Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
11 aug. 2020

Revenire peste așteptări pentru segmentul imobiliar cel mai afectat de situația din domeniul sanitar

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare, Ştirea zilei

Până în momentul de față, vânzările consemnate pe această piață au înregistrat o recuperare destul de abruptă, în formă de V.

Dată fiind închiderea centrelor comerciale în perioada stării de urgență, jucătorii de pe piața de retail au fost cei mai afectați de măsurile luate pentru gestionarea epidemiei de COVID-19. Cu toate acestea, revenirea din ultimele luni a fost peste așteptările inițiale ale celor mai mulți jucători din piață, relevă cel mai recent raport de piață al Colliers Internațional, ce analizează evoluția pieței în primul semestru din 2020.

Citește și:
Colliers: Volumul investițiilor imobiliare din România s-a majorat în primul semestru din 2020, în ciuda pandemiei. Investitorii caută în continuare terenuri, inclusiv pentru proiecte rezidențiale

Astfel, după redeschiderea din luna iunie, traficul din malluri a revenit, treptat, la 80% din nivelurile normale pentru această perioadă a anului, pe baza informațiilor primite de consultanții Colliers de la proprietarii importanți de centre comerciale. De asemenea, în unele parcuri de retail, în special în anumite părți ale țării, vânzările se situează deja peste nivelurile din 2019. „Indicatorii Google de mobilitate la nivelul Capitalei arată că traficul din toate zonele de retail și de divertisment este cu aproximativ 25% sub indicele de referință stabilit pe baza cifrelor din primele două luni ale anului, perioadă care tinde să fie mult mai aglomerată decât lunile de vară, când oamenii merg mai degrabă în concediu decât la cumpărături”, subliniază reprezentanții companiei de consultanță.

Trei sferturi din declinul pe martie și aprilie, recuperat

Revenirea abruptă, în formă de V, a consumului a continuat puternic în iunie, vânzările din retail recuperând trei sferturi din declinul înregistrat în martie și aprilie și revenind, per ansamblu, pe plus. Asta în ciuda faptului că, pe anumite segmente (cum ar fi restaurantele și cafenelele sau zona de fashion) vânzările s-au situat, în primul semestru, chiar la jumătate comparativ cu perioada similară a anului trecut – ceea ce arată, potrivit oficialilor Colliers, că intențiile de cumpărare nu au revenit pe deplin la nivelurile anterioare. „În timp ce revenirea din perioada următoare depinde de evoluția pandemiei, precum și de dinamica pieței muncii, este clar că lucrurile se mișcă mult mai repede decât în recesiunea anterioară, când retailul a revenit, în termeni reali, la nivelul din vara anului 2008 de-abia la jumătatea anului 2015. Datele statistice sugerează că revenirea este destul de inegală, vânzările de îmbrăcăminte diminuându-se destul de mult, întrucât cheltuielile s-au orientat în ultimele câteva luni către zone precum bricolaj sau îmbrăcăminte sport (inclusiv camping)”, punctează consultanții Colliers.

„Până în martie, retailul din România a performat foarte bine, cu lansări constante de noi branduri, unele chiar în primele două luni ale anului, printre care Armani Beauty, Breitling sau Movenpick. În contextul clarității limitate pe termen scurt și mediu, interesul s-a mai redus, dar continuăm să vedem o cerere solidă din partea retailerilor alimentari, inclusiv magazine de tip discount, DIY/home deco, precum și din partea brandurilor de îmbrăcăminte sau încălțăminte. Pentru a evalua puterea pieței de retail, este important de menționat că marile centre de retail din principalele orașe ale țării nu au aproape deloc spații disponibile și au liste de așteptare pentru mărcile care caută să deschidă magazine în spațiile operate.”

Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency în cadrul Colliers International

 

Citește și:
Colliers: Marile centre comerciale au făcut investiții de peste jumătate de milion de euro ca să se pregătească pentru redeschiderea din 15 iunie

Piața merge înainte, inclusiv cu proiecte noi

Potrivit datelor Colliers, în prima jumătate a acestui an a fost inaugurat un singur parc de retail, în Miercurea Ciuc, cu o suprafață de aproape 12.000 de metri pătrați. În timp ce mai multe proiecte de retail au fost întârziate pe fondul stării de urgență, altele au continuat să avanseze – acesta este, spre exemplu, cazul Shopping City Târgu Mureș (cu o suprafață de aproape 40.000 de metri pătrați), ce a fost finalizat de NEPI în luna iulie. Într-o situație similară se găsesc și proiectele AFI Brașov (45.000 de metri pătrați) și, respectiv, Dâmbovița Mall, dezvoltat de Prime Kapital (33.000 de metri pătrați), ce vor fi finalizate în toamnă, doar cu mici întârzieri.

Per ansamblu, suprafața de 200.000 de metri pătrați aflată în dezvoltare anul acesta nu este departe de estimările Colliers International înainte de COVID-19, ce ajungeau la aproximativ 246.000 de metri pătrați. Reprezentanții companiei se așteaptă, totodată, la o recuperare rapidă pe parcursul următoarelor 12 luni, România având potențialul de a depăși patru milioane de metri pătrați de spații comerciale moderne la sfârșitul lui 2020 sau la începutul lui 2021.

„Interesul pentru centrele comerciale dominante va ține pasul în segmentul retailului de destinație, deși ne așteptăm la un interes mai ridicat pentru parcurile de retail, care antrenează cheltuieli de capital mai reduse, axat pe orașe mici și mijlocii, încă nesaturate din perspectiva retailului. De asemenea, e de așteptat ca proiectele rezidențiale noi să acorde o atenție mai mare locațiilor stradale. Cu toate acestea, avantajul de a avea mai multe branduri într-un singur loc ar putea să nu convingă prea mulți să ofere o șansă prea mare retailului stradal.”

Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency în cadrul Colliers International

 

În ceea ce privește rata de neocupare, centrele comerciale dominante s-au descurcat bine și nu au avut creșteri ale acestui indicator. În cazurile în care au apărut fluctuații, acestea au fost, în cea mai mare parte, gestionabile – rata de neocupare majorându-se de la sub 2% (inclusiv zero) până la spre 5% în centre comerciale importante, dar nu dominante. Pe fondul situației actuale, chiriașii și proprietarii de pe piața de retail abordează pas cu pas negocierea unor reduceri temporare ale chiriilor, în urma unor analize lunare a performanței activității.

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Perspectivele pieței de retail pentru 2020: spațiile comerciale moderne vor trece de 4 milioane de metri pătrați. Vezi proiectele programate!

Cu un total de 32 de proiecte comerciale, Bucureștiul deține o pondere de aproximativ o treime din stocul disponibil la nivel național. Potrivit analizelor efectuate de compania de consultanță...

citește mai departe
Chiar dacă o vreme nu au lucrat de la sediu, 90% dintre chiriașii marilor clădiri de birouri și-au achitat la timp obligațiile contractuale

În ceea ce privește potențialul de generare a veniturilor, sectorul office se bucură, în continuare, de perspective pozitive. În prima jumătate din 2020, majoritatea companiilor din clădirile de birouri...

citește mai departe
Colliers: Marile centre comerciale au făcut investiții de peste jumătate de milion de euro ca să se pregătească pentru redeschiderea din 15 iunie

Retailerii se așteaptă la o recuperare parțială a vânzărilor pe timpul verii și estimează că numărul vizitatorilor ar putea reveni la normal în decembrie. Potrivit datelor Colliers International, centrele...

citește mai departe
Imobiliarele românești rămân atractive pentru investitori, în ciuda provocărilor ridicate de COVID-19. Se menține inclusiv interesul pentru terenuri!

Aproape 70% dintre investitorii de pe segmentul terenurilor intenționează să ducă mai departe tranzacțiile pe care le au în derulare anul acesta. Investitorii instituționali continuă să fie interesați de...

citește mai departe
Comerțul online, supapă de supraviețuire pentru retailul autohton – și pentru economie în general

În afara produselor alimentare, farmaceutice, de întreținere și veterinare, comerțul online reprezintă, în momentul de faţă, singura opțiune pentru consumatori. În contextul deciziei autorităților de a suspenda temporar activitatea...

citește mai departe