Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
10 nov. 2020

Piața de birouri din București în T3 2020. HARTA proiectelor aflate în construcție

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare
Sursă foto: Pixabay.com

În al treilea pătrar al anului în curs, cererea pe acest segment de piață a consemnat o ușoară revenire, deși spațiile office continuă să fie subutilizate.

Potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, piața de birouri din Capitală continuă să se dezvolte, în primele nouă luni ale anului fiind livrate spații cu o suprafață cumulată de 124.000 de metri pătrați. Totodată, dezvoltatorii au în diverse faze de construcție clădiri ce însumează 388.000 de metri pătrați. Cele mai importante proiecte de birouri aflate în construcție sunt One Cotroceni Park, J8 Office Park, Globalworth Square, U Center, One Tower, Miro Offices, Țiriac Tower, Dacia One, Millo Offices, @Expo sau Sema London & Oslo. Pentru o parte din aceste spații aflate în construcție dezvoltatorii au deja semnate contracte de preînchiriere cu diverși chiriași, precizează reprezentanții companiei de consultanță.

Citește și:
Spații de birouri de aproape 500.000 de metri pătrați se află în dezvoltare în cinci mari centre regionale. Au termene de predare până la finele lui 2021

Tranzacțiile de închiriere, dominate de reînnoiri și renegocieri

În momentul de față, stocul comercial (destinat închirierii) de clădiri de birouri din București se ridică la circa 2,9 milioane de metri pătrați, alte imobile cu o suprafață de circa 150.000 de metri pătrați fiind ocupate de către ocupanți proprietari.

În primele trei trimestre ale anului în curs, cererea de spații de birouri din Capitală s-a ridicat la 160.000 de metri pătrați, în scădere cu 43% față de perioada similară a anului precedent, activitatea de tranzacționare fiind dominată de contractele de reînnoire și renegociere a chiriilor, care au reprezentat aproape 46% din cerere. Sub impactul restricțiilor impuse de pandemia Covid-19, trimestrul al doilea a fost unul dintre cele mai slabe pentru piața de birouri din București din ultimul deceniu, cu un volum tranzacționat de doar 44.500 de metri pătrați. Pe de altă parte, cererea a dat semne de revenire în cel de-al treilea trimestru, când volumul tranzacționat s-a ridicat la 63.600 de metri pătrați.

Citește și:
Câți bucureșteni beneficiază (în mod direct) de noua linie de metrou din Drumul Taberei

Gradul de utilizare a birourilor, la 40-50% din nivelul normal

Potrivit datelor companiei, rata de neocupare (contractuală) a spaţiilor se situează la 10,8%, remarcându-se o diferență semnificativă între spațiile de clasa A (8,2%) și cele de clasa B (18.2%). Pe de altă parte, gradul de utilizare a birourilor se situează la circa 40-50% din nivelul obișnuit înainte de declanșarea pandemiei, în condițiile în care marea majoritate a companiilor continuă să funcționeze în sistem work-from-home sau hibrid.

„Pe termen scurt, ne așteptăm la o creștere a ratei de neocupare, în condițiile în care o serie de mari ocupanți au demarat procese de subînchiriere a unor suprafețe considerate excedentare. Piața continuă să se dezvolte dintr-o oarecare inerție, ținând cont că majoritatea proiectelor aflate în construcție au fost demarate înaintea pandemiei, dar pe termen mediu și lung credem că pariul pe birouri se va dovedi câștigător, studiile recente arătând că angajații nu sunt dispuși să renunțe la birou pentru a-și desfășura activitatea exclusiv de acasă.”

Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox

 

Citește și:
Cele mai recente livrări de pe piața de retail. La cât ajunge stocul autohton de asemenea spații

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Traficul redus, avantajul clădirilor de birouri de tip boutique. Tranzacția anului 2020 pe acest (sub)segment de piață

Beneficiind de un amplasament ultracentral, centrul de afaceri dispune de o suprafață închiriabilă de 4.200 de metri pătrați, alături de facilități complementare. Caracterizate de un amplasament central, finisaje premium...

citește mai departe
Recondiționarea unei clădiri „cu poveste” din zona Victoriei-Romană a fost finalizată. Va funcționa ca ansamblu de birouri

Având o vechime de peste 70 de ani, imobilul se afla într-o stare avansată de degradare, atât la interior, cât și la interior. Dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe a...

citește mai departe
Chiar dacă o vreme nu au lucrat de la sediu, 90% dintre chiriașii marilor clădiri de birouri și-au achitat la timp obligațiile contractuale

În ceea ce privește potențialul de generare a veniturilor, sectorul office se bucură, în continuare, de perspective pozitive. În prima jumătate din 2020, majoritatea companiilor din clădirile de birouri...

citește mai departe
40% dintre angajați revin în clădirile de birouri. Cam atât permit și spațiile închiriate de companii, respectând regulile de „distanțare”

Înainte de perioada de pandemie, spațiile office moderne aveau o densitate medie de aproximativ 10 metri pătrați per angajat – raport cu totul nesatisfăcător în noul context de piață....

citește mai departe
Cum să previi răspândirea COVID-19 la locul de muncă. 5 sfaturi practice

Sistemele HVAC pot contribui la reducerea ratei de transmisie: pentru aceasta, influxul de aer proaspăt, din exterior, trebuie maximizat, iar funcțiile de recirculare a aerului – oprite. În contextul...

citește mai departe