Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
21 iun. 2011

România, puţin atractivă pentru retaileri, după o intrare ca H&M?

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei

Performanţele economice slabe fac ca ţara noastră să pălească în comparaţie cu alte pieţe ce-şi revin mai rapid după recesiune.

Unul dintre factorii ce promite să susţină dezvoltarea pieţei autohtone este cererea crescută de spaţii comerciale moderne venită din partea retailerilor internaţionali. O analiză realizată la nivel global aruncă însă umbre de îndoială asupra stabilităţii acestei cereri. Potrivit unui raport al firmei de consultanţă AT Kearney, în 2011 România nu se mai regăseşte în topul 30 al celor mai atractive pieţe emergente atractive pentru retailerii internaţionali. Spre comparaţie, anul trecut, ţara noastră se situa pe locul 28 în acelaşi clasament. Motivaţia din spatele scăderii atractivităţii României pe plan internaţional ar fi, în cele din urmă, puterea scăzută de cumpărare a românilor, reflectată de situaţia economică a ţării. „Europa de Est este o regiune diversă, în care mai multe pieţe au ieşit din top, din cauza ratelor reduse de creştere a segmentului de retail, dar şi a produsului intern brut, comparativ cu America Latină, Orientul Mijlociu sau Asia”, explică autorii raportului. Performanţele economice înregistrate de România par să justifice explicaţia consultanţilor AT Kearney. Astfel, deşi teoretic ţara noastră a ieşit din recesiune, creşterea înregistrată de PIB în ultimele două trimestre este considerată a fi încă una redusă.

Mergem în direcţia bună, dar avem un drum lung înainte
Carmen Ravon, senior retail negotiator în cadrul King Sturge (companie ce a fost recent achiziţionată de Jones Lang LaSalle), recunoaşte că, în 2009 şi 2010 s-a simţit foarte acut o scădere a interesului retailerilor internaţionali pentru ţara noastră. Ea spune că, în cadrul celui mai mare târg de retail din Europa, desfăşurat anual la Cannes – MAPIC, retailerii nu erau foarte interesaţi de intrarea pe piaţa românească, Polonia fiind punctul major de interes în acest sens. “Totuşi, intrarea pe piaţă a H&M, care a ocupat spaţii în principalele centre comerciale, a Leroy Merlin – care va deschide primul magazin din România în cadrul Colosseum, dar şi a mărcilor de lux Emporio Armani şi Gucci arată că ne îndreptăm în direcţia cea bună, dar mai avem drum de parcurs”, subliniază Ravon. Aceasta spune că interesul comercianţilor internaţionali se îndreaptă în special pentru Bucureşti, dar şi pentru alte oraşe din ţară, precum Cluj, Timişoara, Ploieşti, Galaţi. „Cunosc retaileri internaţionali care doresc să se dezvolte de exemplu în Bucureşti şi nu au spaţiu în mallurile vizate. Din fericire, piaţa nu este încă saturată, cel puţin dacă luăm în considerare numărul de metri pătraţi de retail modern la mia de locuitori – 105 de metri pătraţi, faţă de media europeană, de 240 metri pătraţi la o mie de locuitori”, subliniază Carmen Ravon. Totuşi, recunoaşte ea, aceste cifre trebuie să fie întotdeauna corelate cu puterea de cumpărare şi cu rata şomajului specifice diferitelor zone ele ţării.

Potenţial şi pe lux, şi pe segmentul preţurilor mici
Loc de creştere pe piaţa de retail există fără îndoială. Potrivit unui studiu realizat recent de CB Richard Ellis (CBRE), din punctul de vedere al prezenţei retailerilor internaţionali, România se clasa pe locul 33, dintr-un total de 73 de ţări analizate. Pe segmentul de lux, spre exemplu, doar 7% din brandurile prezente la nivel global s-au extins şi în România, ceea ce arată că piaţa autohtonă oferă un potenţial important de creştere, spun reprezentanţii CBRE. “Ne uităm însă cu foarte mare nerăbdare şi către alte mărci pe care le aşteptăm – cum ar fi TK Maxx sau Primark, care sunt foarte competitivi din punctul de vedere al preţurilor şi vor avea un aport foarte important pe piaţa de retail românească – pentru a vedea o diferenţiere reală între malluri din punctul de vedere al mărcilor”, adaugă reprezentanta King Sturge/Jones Lang LaSalle.

Brazilia şi China, pieţe-gigant, în care PIB creşte alert
Anul acesta, în topul pieţelor cele mai atractive pentru retaileri se situează Brazilia, urmată fiind de Uruguay, Chile, India şi Kuweit. Deţinătoarea primului loc în clasament în 2010, China, a căzut în 2011 pe locul al şaselea. America de Sud a înregistrat cel mai mare avans în clasament, în contextul unei creşteri cu 6% a Produsului Intern Brut. Brazilia ocupă prima poziţie, având o creştere estimată a PIB de 5% în următorii câţiva ani. Această ţară are o populaţie numeroasă, majoritar urbană şi a înregistrat o creştere semnificativă a vânzărilor de retail. Pe de altă parte, China continuă să fie o piaţă „fierbinte”, după ce a înregistrat un avans de 10,3% al PIB anul trecut, se arată în studiul AT Kearney.

Părerile cititorilor
1 părere
  • ROU.RO

    Un articol incurajator. Este bine ca am iesit din recesiune, Romania este o tara in care puterea de cumparare nu a murit. Cu pasi mici avem sanse mari sa ne ridicam iarasi la nivelul de trai pe care il aveam in 2006-2007

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Revenire peste așteptări pentru segmentul imobiliar cel mai afectat de situația din domeniul sanitar

Până în momentul de față, vânzările consemnate pe această piață au înregistrat o recuperare destul de abruptă, în formă de V. Dată fiind închiderea centrelor comerciale în perioada stării...

citește mai departe
Perspectivele pieței de retail pentru 2020: spațiile comerciale moderne vor trece de 4 milioane de metri pătrați. Vezi proiectele programate!

Cu un total de 32 de proiecte comerciale, Bucureștiul deține o pondere de aproximativ o treime din stocul disponibil la nivel național. Potrivit analizelor efectuate de compania de consultanță...

citește mai departe
Chiar dacă o vreme nu au lucrat de la sediu, 90% dintre chiriașii marilor clădiri de birouri și-au achitat la timp obligațiile contractuale

În ceea ce privește potențialul de generare a veniturilor, sectorul office se bucură, în continuare, de perspective pozitive. În prima jumătate din 2020, majoritatea companiilor din clădirile de birouri...

citește mai departe
Iași: investiții de circa un miliard de euro în proiecte imobiliare, în plan pentru 2020. „Criza medicală a înfrânat entuziasmul, dar oportunitățile încă există”

Pe lista dezvoltatorilor din oraș se numără și două ansambluri multifuncționale de amploare, ce includ și proprietăți rezidențiale. Potrivit datelor companiei de consultanță Uil Casa Imobiliare, piața ieșeană se...

citește mai departe
Colliers: Marile centre comerciale au făcut investiții de peste jumătate de milion de euro ca să se pregătească pentru redeschiderea din 15 iunie

Retailerii se așteaptă la o recuperare parțială a vânzărilor pe timpul verii și estimează că numărul vizitatorilor ar putea reveni la normal în decembrie. Potrivit datelor Colliers International, centrele...

citește mai departe