Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
23 dec. 2020

Evoluția sectorului hotelier în 2020 și previziunile pentru 2021

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare
Sursă foto: Pixabay.com

65% dintre jucătorii din domeniu estimează că, fără sprijin guvernamental, unitățile lor de cazare nu vor putea supraviețui după luna martie a anului viitor.

Un studiu vizând sectorul hotelier autohton, realizat de Cushman & Wakefield în parteneriat cu Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR), a fost lansat în noiembrie 2020 pentru a înțelege impactul COVID-19 asupra industriei de profil, precum și perspectivele sale de viitor. Rezultatele pozitive obținute în 2019 au pregătit jucătorii din domeniu pentru o evoluție favorabilă în 2020. Cu toate acestea, restricțiile de circulație impuse în perioada stării de urgență, dintre care unele au fost menținute și în starea de alertă, au afectat serios performanțele acestui sector. Astfel, conform rezultatelor sondajului, piața hotelieră din România a înregistrat o scădere medie a profitului cu 73% în anul fiscal incheiat in octombrie 2020, comparativ cu aceeași perioadă din 2019. În ceea ce privește indicatorii de performanţă ai hotelurilor, datele fiscale din octombrie 2020 dezvăluite de STR arată că România a obținut un grad de ocupare mediu de 24% și un tarif mediu de 293 lei – fapt ce achivalează cu o scădere de 72% comparativ cu aceeași perioadă din 2019.

Citește și:
Câte locuințe au fost construite în România de la Revoluție încoace. Topul celor mai active județe – vezi și HARTA

Gradul mediu de ocupare pentru 2020, la circa 30%

Conform studiului, deși rezultatele pentru o astfel de perioadă incertă sunt dificil de cuantificat, hotelierii români anticipează un grad mediu de ocupare anuală de 31% pentru 2021. Majoritatea respondenților consideră că proprietățile lor vor atinge un grad maxim de ocupare de aproximativ 40%, în timp ce doar 7% iau în calcul un grad de ocupare de circa 70%.

În ceea ce privește tariful mediu, jucătorii din domeniul hotelier se așteaptă la un nivel de 197 lei în 2021. Aceasta reprezintă o valoare mult mai mică comparativ cu octombrie 2020 şi poate indica faptul că hotelierii se vor concentra pe maximizarea gradului de ocupare în perioada de recuperare, așa cum a fost evidențiat în studiul anterior. În plus, întrucât perioada de recuperare va fi dominată de călătorii interne, hotelierii ar putea să implementeze strategii vizând obținerea unui tarif mediu mai scăzut, pentru a face apel la clienţii locali.

În plus, 89%, respectiv 87% dintre operatorii de unități de cazare se așteaptă ca veniturile generate de restaurante și săli de conferințe sau evenimente să fie extrem de importante în performanțele previzionate pentru 2021. Pe locul trei se situează veniturile obţinute din serviciile de Spa și Wellness, 56% din respondenți menţionând că acestea sunt importante pentru a susține un nivel sustenabil al veniturilor pentru proprietățile lor.

Citește și:
Piața de birouri din București în T3 2020. HARTA proiectelor aflate în construcție

Cele mai recente livrări de pe piața de retail. La cât ajunge stocul autohton de asemenea spații

Angajații din domeniul hotelier, serios afectați

Pe fondul faptului că hotelierii încearcă să scadă costurile operaţionale, studiul relevă că, din octombrie 2020, o medie de 35% dintre angajați au fost concediați. Comparând acest rezultat cu studiul anterior din aprilie-mai 2020, această cifră a crescut cu 6%. „Sprijinul guvernamental este aşadar urgent necesar pentru a proteja forța de muncă în sectorul hotelier si pentru a reduce la minimum disponibilizările viitoare care au impact asupra condiţiilor de trai ale oamenilor”, subliniază reprezentanții Cushman & Wakefield. Semnificativ este faptul că 65% dintre respondenți au declarat că, fără sprijin guvernamental, hotelurile lor nu vor putea supraviețui după martie 2021. Doar 7% dintre respondenți au menționat că afacerea lor poate supraviețui mai mult de un an în aceste condiţii. Prin urmare, supraviețuirea și redresarea sectorului hotelier românesc vor rămâne dependente de sprijinul guvernamental oferit în 2021.

