Vânzări
Închirieri
Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
14 Aprilie 2011

De ce promit ţări precum România să atragă “grosul” investiţiilor în retailul european

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei
Ultima actualizare: 14 Aprilie 2011

Pieţele din Europa Centrală şi de Est sunt încă serios deficitare la capitolul spaţii comerciale moderne, spre deosebire de ţările vestice.

Estimarea privind creşterea cheltuielilor de consum în anii următori face ca segmentul european de retail să se bucure de perspective solide de creştere. Potrivit unui studiu realizat de compania internaţională de consultanţă DTZ, până la sfârşitul anului viitor în Europa va fi livrată o suprafaţă totală de 13 milioane de metri pătraţi de noi spaţii comerciale. Acest volum este de aproape de patru ori mai mare faţă de stocul livrat pe continent anul trecut, de circa 3,5 milioane de metri pătraţi. Cea mai mare parte din noile centre comerciale vor fi concentrate în Europa Centrală şi de Est, unde se preconizează o creştere de 30% faţă de stocul existent, până la sfârşitul lui 2012. Pe primele locuri la capitolul livrări se vor situa în Rusia şi Turcia, cu un volum estimat pentru 2011 de 2,1 milioane de metri pătraţi şi, respectiv, 2,8 milioane de metri pătraţi.

Ţările din regiune, sub media europeană de spaţii de retail
Această concentrare se explică prin faptul că, în momentul de faţă, Europa de Vest cumulează peste 90% din stocul actual de retail, în vreme ce Europa Centrală şi de Est deţine numai 10%. Astfel, ţările central-est europene se situează mult sub media europeană a stocului de spaţii comerciale, ce atinge valoarea de 238 de metri pătraţi la mia de locuitori. Spre exemplu, Turcia şi Rusia au numai 54 metri pătraţi, respectiv 60 metri pătraţi la mia de locuitori. „Până în prezent, investiţiile în centre comerciale au fost relativ limitate în Turcia şi Europa Centrală şi de Est, reprezentând doar 4% din investiţia totală în centre comerciale în Europa în 2010, aceasta fiind cauza stocului limitat. Cu toate acestea, previzionăm o intensificare a activităţii de investiţii în aceste ţări în următorii doi ani, pe fondul creşterii semnificative a activităţii de dezvoltare, consecinţă a cererii de spaţii noi din partea retailerilor, pentru a satisface noile nevoi de consum”, subliniază Hans Vrensen, şeful departamentului de cercetare al DTZ la nivel global.

Piaţa românească, încă departe de saturaţie
Într-o situaţie asemănătoare în ceea ce priveşte stocul de centre comerciale se regăseşte şi în ţara noastră. „În România, stocul de retail modern la mia de locuitori se situa la nivelul de 64 metri pătraţi la finele anului 2010, aproape de patru ori sub media europeană de 238 de metri pătraţi. O analiză realizată de DTZ Echinox în trimestrul al treilea din 2010 estimează că piaţa românească mai poate absorbi 784.000 metri pătraţi de spaţii moderne de retail până la saturaţie, luând în calcul stocul la zi, veniturile medii ale populaţiei, rata şomajului, nivelul consumului şi statisticile principalelor ţări din regiune”, explică Bogdan Sergentu, şeful departamentului de evaluări şi consultanţă al DTZ Echinox. Acesta a precizat că, dat fiind nivelul salariului net din România, nivelul de saturaţie al pieţei de retail va fi atins atunci când spaţiile comerciale moderne vor ajunge la 100 de metri pătraţi la mia de locuitori.

Spre comparaţie, multe dintre ţările din Europa Occidentală, printre care Suedia, Irlanda şi Ţările de Jos, au atins deja un nivel de saturaţie pe segmentul de retail. Alte pieţe, precum Marea Britanie, Franţa sau Italia se situează deja foarte aproape de media europeană a stocului de spaţii de retail. Cumulat, Marea Britanie, Franţa şi Germania cumulează 50% din stocul european de centre comerciale.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
Studiu: Cum spun românii că-și vor schimba obiceiurile pe fondul noilor „măsuri de relaxare”. „Instinctele de a socializa și de a experimenta vor răzbate”

Oamenii își doresc să iasă mai mult în parc, să facă mai multă mișcare, dar și să meargă în vacanţe în interiorul ţării. Cele două luni de izolare și...

citește mai departe
Colliers: Marile centre comerciale au făcut investiții de peste jumătate de milion de euro ca să se pregătească pentru redeschiderea din 15 iunie

Retailerii se așteaptă la o recuperare parțială a vânzărilor pe timpul verii și estimează că numărul vizitatorilor ar putea reveni la normal în decembrie. Potrivit datelor Colliers International, centrele...

citește mai departe
Prin atragerea a opt retaileri locali, ERA Shopping Park Oradea îşi creşte gradul de ocupare la 95%

Noile magazine activează pe segmentele de food şi fashion şi însumează o suprafaţă de 1.000 de metri pătraţi. În al doilea trimestru al acestui an, centrul comercial ERA Shopping...

citește mai departe
Bătălia megamallurilor, la final? Dezvoltatorul Colosseum: „Ar fi o sinucidere să mai construiască cineva un asemenea proiect”

Cel mai mare centru comercial din România şi din Europa se pregăteşte pentru începerea lucrărilor de construcţie în partea de nord-vest a Bucureştiului. Începând cu anul 2008, când a...

citește mai departe
Retailul autohton oferă randamente mai mari decât Franţa, Marea Britanie, Cehia sau Polonia. Totuşi, investitorii nu vor să cumpere aici

Cererea pentru proprietăţile de retail de cea mai bună calitate din Europa Centrală a ajuns la cel mai ridicat nivel din 2008 încoace. Potrivit unui studiu de piaţă realizat...

citește mai departe