Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
25 mai 2020

Lipsa unui spațiu de lucru dedicat, una dintre marile provocări ale muncii de acasă

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare

Cu toate că au rămas productivi în ultima perioadă, iar munca de acasă a însemnat un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională, angajații simt, totuși, lipsa interacțiunii sociale cu colegii de birou.

Deși deosebit de atractivă în contextul generat de epidemia COVID-19, varianta lucrului de acasă vine „la pachet” și cu provocări. Potrivit unui studiu realizat de Colliers Internațional, doar 13% dintre românii care și-au desfășurat activitatea „de la distanță” în ultima perioadă spun că au spațiu dedicat activității profesionale la domiciliu. Această pondere se situează la jumătate față de cea consemnată în țările din Europa Centrală și de Est (ECE), relevă datele companiei. Astfel, în lipsa unui birou sau a unui spațiu de lucru special amenajat în cadrul locuinței, 45% dintre români spun că sufrageria este locul principal în care își desfășoară activitățile de serviciu, la fel cum se întâmplă și în cazul a jumătate dintre respondenții din Europa Centrală și de Est. În aceste condiții, 40% dintre respondenții spun că întâmpină dificultăți să lucreze de acasă și simt că uneori au capacitate scăzută de concentrare, dat fiind că în același spațiu își desfășoară activitățile școlare sau de relaxare și copiii lor.

Citește și:
Când estimează companiile că-și vor readuce angajații la birou. De asta depinde, în parte, revenirea pieței la nivelul de dinainte de COVID-19

Adaptare rapidă la lucrul de acasă: „Asistăm la o mobilizare exemplară a companiilor, pe toate planurile”

Interacțiunea socială spontană, sursă a creativității

De acasă, jumătate dintre respondenții români la studiul Colliers International recunosc faptul că se simt izolați de colegi și doar 27% se simt în continuare conectați cu ceilalți, prin munca de echipă. În schimb, în țările din Europa Centrală și de Est este tocmai invers: 62% dintre respondenți se simt la fel de conectați cu echipa și dacă lucrează de acasă și doar 29% se simt izolați.

Întâlnirile spontane cu colegii le lipsesc cel mai mult angajaților din regiune atunci când lucrează de acasă (68%). Pe plan local, doar 42% dintre respondenți indică acest aspect printre cele care le lipsesc cel mai mult de când lucrează de acasă. În schimb, 75% dintre români simt mai ales lipsa interacțiunii fizice cu colegii pe parcursul unei zile de lucru. „Spontaneitatea stă la baza creativității și inovației, întărește relațiile de muncă, lucru care ajută compania să progreseze. Prin contactul fizic cu ceilalți colegi învățăm unii de la alții, împărtășind experiență și cunoștințe, aspecte care nu pot fi realizate într-un mediu digital. Interacțiunea socială este o parte esențială a modului în care oamenii întrețin comunitățile”, subliniază Dominique Bogdănaș, Associate Workplace Solutions Services în cadrul Colliers International.

„În viitor, birourile vor prinde viață și ar putea fi reimaginate drept adevărate hub-uri de cultură organizațională și identitate, în care biroul va purta rolul de catalizator al întâlnirilor, conectării sociale, organizare de evenimente și întâlniri, cât și socializare. Avem în lucru mai multe proiecte de reamenajare în această perioadă și este cert că tot mai mulți angajatori regândesc acum structura biroului, respectiv modul în care acesta va fi folosit mai departe de către angajați, ceea ce poate însemna redefinirea spațiilor de birouri așa cum le știam înainte de izbucnirea pandemiei de COVID-19.”

Andrei Voica, Director Project Management & Workplace Consultancy, Office Advisory Colliers International

 

Citește și: Când teleworking-ul devine o necesitate: 5 sfaturi pentru a te adapta mai ușor lucrului de acasă

Un mai bun echilibru între viața personală și cea profesională

În ciuda provocărilor inerente lucrului de acasă, majoritatea respondenților (51% în ECE, 54% în România) consideră că au rămas la fel de productivi și în ultima perioadă – ba chiar, pentru 21% dintre angajații din țările ECE și, respectiv, 23% dintre cei din România productivitatea chiar a crescut. Totodată, 44% dintre respondenții români spun că echilibrul dintre viața profesională și cea personală s-a îmbunătățit de când casa a devenit și spațiu de lucru, procent mai mare decât cel înregistrat în țările din regiune. Totuși, pentru 67% dintre români, faptul că nu există o delimitare clară între viaţa de la birou și cea de acasă reprezintă o provocare.

Potrivit reprezentanților Colliers Internațional, cele mai multe dintre firmele care pun accent acum pe varianta “teleworking” aveau deja implementat acest concept din perioada anterioară pandemiei. Mai concret, atât la nivelul țărilor din Europa Centrală și de Est, cât și în România, peste 60% dintre respondenți au declarat că au lucrat ocazional de acasă, în vreme ce 31% dintre cei intervievați în România și 23% din ECE spun că nu au lucrat deloc „de la distanță” înainte de pandemie.

Studiul Colliers International a fost realizat în perioada martie-aprilie, în 25 de țări în care compania activează, prin colectare online de date în rândul a aproape 4.400 de respondenți, dintre care aproximativ un sfert din țările din Europa Centrală și de Est.

Părerile cititorilor
1 părere
  • Crossppoint: O treime din companiile bucureștene și-au reluat activitatea la sediu. Până la sfârșitul verii, mai bine de jumătate dintre angajați pot reveni la birou -Ştiri imobiliare, Ştirea zilei – ImoExpert

    […] Citește și: Lipsa unui spațiu de lucru dedicat, una dintre marile provocări ale muncii de acasă […]

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Munca în sistem „hibrid”, de acasă și de la birou, o alternativă (și) post-Covid-19

Lucrul de la sediul firmei poate avea roluri multiple: de a menține spiritul de echipă, de a susține colaborarea între angajați, dar și pe cel de a potența creativitatea...

citește mai departe
Spații de birouri de aproape 500.000 de metri pătrați se află în dezvoltare în cinci mari centre regionale. Au termene de predare până la finele lui 2021

Unii dezvoltatori, din București, Timișoara sau Iași, au început construcția unor noi proiecte chiar în această perioadă. Potrivit celor mai recente rapoarte de piață realizate de compania de consultanță...

citește mai departe
A fost finalizată cea mai mare achiziție de birouri. E un record absolut pentru piața din România!

Tranzacția a avut ca obiect mai multe active imobiliare de tip office și reprezintă aproximativ o treime din valoarea pieței de investiții imobiliare estimată pentru anul acesta. AFI Europe,...

citește mai departe
Studiu PwC: Patru din cinci directori de companii se așteaptă ca munca de la distanță să continue

Acest gen de activitate nu va înlocui lucrul de la birou – cele două variante vor fi, cel mai probabil, combinate, într-o manieră sau alta. Patru din cinci directori...

citește mai departe
Perspectivele imobiliarelor locale, în contextul COVID-19. Va accelera maturizarea pieței rezidențiale?

Provocările din domeniul sanitar pot avea și consecințe pozitive, în funcție și de modul în care vor fi gestionate. Ca orice altă sferă de activitate, domeniul eterogen al imobiliarelor...

citește mai departe