Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
25 mai 2020

Lipsa unui spațiu de lucru dedicat, una dintre marile provocări ale muncii de acasă

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare

Cu toate că au rămas productivi în ultima perioadă, iar munca de acasă a însemnat un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională, angajații simt, totuși, lipsa interacțiunii sociale cu colegii de birou.

Deși deosebit de atractivă în contextul generat de epidemia COVID-19, varianta lucrului de acasă vine „la pachet” și cu provocări. Potrivit unui studiu realizat de Colliers Internațional, doar 13% dintre românii care și-au desfășurat activitatea „de la distanță” în ultima perioadă spun că au spațiu dedicat activității profesionale la domiciliu. Această pondere se situează la jumătate față de cea consemnată în țările din Europa Centrală și de Est (ECE), relevă datele companiei. Astfel, în lipsa unui birou sau a unui spațiu de lucru special amenajat în cadrul locuinței, 45% dintre români spun că sufrageria este locul principal în care își desfășoară activitățile de serviciu, la fel cum se întâmplă și în cazul a jumătate dintre respondenții din Europa Centrală și de Est. În aceste condiții, 40% dintre respondenții spun că întâmpină dificultăți să lucreze de acasă și simt că uneori au capacitate scăzută de concentrare, dat fiind că în același spațiu își desfășoară activitățile școlare sau de relaxare și copiii lor.

Citește și:
Când estimează companiile că-și vor readuce angajații la birou. De asta depinde, în parte, revenirea pieței la nivelul de dinainte de COVID-19

Adaptare rapidă la lucrul de acasă: „Asistăm la o mobilizare exemplară a companiilor, pe toate planurile”

Interacțiunea socială spontană, sursă a creativității

De acasă, jumătate dintre respondenții români la studiul Colliers International recunosc faptul că se simt izolați de colegi și doar 27% se simt în continuare conectați cu ceilalți, prin munca de echipă. În schimb, în țările din Europa Centrală și de Est este tocmai invers: 62% dintre respondenți se simt la fel de conectați cu echipa și dacă lucrează de acasă și doar 29% se simt izolați.

Întâlnirile spontane cu colegii le lipsesc cel mai mult angajaților din regiune atunci când lucrează de acasă (68%). Pe plan local, doar 42% dintre respondenți indică acest aspect printre cele care le lipsesc cel mai mult de când lucrează de acasă. În schimb, 75% dintre români simt mai ales lipsa interacțiunii fizice cu colegii pe parcursul unei zile de lucru. „Spontaneitatea stă la baza creativității și inovației, întărește relațiile de muncă, lucru care ajută compania să progreseze. Prin contactul fizic cu ceilalți colegi învățăm unii de la alții, împărtășind experiență și cunoștințe, aspecte care nu pot fi realizate într-un mediu digital. Interacțiunea socială este o parte esențială a modului în care oamenii întrețin comunitățile”, subliniază Dominique Bogdănaș, Associate Workplace Solutions Services în cadrul Colliers International.

„În viitor, birourile vor prinde viață și ar putea fi reimaginate drept adevărate hub-uri de cultură organizațională și identitate, în care biroul va purta rolul de catalizator al întâlnirilor, conectării sociale, organizare de evenimente și întâlniri, cât și socializare. Avem în lucru mai multe proiecte de reamenajare în această perioadă și este cert că tot mai mulți angajatori regândesc acum structura biroului, respectiv modul în care acesta va fi folosit mai departe de către angajați, ceea ce poate însemna redefinirea spațiilor de birouri așa cum le știam înainte de izbucnirea pandemiei de COVID-19.”

Andrei Voica, Director Project Management & Workplace Consultancy, Office Advisory Colliers International

 

Citește și: Când teleworking-ul devine o necesitate: 5 sfaturi pentru a te adapta mai ușor lucrului de acasă

Un mai bun echilibru între viața personală și cea profesională

În ciuda provocărilor inerente lucrului de acasă, majoritatea respondenților (51% în ECE, 54% în România) consideră că au rămas la fel de productivi și în ultima perioadă – ba chiar, pentru 21% dintre angajații din țările ECE și, respectiv, 23% dintre cei din România productivitatea chiar a crescut. Totodată, 44% dintre respondenții români spun că echilibrul dintre viața profesională și cea personală s-a îmbunătățit de când casa a devenit și spațiu de lucru, procent mai mare decât cel înregistrat în țările din regiune. Totuși, pentru 67% dintre români, faptul că nu există o delimitare clară între viaţa de la birou și cea de acasă reprezintă o provocare.

Potrivit reprezentanților Colliers Internațional, cele mai multe dintre firmele care pun accent acum pe varianta “teleworking” aveau deja implementat acest concept din perioada anterioară pandemiei. Mai concret, atât la nivelul țărilor din Europa Centrală și de Est, cât și în România, peste 60% dintre respondenți au declarat că au lucrat ocazional de acasă, în vreme ce 31% dintre cei intervievați în România și 23% din ECE spun că nu au lucrat deloc „de la distanță” înainte de pandemie.

Studiul Colliers International a fost realizat în perioada martie-aprilie, în 25 de țări în care compania activează, prin colectare online de date în rândul a aproape 4.400 de respondenți, dintre care aproximativ un sfert din țările din Europa Centrală și de Est.

Părerile cititorilor
1 părere
  • Crossppoint: O treime din companiile bucureștene și-au reluat activitatea la sediu. Până la sfârșitul verii, mai bine de jumătate dintre angajați pot reveni la birou -Ştiri imobiliare, Ştirea zilei – ImoExpert

    […] Citește și: Lipsa unui spațiu de lucru dedicat, una dintre marile provocări ale muncii de acasă […]

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Cushman & Wakefield Echinox estimează că cererea de spații de birouri din Bucureşti se va majora cu 20-30% în 2021

Anul trecut, situația din domeniul sanitar a determinat cea mai mare parte a companiilor să implementeze lucrul de la distanță pe scară largă. Pe fondul Covid-19, volumul de spații...

citește mai departe
Comerțul online impulsionează și cererea de spații de birouri

Un domeniu de activitate de nișă s-a dezvoltat puternic în ultimul an, în detrimentul unor sectoare economice. Pe fondul pandemiei de Covid-19, comerțul online a prins un foarte mare...

citește mai departe
Împrumut de 50 milioane de euro pentru dezvoltarea unei clădiri de birouri în cadrul ansamblului multifuncțional One Floreasca City

Finanțarea obținută urmează a fi utilizată pentru a finaliza investiția, dar și pentru a refinanța costurile de construcție anterioare ale One Tower. Banca pentru Comerț și Dezvoltare a Mării...

citește mai departe
Investițiile în active imobiliare autohtone s-au majorat cu 40% în 2020 față de 2019

O tranzacție având ca obiect mai multe imobile de birouri, cea mai mare încheiată vreodată pe piața office locală, a reprezentat aproximativ o treime din volumul investițional total. În...

citește mai departe
În București, cererea de birouri a consemnat o revenire semnificativă la finalul anului trecut

Totalul spațiilor tranzacționate în ultimele trei luni din 2020 a reprezentat cel mai mare volum trimestrial din întregul an. Potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox,...

citește mai departe