În mod normal, la plecare ar trebui să-ți primești banii înapoi, integral sau măcar parțial.
O practică uzuală, cel puțin în marile orașe, este ca, atunci când te muți în chirie, să fie nevoie să plătești o „garanție”. Egală cu valoarea chiriei pe una, două sau chiar trei luni de zile, aceasta reprezintă o măsură de siguranță pentru proprietar și are rolul de a acoperi eventualele daune provocate de chiriaș. În mod normal, garanția ar trebui restituită chiriașului la plecare – integral sau măcar parțial, dacă pe parcursul șederii sale au existat cheltuieli ce au fost acoperite din această sumă. Din păcate însă, nu întotdeauna se întâmplă așa.
Pentru a preveni asemenea situații neplăcute, Imobiliare.ro îți prezintă câteva măsuri de precauție:
1. Alege un proprietar de încredere:
Este adevărat că aparențele pot înșela, însă fă tot posibilul să ajungi la un acord cu cineva care să-ți inspire încredere. O persoană cunoscută sau recomandată de un prieten ar avea, desigur, un avantaj în plus. În orice caz, acordă-ți un timp pentru a discuta cu proprietarul, pentru a putea începe măcar să vă cunoașteți (este firesc ca, la rândul său, și acesta să-și dorească un chiriaș de încredere).
2. Semnează un contract:
Din punct de vedere legal, singura dovadă că ai plătit garanția în cauză este stipularea acestui fapt în scris, de preferat într-un contract de închiriere care să fie înregistrat ulterior la Administrația Financiară. (Poți încheia, pentru aceasta, și un proces-verbal între tine și proprietar, dar cea dintâi variantă este de preferat.) Un act semnat de către cele două părți reprezintă singurul argument solid pe care-l ai la dispoziție în cazul unui conflict cu privire la restituirea banilor care ți se cuvin.
3. Menține o relație bună cu proprietarul:
Într-o relație amiabilă sunt șanse mai mici să apară neînțelegeri. De aceea, încearcă, pe cât posibil, să te menții în raporturi bune cu proprietarul. Din acest punct de vedere, este nevoie să dai dovadă de respect față de acesta, dar și să-ți plătești la timp cheltuielile (atât chirie, cât și întreținere, electricitate, cablu, internet etc.). Grija față de casă și de bunurile încredințate odată cu aceasta este de asemenea importantă, pentru a evita eventualele daune ce ar trebui acoperite din garanție.
4. Plătește-ți facturile:
Pentru a nu da proprietarului niciun motiv pentru a-ți reține garanția (sau o parte din aceasta) la plecare, asigură-te că ești la zi cu toate cheltuielile casei. Pentru aceasta, este nevoie să păstrezi facturile și, mai ales, chitanțele, pentru a putea face dovada plăților efectuate.



