Vânzări
Închirieri
Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
19 Ianuarie 2022

România, printre țările din ECE care au încheiat anul pe plus la capitolul investiții imobiliare

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei
Ultima actualizare: 04 Februarie 2022
Sursă foto: Pixabay.com

Deși în primul semestru volumul achizițiilor s-a situat sub nivelul din 2020, piața a recuperat puternic în a doua jumătate a anului.

România, Polonia și Slovacia sunt țările din Europa Centrală și de Est (ECE) care în 2021 au raportat o creștere a volumului tranzacțiilor cu active imobiliare, în timp ce piețele din Cehia și Ungaria au înregistrat scăderi față de anul 2020, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
La nivelul ECE, volumul tranzacționat a totalizat 9,98 miliarde de euro, în scădere cu 4,3% comparativ cu anul anterior. Polonia a avut o creștere de 8,3%, în timp ce piața din Slovacia a înregistrat un avans de 54,2%. În schimb, Cehia a consemnat o scădere de 36% a tranzacțiilor cu proprietăți generatoare de venituri, iar în Ungaria volumul s-a redus cu 18,2%.

Deși redusă, creșterea a fost notabilă ca trend

În România, în 2021 au fost consemnate 54 de tranzacții cu active imobiliare, dublu față de 2020, volumul total investit fiind de 916 milioane de euro, în creștere cu 0,2% comparativ cu anul anterior, conform raportului Romania Investment Marketbeat, lansat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

După un prim semestru în care volumul investițiilor s-a situat sub cel din perioada corespunzătoare din 2020, piața a recuperat puternic în a doua jumătate a anului, când au fost parafate tranzacții cumulând 618 milioane de euro – dublu față de primele șase luni ale lui 2021.

„Interesul investitorilor pentru active imobiliare s-a menținut crescut în 2021, pe fondul unei relative reechilibrări a raportului de forțe dintre proprietari și chiriași, aspect menit să garanteze un flux financiar stabil pentru investitori. Într-un climat general pozitiv, ne așteptăm ca un număr mai ridicat de proprietari să reevalueze oportunitatea demarării unui proces de vânzare, fapt ce ar crește lichiditatea pieței. O zonă cu potențial rămâne cea a tranzacțiilor de tip sale & lease-back, prin care proprietari de business-uri variate se pot finanța prin valorificarea portofoliului imobiliar. Privind spre anul recent început, ne putem aștepta la noi deal-uri record, care ar contribui la depășirea pragului de un miliard de euro în ceea ce privește volumul tranzacționat.”

Cristi Moga, Head of Capital Markets Cushman & Wakefield Echinox

 

Cele mai multe active tranzacționate au fost din sectorul logistic si industrial, reprezentând aproape 40% din total (21), în timp ce pe segmentul de retail au fost achiziționate 13 proprietăți. În ciuda unui număr mai mic de active tranzacționate, cele opt clădiri de birouri care și-au schimbat proprietarii în 2021 au cumulat 44% din volumul total, respectiv 402 milioane de euro, în timp ce segmentul industrial a avut o pondere de 30%, iar cel de retail de 20%.

Tranzacții de top de pe piața locală

De menționat este faptul că în topul celor mai mari cinci tranzacții au intrat active din toate cele trei segmente mari de piață, respectiv birouri, retail și industrial.

Cele mai mari tranzacții consemnate au presupus vânzarea de către Louis Delhaize a unui pachet de șase proprietăti comerciale operate de Cora către grupul austriac Supernova, respectiv achiziția Hermes Business Campus (75.000 de metri pătrați) de către Adventum Group de la Atenor. Adventum Group completează lista numelor noi de investitori care au intrat în România în ultimele 18 luni.

În plus, CTP, cel mai mare proprietar de spații logistice și industriale din România, a continuat să-și consolideze poziția pe piață printr-o serie de patru tranzacții, cu o valoare cumulată de aproximativ 170 de milioane de euro.
Randamentele de referință au înregistrat o comprimare semnificativă în cea de-a doua jumătate a anului, de 50-75 de puncte procentuale, trend care ar putea continua și în 2022. Cu toate acestea, diferența dintre piața locală și țările mai mature din Europa Centrală și de Est, precum Cehia, Polonia sau Ungaria, se menține relativ ridicată (100- 300 de puncte procentuale) – fapt ce ar putea grăbi o viitoare compresie a yieldurilor.

Sursă: Cushman & Wakefield Echinox
Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
În contextul pandemiei, parcurile de retail au avut de câștigat în fața mallurilor

Mallurile au resimțit efectele închiderii magazinelor cu produse neesențiale, dar și a restaurantelor și cinematografelor. Parcurile de retail din România s-au dovedit a fi mult mai reziliente în timpul...

citește mai departe
Cum au mers tranzacțiile de investiții în active imobiliare în primul trimestru din 2021

Deși în perioada analizată a fost consemnată o scădere comparativ cu perioada similară a anului anterior, specialiștii se așteaptă la o intensificare a activității în perioada următoare. Potrivit celui...

citește mai departe
În cadrul ansamblului Dimri Residence va fi finalizată o clădire mixtă, de retail și birouri, în vara lui 2021

Imobilul va avea o suprafață de 7.000 de metri pătrați, peste 40% dintre spațiile comerciale disponibile aflându-se în discuții în vederea închirierii. Dezvoltatorul imobiliar Dimri Construction & Development, de...

citește mai departe
Dezvoltatorii se extind și în județele care duceau lipsă de proiecte comerciale moderne. Parcurile de retail, „pariul” momentului

În ciuda epidemiei de Covid-19, capitalele de județ sunt atractive pentru investitorii în proiecte de retail, datorită potențialului lor economic. Cel mai recent raport de piață realizat de compania...

citește mai departe
Românii n-au renunțat la cumpărături: aproape o treime dintre retaileri au avut vânzări similare sau mai mari în T3 2020 față de 2019, în ciuda scăderii traficului în magazine

Evoluția celor doi indicatori relevă că, deși merg mai rar în magazine, consumatorii sunt dispuși să cheltuiască mai mult într-o singură „vizită”. Deși retailul a fost unul dintre cele...

citește mai departe