Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
5 feb. 2019

STUDIU: Perioada de vânzare și marja de negociere pentru apartamente

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare, Ştirea zilei

Studiu timpul de vanzare si marja de negociere pentru apartamente

Perioada de vânzare este, ca și marja de negociere, un indicator ce arată dinamica raportului cerere-ofertă pe piața apartamentelor (și nu numai).

Potrivit celui mai recent raport de piață realizat de Imobiliare.ro și Analize Imobiliare, în intervalul octombrie-decembrie 2018, timpul necesar pentru vânzarea unui apartament în București s-a majorat, ajungând la o medie de 90 de zile (față de 80 de zile în cele trei luni anterioare). Această evoluție este, însă, una cât se poate de normală, ea putând fi pusă pe seama ciclicității pieței imobiliare, în condițiile în care activitatea de tranzacționare se mai „relaxează” spre final de an, atât după apogeul atins în luna septembrie, cât și în contextul sărbătorilor.

Trimestrul al doilea, cel mai bun pentru vânzări

Privind la evoluția acestui indicator din 2014 încoace, se poate remarca, de altfel, că această creștere este cât se poate de normală. Potrivit acestui „tipar”, trimestrul al doilea din an este cel mai prolific pentru tranzacționarea apartamentelor (și proprietăților rezidențiale în general), după care perioada de vânzare crește în trimestrul al treilea și, apoi, în cel de-al patrulea. Perioada în care locuințele se vând cel mai greu este, de regulă, primul al anului, punctul maxim al ultimilor patru ani fiind atins în T1 2017, când un apartament se vindea, în medie, în 105 zile.

De remarcat este, totuși, că în ultimii ani poate fi observată o tendință generală de majorare a timpului de vânzare pentru un apartament. Punctul minim din acest punct de vedere a fost atins în T4 2015, când un apartament avea nevoie de circa 51 de zile pentru a fi vândut. Această evoluție poate fi explicată printr-o mai mare stabilitate a pieței, ca și printr-o „relaxare” a potențialilor cumpărători, care tind să-și aloce mai mult timp pentru găsirea locuinței potrivite.

Citește și: Frână la scumpirile locuințelor în 2018: ritmul de creștere a încetinit la jumătate!

Cluj-Napoca, cea mai mare marjă de negociere

În ultimele trei luni din 2018, marjele de negociere pentru apartamentele din marile orașe ale țării (indicator calculat ca diferență între ultimul preț solicitat de către proprietari și cel final, de vânzare) au consemnat evoluții diferite, atât comparativ cu cele trei luni anterioare, cât și cu perioada similară din 2017. Creșteri din ambele puncte de vedere au fost consemnate doar în Cluj-Napoca, unde marja de negociere se situează la cel mai mare nivel dintre centrele regionale analizate, anume la 3,7%. Acest fapt poate fi pus pe seama nivelului mai ridicat de preț din acest oraș, în consonanță cu tendința de diminuare a cererii (vădită și de temperarea ritmului de creștere a prețurilor).

La polul opus, o scădere trimestrială importantă a acestui indicator a avut loc în Brașov, unde disponibilitatea vânzătorilor de a lăsa la preț se situează la cel mai scăzut nivel, respectiv 1,1%. Spre comparație, în București și Constanța, marjele de negociere au fost vizibil mai stabile atât comparativ cu trimestrul anterior, cât și cu perioada similară a anului precedent. Astfel, vânzătorii din cel mai mare oraș al țării au lăsat la preț aproximativ 3,16% în ultimul pătrar al anului trecut, în vreme ce, în orașul de la malul mării, marja de negociere s-a situat la circa 2,32%.

Părerile cititorilor
1 părere
  • daniel petrisor filip

    Vreau sa iau o casa în rate. Cum se procedeaza?

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
„Capcane” imobiliare, ep. 8: Construcțiile de calitate proastă

Construcțiile de calitate proastă reprezintă una dintre cele mai serioase „capcane” imobiliare în care poate cădea un cumpărător de locuință nouă. Este evident că stocul locativ autohton, ce continuă...

citește mai departe
„Capcane” imobiliare, ep. 7: Lipsa locurilor de parcare

Lipsa locurilor de parcare este una dintre „capcanele” imobiliare ce pot provoca frustrări pe termen lung, știrbind astfel satisfacția deținerii unei locuințe. În marile orașe ale țării, acolo unde...

citește mai departe
„Capcane” imobiliare, ep. 4: Drumurile proaste sau neamenajate

Achiziția unei locuințe într-o zonă cu drumuri proaste sau chiar neamenajate este o „capcană” imobiliară cu efecte pe termen lung. Deși drumurile proaste sunt larg răspândite în România, putem...

citește mai departe
„Capcane” imobiliare, ep. 3: Mirosurile neplăcute!

A te muta într-o zonă afectată în mod constant (sau frecvent) de mirosuri neplăcute este una dintre cele mai serioase „capcane” imobiliare în care poți cădea. Mirosurile neplăcute, în...

citește mai departe
„Capcane” imobiliare, ep. 1: Presiunea scăzută a apei în apartament

Deși unii locatari ai blocurilor vechi s-au obișnuit, poate, cu apa caldă care „urcă” greu, presiunea scăzută a apei reci este, în general, o „capcană” imobiliară ce poate apărea...

citește mai departe