Vânzări
Închirieri
Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
23 Februarie 2011

Dilema jucătorilor din imobiliare: „Avem mulţi clienţi, dar nu şi ce să le oferim!”

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei
Ultima actualizare: 23 Februarie 2011

Deşi investitorii străini se arată interesaţi de piaţa autohtonă, preţurile prea mari sau lipsa unor proprietăţi de calitate frânează încheierea unor tranzacţii.

Dacă până la izbucnirea crizei România era „vânată” de numeroşi străini aflaţi în căutarea unor oportunităţi de investiţie, în ultimii mai bine de doi ani situaţia s-a schimbat radical. Majoritatea celor interesaţi de potenţialul pieţei locale au fost alungaţi de prăbuşirea rapidă a preţurilor, în vreme ce alţi câţiva au intrat într-un con de umbră. Ultimele câteva luni au adus însă semne de revenire a interesului investitorilor străini – atât la nivel european, cât şi pe plan local. Companiile imobiliare autohtone semnalează însă o altă problemă: găsirea unor active care să corespundă cerinţelor potenţialilor cumpărători se dovedeşte o misiune dificilă. „Avem mulţi clienţi, dar nu avem ce să le oferim!”, subliniază Ilias Papageorgiadis, CEO al More Real Estate Services. Acesta este de părere că situaţia actuală este cumva similară cu cea din 2008, când pe piaţă existau mulţi clienţi, dar majoritatea proprietăţilor disponibile erau prea scumpe. Între timp, precizează Papageorgiadis, preţurile s-au redus la jumătate, însă majoritatea acestora sunt considerate încă prea mari.

Uneori, banii există, dar tot e greu să găseşti ce ai nevoie
De multe ori, aşadar, principalul obstacol în calea încheierii unor deal-uri este preţul. Sunt însă şi cazuri în care, deşi banii nu sunt o problemă, raritatea unor proprietăţi de calitate şi lipsa de transparenţă a pieţei imobiliare locale face ca multe tranzacţii să eşueze. Această problemă este reclamată de Isfahan Doekhie, CEO al companiei de brokeraj şi consultanţă în imobiliare ID Romania. De origine olandeză, acesta lucrează în mod special cu potenţiali investitori, de cele mai multe ori străini, care vor să cumpere sau să închirieze diverse proprietăţi (rezidenţiale, office, spaţii comerciale sau industriale) pe piaţa autohtonă. Doekhie povesteşte că, deşi de la începutul acestui an a încheiat câteva tranzacţii (închirieri de birouri, spaţii comerciale), totuşi a pierdut un număr aproape dublu de deal-uri, din cauză că nu a avut ce proprietăţi să le ofere clienţilor. De multe ori, investitorii cu care lucrează au un buget generos pentru ceea ce vor – Doekhie povesteşte chiar că unul dintre clienţii săi este dispus să plătească 25.000 de euro pe lună pentru închirierea unei vile ca sediu de birouri. În asemenea situaţii, spune reprezentantul ID Romania, esenţială este colaborarea dintre agenţii şi companiile imobiliare active în piaţă, pentru a facilita legătura dintre potenţialii clienţi şi proprietăţile ce corespund cerinţelor acestora.

Revine apetitul investitorilor pe rezidenţial?
În ciuda actualului context, sunt şi jucători locali care se arată optimişti cu privire la evoluţia pieţei din punctul de vedere al investiţiilor. Nimrod Zvik, directorul de marketing al Be Igloo (organizaţia de vânzări a fondului norvegian de investiţii România Invest), estimează că în 2011 volumul investiţiilor în piaţa imobiliară locală va ajunge la un nivel de circa 400 milioane de euro, în contextul unei creşteri de cel puţin 30%. “România este deja un teren cunoscut pentru investitorii internaţionali, datorită reputaţiei de una dintre cele mai râvnite locaţii pentru plasat bani pe care o avea în 2008. În momentul în care oamenii de afaceri străini decid că e momentul oportun pentru investiţii, atunci România va intra pe lista lor scurtă. Unii vor renunţa, speriaţi de instabilitatea economică locală, dar alţii vor miza pe redresarea realităţii economice şi vor veni aici”, spune Zvik. Acesta preconizează că, de acum încolo, se vor schimba şi preferinţele investitorilor. Astfel, dacă până acum aceştia manifestau un interes deosebit pentru proprietăţile de pe segmentul comercial, este de aşteptat ca în continuare să crească apetitul şi pentru achiziţia şi dezvoltarea de proiecte rezidenţiale.

Părerile cititorilor
2 păreri
  • musatinul

    vrajeli ieftine, doar terenurile agricole vor fi interesante pt investitori gen china,arabia ,marea majoritate din investitori din imobiliare si a luat talpasita ceilalti vor sa reduca din pierderi crestere nici vorba

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
În contextul pandemiei, parcurile de retail au avut de câștigat în fața mallurilor

Mallurile au resimțit efectele închiderii magazinelor cu produse neesențiale, dar și a restaurantelor și cinematografelor. Parcurile de retail din România s-au dovedit a fi mult mai reziliente în timpul...

citește mai departe
În cadrul ansamblului Dimri Residence va fi finalizată o clădire mixtă, de retail și birouri, în vara lui 2021

Imobilul va avea o suprafață de 7.000 de metri pătrați, peste 40% dintre spațiile comerciale disponibile aflându-se în discuții în vederea închirierii. Dezvoltatorul imobiliar Dimri Construction & Development, de...

citește mai departe
Dezvoltatorii se extind și în județele care duceau lipsă de proiecte comerciale moderne. Parcurile de retail, „pariul” momentului

În ciuda epidemiei de Covid-19, capitalele de județ sunt atractive pentru investitorii în proiecte de retail, datorită potențialului lor economic. Cel mai recent raport de piață realizat de compania...

citește mai departe
Românii n-au renunțat la cumpărături: aproape o treime dintre retaileri au avut vânzări similare sau mai mari în T3 2020 față de 2019, în ciuda scăderii traficului în magazine

Evoluția celor doi indicatori relevă că, deși merg mai rar în magazine, consumatorii sunt dispuși să cheltuiască mai mult într-o singură „vizită”. Deși retailul a fost unul dintre cele...

citește mai departe
Cele mai recente livrări de pe piața de retail. La cât ajunge stocul autohton de asemenea spații

Potrivit reprezentanților Cushman & Wakefield Echinox, piața de profil prezintă în continuare potențial de dezvoltare. În urma celor mai recente livrări de centre comerciale, stocul de retail modern din...

citește mai departe