

Pretenţiile proprietarilor din capitala Ungariei, uşor mai ridicate
La nivel regional, cheltuieli mai mici au de plătit doar companiile care au sedii în Sofia, Bulgaria. Aici, suma totală de achitat pentru un metru pătrat de birouri ajunge la 18,18 euro pe lună (sau 218,18 euro pe metru pătrat pe an), în scădere cu 6,3% faţă de primul trimestru din 2011.

Mai ridicate decât în România sunt însă costurile pentru birourile din Bratislava, Slovacia: chiar dacă valoarea chiriei lunare este ceva mai mică aici – 17 euro pe metru pătrat, costurile totale ajung la 26,58 de euro pe lună (318,93 euro pe metru pătrat pe an). Costuri similare – 26,89 de euro pe metru pătrat pe lună (322,67 de euro pe an) – au de plătit şi companiile din Budapesta, Ungaria. Aici, chiria propriu-zisă este uşor mai ridicată decât în Bucureşti, ajungând la 20 de euro pentru un metru pătrat.

Birourile din Praga sunt cele mai scump de întreţinut
În vârful clasamentului capitalelor cu cele mai mari costuri de ocupare se situează Varşovia, Polonia, cu un total lunar de plată de 36,67 de euro pe metru pătrat (sau 356,84 de euro anual). Aici, chiria pentru un spaţiu de clasa A ajunge la 27 de euro pe metru pătrat pe lună. Locul al doilea este ocupat de Praga, Republica Cehă, unde cheltuielile totale ale unei companii pentru spaţiul de birouri ocupat se ridică la 33 de euro pe metru pătrat pe lună (396 de euro pe metru pătrat pe an). Din această sumă, doar 21 de euro pe metru pătrat reprezintă chiria, restul fiind cheltuieli de mentenanţă.

Chiriile se menţin, dar se majorează costurile de mentenanţă
De menţionat este că, în ultima perioadă, proprietarii clădirilor office de clasa A din Bucureşti au început să recupereze decalajul existent faţă de celelalte ţări din regiune. Astfel, costurile totale de ocupare pentru un birou în Capitală erau, la finele primului trimestru al acestui an, cu 5,1% mai ridicate comparativ cu perioada similară din 2011. Pe baza acestor date, Bucureştiul ocupă astfel locul al 33-lea într-un top al primelor 35 de ţări care au înregistrat creşteri ale costurilor pentru birouri în perioada menţionată, fiind singura capitală din regiune prezentă în clasament. De menţionat este că avansul a fost determinat doar de majorarea cheltuielilor de mentenanţă a spaţiilor de birouri, în condiţiile în care valoarea chiriei a rămas neschimbată, la 19,5 euro pe metru pătrat pe lună.

La polul opus, capitala Bulgariei, se situează pe locul al nouălea în topul celor mai mari scăderi ale costurilor de ocupare pentru birourile de clasa A, cu un declin de 6,3% per total şi de 7,1% la valoarea chiriei. Cu excepţia Poloniei, unde cheltuielile pentru spaţiile office s-au majorat cu 3%, celelalte ţări din regiune au fost caracterizate de stagnare.

Citeşte şi: Semn bun pentru piaţa de birouri: după trei ani de relocări în spaţii mai mici, companiile încep să se extindă

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Cum au evoluat investițiile în activele imobiliare autohtone în S1 2021

Cea mai mare tranzacție înregistrată până acum în acest an a avut loc în trimestrul al treilea, pe piața de birouri din Capitală. Valoarea totală a investițiilor în activele...

citește mai departe
Piața birourilor din București, la un an după declanșarea pandemiei de Covid-19

Potrivit estimărilor uneia dintre marile companii de consultanță de pe piața locală, o pondere scăzută dintre angajați lucrează permanent la sediul firmei în momentul de față. Activitatea de închiriere...

citește mai departe
8 din 10 angajați au așteptarea de a lucra într-un mediu sănătos. Certificarea clădirilor de birouri, o necesitate?

Garantarea unor condiții de lucru corespunzătoare constituie un avantaj competitiv pentru angajatori în strategia de atragere și retenție a talentelor. Aproape 96% dintre angajații români consideră că standardele care...

citește mai departe
Griffes: Semne puternice de revenire pentru închirierile de birouri din Capitală în T2 2021. Avans de 80% estimat la capitolul livrări față de 2020

O creștere a numărului de semnări de contracte noi pe piața de birouri a început să se resimtă la începutul sezonului estival. Cel de-al doilea trimestru al anului în...

citește mai departe
Achiziții de active imobiliare în valoare de 300 de milioane de euro în S1 2021. „România continuă să ofere printre cele mai atractive randamente din regiune”

Potrivit consultanților Cushman & Wakefield Echinox, tranzacțiile încheiate în prima jumătate a anului au fost susținute de apetitul pentru birouri al investitorilor austrieci. Valoarea totală a tranzacțiilor cu active...

citește mai departe