Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
20 iul. 2011

Regres masiv pe piaţa de retail: livrările de spaţii comerciale, înapoi la nivelul din 2003

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei

În primul semestru din 2011 nu a fost inaugurat niciun centru comercial important. Totuşi, câteva astfel de deschideri sunt planificate pentru restul anului.

Efectele perioadei de recesiune asupra activităţii de construcţie se văd din plin la o simplă privire aruncată evoluţiei pieţei autohtone de retail în acest an. Potrivit unui raport de piaţă realizat de compania de consultanţă CB Richard Ellis (CBRE), livrările de spaţii comerciale moderne s-au ridicat în prima jumătate a anului la cel mai scăzut nivel din ultimii opt ani. Astfel, în primele şase luni din 2011 a fost predată la nivel naţional o suprafaţă cumulată de doar 37.000 de metri pătraţi. Spre comparaţie, în perioada similară a anului 2003 au fost înregistrate livrări de 28.000 de metri pătraţi. Printre deschiderile din primul semestru nu se numără niciun centru comercial important, ci doar extinderi sau proiecte de mici dimensiuni. Dintre acestea, doar Estrada Shopping Gallery, ancorată de Decathlon, a fost deschisă în Bucureşti. Printre spaţiile finalizate se mai numără Family Center Giurgiu, extinderea zonei de distracţii din European Retail Park Brăila şi parcul comercial din Drobeta Turnu Severin, ancorat de Cora. În prezent, stocul naţional de spaţii comerciale moderne a ajuns la 2.230.000 de metri pătraţi, potrivit datelor CBRE.

Peste 360.000 de metri pătraţi ar trebui să fie finalizaţi în 2012-2013
O evoluţie mai bună a pieţei de retail este previzionată pentru a doua parte a acestui an. Astfel, în următoarele şase luni ar trebui să fie livrată o suprafaţă totală de 110.000 de metri pătraţi. Deschiderile planificate pentru 2011 sunt: Maritimo Shopping Center Constanţa, extinderea Băneasa Shopping City din Bucureşti, European Retail Park Botoşani şi Galleria Arad.

În ciuda nivelului scăzut de livrări în comparaţie cu anii trecuţi, reprezentanţii CBRE precizează că volumul de construcţii noi se află în creştere. Astfel, dintr-un total de peste 1.680.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale aflate în diverse stadii de planificare, 22% se află deja în construcţie – comparativ cu o pondere de 17% la sfârşitul lui 2010. Cei aproximativ 367.000 de metri pătraţi aflaţi momentan în dezvoltare ar trebui să fie finalizaţi în perioada 2012-2013. Astfel, în decursul următorilor doi ani, stocul naţional ar trebui să crească la circa 2,6 milioane de metri pătraţi, ceea ce ar reprezenta o proporţie de 120 metri pătraţi la 1.000 de locuitori.

Retailerii internaţionali menţin chiriile prime la cote ridicate
Chiar dacă oferta de spaţii comerciale nu creşte în acelaşi ritm alert din anii trecuţi, comercianţii internaţionali continuă să fie atraşi de perspectivele de creştere economică a României. “După expansiunea puternică a H&M începând din martie 2011 (şase magazine deschise până în prezent şi încă şase deschideri planificate), au apărut mărci noi în acest semestru: List Fashion, Wienerwald, Petit Bateau, Toy Watch, Oliviers & Co, ce vor fi urmati de Subway, Leroy Merlin şi Toy & Joy”, subliniază consultanţii CBRE.

În mod firesc, cea mai mare parte a retailerilor internaţionali preferă centrele comerciale dominante, în detrimentul proiectelor mici. Ca urmare, în primul semestru chiria practicată în centrele comerciale prime a înregistrat o creştere uşoară (ajungând la aproximativ 50 de euro pe metru pătrat pe lună), în vreme ce, pentru spaţiile secundare, chiria de bază s-a stabilizat şi s-a transformat chiar într-o valoare procentuală din încasările retailerilor.

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Revenire peste așteptări pentru segmentul imobiliar cel mai afectat de situația din domeniul sanitar

Până în momentul de față, vânzările consemnate pe această piață au înregistrat o recuperare destul de abruptă, în formă de V. Dată fiind închiderea centrelor comerciale în perioada stării...

citește mai departe
Perspectivele pieței de retail pentru 2020: spațiile comerciale moderne vor trece de 4 milioane de metri pătrați. Vezi proiectele programate!

Cu un total de 32 de proiecte comerciale, Bucureștiul deține o pondere de aproximativ o treime din stocul disponibil la nivel național. Potrivit analizelor efectuate de compania de consultanță...

citește mai departe
Chiar dacă o vreme nu au lucrat de la sediu, 90% dintre chiriașii marilor clădiri de birouri și-au achitat la timp obligațiile contractuale

În ceea ce privește potențialul de generare a veniturilor, sectorul office se bucură, în continuare, de perspective pozitive. În prima jumătate din 2020, majoritatea companiilor din clădirile de birouri...

citește mai departe
Iași: investiții de circa un miliard de euro în proiecte imobiliare, în plan pentru 2020. „Criza medicală a înfrânat entuziasmul, dar oportunitățile încă există”

Pe lista dezvoltatorilor din oraș se numără și două ansambluri multifuncționale de amploare, ce includ și proprietăți rezidențiale. Potrivit datelor companiei de consultanță Uil Casa Imobiliare, piața ieșeană se...

citește mai departe
Colliers: Marile centre comerciale au făcut investiții de peste jumătate de milion de euro ca să se pregătească pentru redeschiderea din 15 iunie

Retailerii se așteaptă la o recuperare parțială a vânzărilor pe timpul verii și estimează că numărul vizitatorilor ar putea reveni la normal în decembrie. Potrivit datelor Colliers International, centrele...

citește mai departe