Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
23 ian. 2017

Maturizare: scade importanța prețului în ochii cumpărătorilor de case!

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare, Ştirea zilei

După presiunea resimțită anul trecut, clienții s-au mai relaxat și sunt dispuși să aloce mai mult timp pentru găsirea proprietății dorite.

Un studiu derulat de Imobiliare.ro la sfârșitul lui 2016 relevă că unul din trei utilizatori de internet din România are în vedere încheierea unei tranzacții imobiliare în perioada următoare. De remarcat este precauția sporită a cumpărătorilor, care au tendința de aloca mai mult timp pentru găsirea unei proprietăți. Printre semnele de maturizare a pieței se numără și diminuarea importanței acordate de către clienți factorului preț (în favoarea zonei sau apropierii de facilități), dar și preferința sporită pentru locuințele noi, în detrimentul celor vechi.

scade importanta pretului in ochii cumparatorilor de case

Cumpărătorii, peste 50% din piață

Studiul relevă o ușoară creștere a interesului pentru chirii și o așezare a cererii în ceea ce privește nevoia de cumpărare. Din totalul populației cu o nevoie imobiliară, ponderea celor interesați să cumpere o locuință a scăzut ușor în ultimul an, de la 55,2% în 2015, la 53,7% în 2016; pe de altă parte, cota celor care au nevoie să vândă a crescut de la 23,2%, la 25,1%. În 2016, proprietarii dornici să închirieze reprezentau 9,5% din piață, față de 11% în anul precedent; în același timp, ponderea celor interesați să ia o proprietate în chirie a crescut de la 10,6% la 11,8%.

„Remarcăm creșterea interesului pentru achiziția de locuințe nou-construite, care a ajuns la finalul lui 2016 la o cotă de 46,1% din total; spre comparație, ponderea celor interesați specific de apartamente vechi este de 12,7%, în vreme ce 41,2% dintre potențialii clienți ar fi dispuși să cumpere orice tip de proprietate”

Daniel Crainic, director de marketing Imobiliare.ro

În ceea ce privește timpul estimat pentru încheierea unei tranzacții, se remarcă o tendință de relaxare a potențialilor cumpărători. Astfel, cea mai mare parte dintre cei chestionați, respectiv 47,4% (față de 43,5% în 2015), se așteaptă să-și rezolve nevoia imobiliară într-un interval mai mare de șase luni; totodată, cota acelora care și-au alocat un interval de trei până la șase luni pentru aceasta a crescut de la 13,1% la 25%. Prin contrast, ponderea clienților cu o nevoie imobiliară urgentă, pe care ar vrea să o îndeplinească în mai puțin de o lună, a scăzut de la 19,7% în 2015, la 12,2%. Nu în ultimul rând, cota celor care se așteaptă să încheie o tranzacție într-un interval de una până la trei luni de zile a scăzut de la 23,7% la 15,4%.

Între prima și a doua casă

Dintre potențialii cumpărători, 46,3% s-ar afla la achiziția primei lor locuințe, în creștere de la un nivel de 38,3% consemnat în 2015. Pe de altă parte, 39,8% dintre respondenți (față de 40,7% în anul precedent) au deja o casă, dar își doresc una nouă. De remarcat este că numărul celor interesați de o achiziție în scop investițional (pentru închiriere) a scăzut semnificativ pe fondul instabilității legislative, de la o pondere de 21% în 2015, la 13,9% în 2016.

În ceea ce privește modalitatea de plată vizată pentru o achiziție, distribuția potențialilor cumpărători a rămas relativ aceeași ca în 2015: astfel, 40% dintre respondenți intenționează să facă plata cash pentru imobilul dorit, în timp ce restul de 60% au în plan să contracteze un credit bancar.

