Într-un scenariu optimist, reprezentanţii CBRE România nu exclud ca tranzacţiile de închiriere să ajungă la un nivel similar cu cel din anii de boom.
Şi pe piaţa birourilor din Capitală pot fi identificate premisele pentru o viitoare revenire a pieţei. Laura Bencze, managerul departamentului de cercetare din cadrul CBRE România, estimează că, pentru anul în curs, volumul de spaţii de birouri tranzacţionat la nivelul Capitalei se va înscrie pe un trend ascendent, putând ajunge, într-un scenariu optimist, chiar la cotele din 2007-2008, de aproape 300.000 de metri pătraţi. Această previziune se bazează pe evoluţia pozitivă înregistrată în 2010. astfel, anul trecut cererea de spaţii de birouri din Capitală s-a ridicat la peste 177.000 de metri pătraţi, ceea ce reprezintă un avans de peste 40% comparativ cu 2009. La acest volum s-au adăugat tranzacţii de circa 74.600 de metri pătraţi prin renegocieri, reînnoiri şi închirieri în stocul necompetitiv.
2 milioane de metri pătraţi, stocul office al Bucureştiului
În contrapunct cu acest avans rapid al cererii, oferta de spaţii de birouri are un ritm mult mai redus de creştere. În momentul de faţă, stocul total de spaţii office existent în Bucureşti se ridică la două milioane de metri pătraţi, din care 41% sunt localizate în clădiri de clasa A, iar peste 70% sunt situate în trei mari zone de birouri: CBD (centru – Central Business District), zona de nord şi nord-Pipera. Stocul estimat spre predare în 2011 este unul redus: 135.000 de metri pătraţi de birouri, cele mai multe în clădiri ce ar fi trebuit să fie finalizate în 2009-2010. Pentru anul viitor, volumul de livrări este dificil de estimat, dat fiind că dezvoltatorii pot decide în orice moment demararea unor proiecte trecute până acum în aşteptare. „Clădirile de birouri au nevoie de finanţare pentru a fi construite, iar pentru finanţare au nevoie de contracte de preînchiriere. Acest segment nu a fost foarte dinamic în 2010 (cu doar câteva contracte de acest tip semnate), dar în 2011 există şanse clare pentru modificarea acestui număr”, subliniază Laura Bencze. În acest context, chiar dacă oferta existentă pe acest segment pare a fi suficientă pentru a acoperi cererea actuală, o majorare semnificativă a celei din urmă poate duce la un deficit al celei dintâi.