„În ciuda provocărilor pe termen scurt cu care se confruntă în prezent sectorul hotelier românesc, perspectivele pe termen lung rămân pozitive, dovadă fiind creșterea constantă a turismului din ultimii ani, oferta cuprinzătoare, atractivitatea țării ca destinație de relaxare și de afaceri. Potrivit Oxford Economics, se așteaptă ca numărul de nopți petrecute în unitățile de cazare în România să atingă până în 2023 nivelul de dinaintea crizei.”

Cushman & Wakefield

 

Citește și:
2020, un an-record pentru închirierile de spații logistice și industriale

Optimism temperat pentru viitor

Privind în perspectivă, hotelierii își mențin optimismul, majoritatea respondenților intenționând să-și mențină unitățile deschise în 2021, atât timp cât nu vor fi introduse alte perioade de carantină. Pe de altă parte, 20% dintre respondenți iau în considerare închiderea hotelurilor în timpul extrasezonului pentru a face economii pe fondul scăderii cererii. 3% dintre respondenții hotelieri planifică o schimbare de strategie pentru transformarea conceptului de business adaptat pentru sejururi pe termen lung (de peste șase luni) în 2021.

Deși hotelierii încearcă din răsputeri să supraviețuiască acestei perioade dificile, trebuie subliniat faptul că sprijinul guvernamental continuu este esenţial pentru redresarea sectorului hotelier românesc. Conform studiului, 40% dintre hotelieri consideră că se poate asigura o revenire mai rapidă odată cu relaxarea restricțiilor de călătorie și evenimente desfăşurate la interior și cu condiţia oferirii unui sprijin guvernamental financiar și salarial. În plus, 10% dintre respondenți observă beneficiul implementării unor ajutoare guvernamentale de călătorii pentru o creștere a cererii interne.

„Acesta este al doilea studiu realizat, după lansarea primului în aprilie 2020, cu scopul de a spori atenția asupra industriei și de a face apel la autorități pentru un sprijin mai semnificativ și mai precis pentru sectorul hotelier. Cushman & Wakefield și FIHR vor continua să se asigure că acest sector primește sprijin adecvat prin colectarea și analizarea datelor disponibile și prin apeluri către autorități.”

Cushman & Wakefield

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Bucureștiul, în atenția operatorilor hotelieri internaționali: perspectivele sunt pozitive pe termen lung, în ciuda Covid-19. Interes există și pentru alte mari orașe

Piața din Capitală s-a dezvoltat mult în ultimii ani datorită cererii venite din partea turismului de business – o reluare a călătoriilor de afaceri este așteptată în a doua...

citește mai departe
Planuri mari pentru Calea Victoriei: șapte noi clădiri de birouri, plus șase hoteluri. Investiţiile pot depăşi 300 de milioane de euro

În opinia specialiștilor, această zonă de prestigiu a Capitalei poate redeveni o destinație turistică și de afaceri de top la nivel european. Potrivit reprezentanților companiei de consultanţă imobiliară Cushman...

citește mai departe
Litoralul, luat cu asalt? În Nordis Mamaia, doi investitori au făcut achiziții de peste 5 milioane de euro – într-o singură săptămână! Care sunt prețurile aici

În momentul de față, componenta hotelieră a complexului este contractată în proporție de peste 90%, iar cea rezidențială, în proporție de 40%. Nordis Group, dezvoltator imobiliar specializat în construcția...

citește mai departe
„Radiografia” pieței hoteliere: lucrurile pot începe să-și revină din toamnă. Operatorii, dezvoltatorii și investitorii mizează pe reluarea activității în sezonul estival

Reorientarea românilor către vacanțele petrecute în țară poate contribui semnificativ la revenirea mai rapidă a acestui sector economic. Industria hotelieră continuă să fie atractivă pentru dezvoltatorii și investitorii imobiliari,...

citește mai departe
Investiție plus „locuință” de vacanță: cum ar fi să ai propria cameră de hotel pe litoral, care să-ți aducă venituri, dar pe care să o și poți folosi?

Dezvoltatorul complexului hotelier, aflat momentan în dezvoltare, mizează pe o creștere de peste 30% a turismului intern, în sezonul următor (2021). Nordis Group, dezvoltator imobiliar specializat în construcția de...

citește mai departe