Românii, mai atenți la zonă și facilități

La capitolul criterii de selecție a unei locuințe, în 2016 au fost consemnate câteva schimbări comparativ cu anul precedent. Astfel, deși prețul rămâne factorul cu cea mai mare greutate, acesta e luat în calcul de 70,5% dintre potențialii cumpărători, în scădere de la 76,9%. Pe de altă parte, importanța amplasamentului unei proprietăți a crescut de la 53,7% la 59,8%. Pe locul al treilea în clasamentul priorităților se situează apropierea de utilități și facilități (cu o cotă de 38,3%, în creștere de la 33,7%), urmată de confortul imobilului (vizat de 35,3% dintre respondenți, față de 36,6% anul trecut) și de vechimea acestuia (o cotă de 19,4%, în scădere de la 21,4%).

Cum își caută românii casă

Când vine vorba despre achiziția unei proprietăți, românii se informează în general de pe internet, 58% alegând, ca primă sursă de informare, site-urile imobiliare. Urmează cunoștințele apropiate și prietenii, agențiile imobiliare, apoi site-urile generaliste de anunțuri, rețelele sociale și târgurile imobiliare. Cel mai cunoscut brand pe piața imobiliară online rămâne Imobiliare.ro, cu un nivel de notorietate de 88% în rândul utilizatorilor de internet cu o nevoie imobiliară activă. Spre comparație, concurentul de pe poziția secundă este cunoscut de mai puțin de 25% dintre respondenți.

Cercetarea a fost derulată de către Imobiliare.ro, în parteneriat cu Synaptic Intelligence, în perioada 21 noiembrie – 21 decembrie 2016. Studiul a avut în vedere un eșantion reprezentativ al populației utilizatorilor de internet din România, cu vârste de peste 18 ani, din județele București-Ilfov, Timiș, Cluj, Brașov, Iași și Constanța.

Părerile cititorilor
2 păreri
  • Felix

    Trebuie luate în calcul următorul aspect în viitor: scăderea populație intr-un ritm alert, tendința de evadare către locuințele pe orizontala, spațiile de parcare insuficiente, tendința de evitare a blocurilor mari!

  • Mihai

    Studiul nu a inclus probabil pe cei plecati in afara, care doresc sa achizitioneze si dansii o locuinta. Apoi, mai exista un segment de piata care nici macar nu cunosc utilizarea internetului, dar vor o casa. Acestia sunt cei mai putin mofturosi, care accepta si o locuinta veche.

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Prețurile apartamentelor în iulie 2020: scăderi moderate în marile orașe. Unde s-au majorat, totuși, pretențiile vânzătorilor

Variațiile consemnate în centrele regionale ale țării s-au situat sub media valabilă la nivel național. În a doua lună de vară, prețurile solicitate pentru apartamentele (noi și vechi) disponibile...

citește mai departe
Piața rezidențială în T2 2020: ce s-a întâmplat cu prețurile locuințelor? Cererea, oferta și tranzacțiile și-au revenit în bună măsură după perioada de izolare

Unul dintre efectele măsurilor impuse de autorități constă în majorarea cererii pentru locuințe noi mai spațioase și cu acces la zone de recreere. Cel de-al doilea trimestru din 2020...

citește mai departe
Care vor fi, de fapt, condițiile pentru Noua Casă: credite de maximum 140.000 de euro pentru locuințele noi, față de 70.000 de euro, pentru restul

Schimbările aduse programului au fost elaborate în contextul situației create de COVID-19, dar și pentru a elimina restricțiile impuse, recent, prin varianta „O familie, o casă”. Supuse unei serii...

citește mai departe
În luna iunie, achizițiile de imobile au revenit pe plus! Creșteri spectaculoase în Ilfov și Brașov: acest gen de proprietăți au ajuns la o cotă de 80% din piață

În cele două județe, comparația cu perioada similară a anului trecut relevă o tendință extrem de interesantă în ceea ce privește activitatea de tranzacționare imobiliară. În iunie 2020, prima...

citește mai departe
Schimbarea schimbărilor: programul „O familie, o casă” se va transforma în „Noua casă”. Ar deveni funcțional în două săptămâni

UPDATE 2: În cadrul ședinței de Guvern de pe 22 iulie 2020, Guvernul a adoptat un proiect de ordonanță de urgență privind desfășurarea programului Noua Casă – fostul Prima...

citește mai departe