Vânzări
Închirieri
Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
26 Mai 2011

Retailerii internaţionali menţin chiriile spaţiilor comerciale la cote ridicate

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei
Ultima actualizare: 26 Mai 2011

Din al doilea trimestru al anului trecut, preţurile cerute de proprietarii spaţiilor de retail au început să se stabilizeze.

Piaţa autohtonă de retail este printre primele segmente imobiliare ce dă semne de revenire după recesiune. Acest lucru este valabil nu doar în ceea ce priveşte reluarea construcţiei de noi proiecte, ci şi la capitolul chirii. Astfel, în ultimele mai bine de nouă luni, preţurile cerute de proprietarii spaţiilor comerciale de calitate din Capitală – fie ele stradale sau localizate în centrele de cumpărături – s-au menţinut la un nivel relativ constant. „Chiriile trec printr-un proces de stabilizare şi consolidare”, se arată într-un raport realizat recent de compania de consultanţă Jones Lang LaSalle (JLL). Potrivit datelor JLL, în trimestrul al doilea preţurile maxime cerute pentru spaţiile din centrele comerciale performante se ridicau la 60-75 de euro pe metru pătrat pe lună, iar la sfârşitul primului trimestru al acestui an se încadrau între 65-75 de euro. La fel, chiriile spaţiilor stradale n-au înregistrat modificări din T2 2010, fiind în continuare cotate între 60-70 euro pe metru pătrat pe lună.

Mai e mult loc de creştere pe segmentul de lux
Cum se explică tendinţa de stabilizare resimţită pe acest segment încă de anul trecut, când ieşirea din criză părea doar un vis îndepărtat? Cea mai importantă cauză pentru aceasta constă în cererea ridicată de spaţii comerciale generată de brandurile internaţionale. Potrivit unui raport realizat recent de CBRE asupra a 73 de ţări din întreaga lume, anul trecut România s-a situat pe locul al treilea în topul pieţelor cu cele mai multe intrări de branduri noi, fiind precedată doar de India şi Turcia. Pe piaţa autohtonă cei mai bine reprezentaţi sunt retailerii din sectorul de fashion & denim, în vreme ce, pe segmentul de lux sunt prezenţi doar 7% dintre comercianţii internaţionali, ceea ce oferă un potenţial substanţial de creştere.

Românii nu au mulţi bani, dar îi cheltuiesc pe „branduri”
Georgiana Andrei, directorul departamentului de retail al Colliers International România, spune că, pe tot parcursul perioadei de criză, chiriile din centrele comerciale de calitate din Capitală nu s-au modificat prea mult, tocmai datorită menţinerii unui nivel ridicat al cererii. Andrew Hardy, managing partner al companiei Red Development, arată că, din perspectiva retailerilor internaţionali, unul dintre avantajele oferite de o piaţă ca România este că, deşi veniturile sunt semnificativ mai mici decât în alte ţări mai dezvoltate, o bună parte din acestea sunt cheltuite pe articole de fashion. Acesta dă exemplul brandurilor britanice, care se află în căutarea unor pieţe emergente pe care să se extindă, dat fiind că activează deja în pieţe saturate.

Ce se întâmplă în lume
Evoluţia chiriilor spaţiilor româneşti de retail se află în deplină concordanţă cu trendul resimţit la nivel internaţional. Un raport realizat de Colliers International arată că, cel puţin pe segmentul magazinelor stradale de top, chiriile din regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa) s-au menţinut constante între septembrie 2010 şi martie 2011. Tendinţa de stabilizare este vizibilă mai ales în Europa de Vest, unde comercianţii continuă să-şi manifeste interesul pentru închirierea de spaţii pe cele mai importante artere comerciale, acestea păstrându-şi traficul ridicat şi profitabilitatea. Ca urmare, chiriile pe acest segment din anumite ţări au înregistrat chiar creşteri în perioada menţionată: 3% în Madrid, 3% în Milano şi 8% în Roma.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
Contrast pe piaţa industrială: Închirierile, la cel mai ridicat nivel din 2007 încoace. Livrările, aproape de zero

În primul semestru din 2011, în Capitală au fost contractate cu 53% mai multe spaţii logistice faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Tendinţa de creştere economică a României...

citește mai departe
Revine cererea de birouri. Preînchirirerile, la cel mai înalt nivel din 2008 încoace

După nouă luni în care cererea de spaţii office încă nefinalizate s-a situat la nivelul zero, companiile îşi recapătă încrederea în acest gen de tranzacţii. În trimestrul al doilea...

citește mai departe
Regres masiv pe piaţa de retail: livrările de spaţii comerciale, înapoi la nivelul din 2003

În primul semestru din 2011 nu a fost inaugurat niciun centru comercial important. Totuşi, câteva astfel de deschideri sunt planificate pentru restul anului. Efectele perioadei de recesiune asupra activităţii...

citește mai departe
Marile companii de consultanţă au înfiinţat o asociaţie profesională: REPS

Membrii fondatori consideră că o astfel de grupare reprezintă un pas firesc în procesul de maturizare a pieţei autohtone. Câteva dintre companiile de consultanţă imobiliară prezente în peisajul imobiliar...

citește mai departe
România, puţin atractivă pentru retaileri, după o intrare ca H&M?

Performanţele economice slabe fac ca ţara noastră să pălească în comparaţie cu alte pieţe ce-şi revin mai rapid după recesiune. Unul dintre factorii ce promite să susţină dezvoltarea pieţei...

citește mai departe