Deși în Occident scad în popularitate, marile centre comerciale conntinuă să fie atractive pentru consumatorii locali.

România este una dintre țările unde conceptul de „mall” a prins foarte bine, cel puțin în marile orașe – în frunte, desigur, cu Bucureștiul. Datele companiei de consultanță CBRE relevă că 70% dintre consumatorii autohtoni aleg să frecventeze centrele comerciale de mari dimensiuni, pondere ce se situează cu mult peste media europeană, de doar 47%.

romanii si mallurile de la shopping la destinatie de timp liber

Focus pe food-court și divertisment

Este interesant însă că perspectiva românilor asupra mallurilor se schimbă, acest gen de proiecte nemaifiind percepute doar ca destinații de cumpărături, ci, tot mai mult, ca soluții de petrecere a timpului liber. Reprezentanții CBRE observă că vizitatorii sunt atrași de oportunitățile de shopping disponibile, însă au și o abordare pragmatică, căutând soluții pentru activitățile lor zilnice. Totodată, 40% dintre aceștia consideră că opțiunile de divertisment reprezintă principalul factor de alegere a unui centru comercial.

În consecință, consultanții Cushman & Wakefield Echinox observă că, în ultimii ani, dezvoltatorii au acordat o atenție tot mai mare zonelor de food-court din cadrul centrelor comerciale, căutând să îmbine spațiile pentru servirea mesei cu cele de leisure și entertainment. Astfel, cele mai mari zece centre comerciale din România găzduiesc aproximativ 250 de unități de tip Food&Beverage, întinse pe o suprafață închiriabilă de peste 40.000 de metri pătrați, potrivit datelor centralizate de companie.

„Lumea modernă, incluzând aici și România, trece printr-o schimbare semnificativă de paradigmă. Dacă în urmă cu câțiva ani, obișnuiam să cumpărăm haine din oraș sau mall și să mâncăm acasă, în ultima perioadă am început să cumpărăm diverse lucruri, inclusiv haine, online și să ieșim pentru a lua masa în oraș sau la mall. În piețe dinamice, precum România, cu o creștere economică record și un avans al salariilor de peste 10% pe an, aceste tendințe sunt rapid îmbrățișate de consumatorii tineri, iar operatorii de restaurante și cafenele beneficiază de acest context pozitiv.”

Cristi Moga, Research Consultant Cushman & Wakefield Echinox

Proiecte noi în 12 orașe ale țării

Deși a atins, în unele cazuri, nivelul de saturație, piața locală este încă atractivă pentru dezvoltarea de proiecte moderne de retail. Analiștii de la Cushman & Wakefield Echinox estimează că, în următorii trei ani, stocul spaţiilor moderne de retail din cele mai mari 23 de oraşe ale țării (cu o populaţie de peste 90.000 de locuitori fiecare) va creşte cu aproximativ 500.000 de metri pătraţi. Dintre piețele analizate, o parte sunt deja „acoperite” din perspectiva retailului modern, astfel că noi dezvoltări sunt anunţate doar în 12 dintre acestea. Oraşele cu cele mai mari volume de livrări planificate sunt Bucureşti (122.000 de metri pătrați) şi Timişoara (78.000 de metri pătrați), urmate de Braşov (58.000 de metri pătrați), Sibiu (53.000 de metri pătrați) şi Târgu Mureş (50.000 de metri pătrați).

„Marile oraşe, în special centrele universitare, care atrag investiţii şi locuitori din alte zone ale ţării, continuă să fie o prioritate pentru marii dezvoltatori de spaţii de retail, care caută de cele mai multe ori să vină cu proiecte complementare ca zone şi ca mix de magazine şi servicii. Piaţa este dinamică, majoritatea retailerilor înregistrează creşteri ale vânzărilor de două cifre, iar vârfurile de consum sunt vizibile cel mai adesea în marile oraşe.”

Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency

Spune-ţi părerea