Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
17 nov. 2011

Centrele comerciale româneşti, neatractive pentru investitori. Vezi harta achiziţiilor în regiune

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei

Interesul scăzut al jucătorilor din real estate se menţine în ciuda randamentelor sensibil mai mari oferite de ţara noastră comparativ cu Republica Cehă sau Polonia.

În primele trei trimestre ale anului, volumul investiţiilor în proprietăţile de retail de pe piaţa autohtonă s-a situat la unul dintre cele mai scăzute niveluri din Europa. Potrivit celui mai recent raport de piaţă emis de compania de consultanţă Cushman & Wakefield, în perioada menţionată tranzacţiile de achiziţii de spaţii comerciale moderne s-au ridicat la 17 milioane de euro, valoare ce reprezintă o scădere de 82,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Raportat la primele nouă luni ale acestui an, retailul deţine o pondere de doar 6% din totalul investiţiilor în real estate-ul local. “Comparativ cu Cehia şi Polonia, numărul investitorilor interesaţi să cumpere proprietăţi în România este mult mai mic, nu există o concurenţă propriu-zisă între investitori. Pe termen scurt, acest fapt va determina o relativă stabilitate a preţurilor, cu tendinţe de creştere foarte modeste”, explica recent Costel Florea, partener şi director al departamentului de investiţii al sucursalei locale a Cushman & Wakefield. Reticenţa străinilor de a achiziţiona proprietăţi în ţara noastră se menţine în ciuda randamentelor oferite de proprietăţile locale de tip prime, care se situează între 8% şi 9% în oraşele importante ale ţării (faţă de un maximum de 6,5% în alte ţări din Europa Centrală).

Cehia: „explozie” de tranzacţii
Pe primele locuri în topul preferinţelor investitorilor din Europa Centrală se situează, în mod detaşat, Republica Cehă. Potrivit datelor Cushman & Wakefield, aici investiţiile în retail au ajuns la 1,092 miliarde de euro în primele nouă luni din 2011 (o pondere de 65,2% din total). Acest volum indică o adevărată explozie a interesului jucătorilor din imobiliare, dat fiind că marchează o creştere de 1.530,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Pe locul al doilea în clasamentul celor mai mari investiţii din regiune se situează Polonia, unde volumul achiziţiilor pe acest segment a ajuns la 833,76 milioane de euro (o pondere de 44,2% din totalul investiţiilor). Faţă de primele trei trimestre ale anului trecut, a avut loc o creştere de 59,1% la capitolul tranzacţii în retail.

Până şi Bulgaria este considerată mai atractivă decât România când vine vorba de achiziţia de centre comerciale. În ţara vecină, volumul tranzacţiilor de profil a ajuns la 149,70 milioane de euro în primele nouă luni ale anului, valoare ce reprezintă 86,4% din totalul investiţiilor pe piaţa locală.

Pe de altă parte, în Croaţia investitorii au achiziţionat proprietăţi în valoare de 220 milioane de euro, în vreme ce, în Ungaria, volumul tranzacţiilor a ajuns la 122,17 milioane de euro.

Marea Britanie şi Germania, campioane la investiţii
În clasamentul celor mai mici investiţii în retail, în Europa Centrală ţara noastră este surclasată doar de Serbia şi Slovenia, unde volumul investiţiilor a fost egal cu zero. La nivelul întregului continent, un volum mai scăzut al investiţiilor de retail a fost înregistrat în Luxemburg (13,15 milioane de euro), dar şi în Letonia şi Lituania (unde nu a avut loc nicio achiziţie).

La polul opus, pe primul loc la tranzacţiile cu centre comerciale din Europa se situează Marea Britanie, cu un volum al investiţiilor de 8,542 miliarde de euro. Pe locul al doilea se situează Germania, cu 8,482 miliarde de euro, aceasta fiind urmată de Rusia, cu un volum de 2,056 miliarde de euro.

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Revenire peste așteptări pentru segmentul imobiliar cel mai afectat de situația din domeniul sanitar

Până în momentul de față, vânzările consemnate pe această piață au înregistrat o recuperare destul de abruptă, în formă de V. Dată fiind închiderea centrelor comerciale în perioada stării...

citește mai departe
Perspectivele pieței de retail pentru 2020: spațiile comerciale moderne vor trece de 4 milioane de metri pătrați. Vezi proiectele programate!

Cu un total de 32 de proiecte comerciale, Bucureștiul deține o pondere de aproximativ o treime din stocul disponibil la nivel național. Potrivit analizelor efectuate de compania de consultanță...

citește mai departe
Chiar dacă o vreme nu au lucrat de la sediu, 90% dintre chiriașii marilor clădiri de birouri și-au achitat la timp obligațiile contractuale

În ceea ce privește potențialul de generare a veniturilor, sectorul office se bucură, în continuare, de perspective pozitive. În prima jumătate din 2020, majoritatea companiilor din clădirile de birouri...

citește mai departe
Iași: investiții de circa un miliard de euro în proiecte imobiliare, în plan pentru 2020. „Criza medicală a înfrânat entuziasmul, dar oportunitățile încă există”

Pe lista dezvoltatorilor din oraș se numără și două ansambluri multifuncționale de amploare, ce includ și proprietăți rezidențiale. Potrivit datelor companiei de consultanță Uil Casa Imobiliare, piața ieșeană se...

citește mai departe
Colliers: Marile centre comerciale au făcut investiții de peste jumătate de milion de euro ca să se pregătească pentru redeschiderea din 15 iunie

Retailerii se așteaptă la o recuperare parțială a vânzărilor pe timpul verii și estimează că numărul vizitatorilor ar putea reveni la normal în decembrie. Potrivit datelor Colliers International, centrele...

citește mai departe