7 „mituri” la cumpărarea unei locuințe

scris de Alexandra Manolache in categoria Ştiri imobiliare, Ştirea zilei
Publicat pe: 6 Aprilie 2023, Ultima actualizare: 07 August 2024

Indiferent că te afli la prima tranzacție sau nu, atunci când te gândești să-ți cumperi o locuință te poți lovi, la nivel mental, de o serie de „mituri”. Deși aparent inofensive, aceste idei preconcepute se pot transforma în obstacole importante în luarea celei mai bune decizii. Pentru a preveni regretele ulterioare, iată o trecere în revistă a șapte asemenea „mituri”:

1. Nu voi putea găsi ceea ce-mi doresc

Este adevărat că, de cele mai multe ori, există o diferență (uneori substanțială) între locuința „ideală” și cea „potrivită” pentru tine. Oricât de mult și-ar dori-o, nu oricine își poate permite o vilă cu piscină – cel puțin nu în cel mai exclusivist cartier al Capitalei! Asta nu înseamnă însă că, dacă ești dispus să ai răbdare, să depui ceva efort în plus și să faci anumite compromisuri, nu poți găsi o proprietate cât mai apropiată de dorințele tale. Spre exemplu, poate că tu îți dorești o casă la curte, dar ești descurajat de sărăcia ofertei și de prețurile solicitate de vânzători; extinzându-ți însă sfera atenției spre periferia orașului, poți descoperi oportunități foarte interesante, adaptate bugetului tău!

2. Ar trebui să mai aștept cu achiziția unei locuințe

După declanșarea recesiunii economice, mulți potențiali cumpărători au căzut într-o stare de expectativă, amânându-și deciziile de achiziție pe termen (mai mult sau mai puțin) nedefinit. Motivația acestui comportament a fost dublă: pe de o parte, acești potențiali cumpărători resimțeau o acută nesiguranță în ceea ce privește situația economică – personală, dar și generală; pe de altă parte, mulți mizau pe accentuarea tendinței de scădere a prețurilor, astfel încât să poată cumpăra o locuință la un preț cât mai mic.

În momentul de față, această din urmă așteptare este nerealistă, cel puțin pentru viitorul apropiat. Este adevărat că piața imobiliară are o evoluție ciclică, trecând prin perioade succesive de creșteri și scăderi, însă datele de piață arată că ea se află momentan într-un nou ciclu de creștere (mai temperat decât în 2007-2008). O estimare în ceea ce privește momentul în care prețurile locuințelor vor atinge un nou prag minim este dificil de făcut, chiar și de către cei mai experimentați analiști ai acestei piețe.

În acest context, jucătorii din imobiliare recunosc că cel mai bun moment pentru achiziția unei locuințe este atunci când ai cu adevărat nevoie de ea. Bineînțeles că trebuie să iei în calcul și trendurile pieței la un moment dat, însă decizia de a cumpăra este (sau ar trebui să fie!) dictată în primul rând de situația ta personală (familială, profesională, dar și financiară).

3. Dacă am cash, pot negocia substanțial prețul

Deși, în contextul actual de piață, majoritatea celor aflați în căutarea unei locuințe mizează pe contractarea unui credit bancar pentru a putea face o asemenea achiziție, unii dispun și de bani gheață. Datorită perioadei semnificativ mai reduse în care poate fi o încheiată o tranzacție cu cash, acest aspect constituie un atu în negocierea cu proprietarul. Totuși, așteptările tale nu ar trebui să fie nerealiste în ceea ce privește „discountul” pe care l-ai putea obține astfel – întrucât majoritatea vânzătorilor ar prefera, probabil, să aștepte o lună în plus după un cumpărător cu credit decât să vândă „în pierdere” cu 10%, spre exemplu.

4. Mă pot descurca singur cu tot ceea ce presupune o tranzacție

Mulți români au o mentalitate de tip „do-it-yourself”, inclusiv în imobiliare. Chiar și cei care nu au mai încheiat vreodată o tranzacție pot porni la drum cu acest mod de gândire, excluzând din start ideea de a apela la ajutorul unui consultant – agent imobiliar, broker de credite, jurist, expert în construcții etc. Adevărul este însă că ajutorul unor specialiști – în imobiliare și alte domenii conexe – se poate dovedi de-a dreptul salutar atât în luarea celei mai bune decizii de achiziție, cât și în parcurgerea fără probleme a etapelor unei tranzacții.

5. Trebuie să iau decizia de achiziție cât mai repede

Pe fondul ritmului alert de creștere a prețurilor, deciziile de achiziție se luau foarte rapid în perioada de boom. Deși acum cumpărătorii sunt semnificativ mai temperați, pericolul de a lua o decizie „sub presiune” există încă. Atunci când găsești o proprietate de care ești încântat, spre exemplu, te poți hotărî ad-hoc, fără să-ți acorzi un necesar timp de gândire pentru a analiza toate variabilele problemei; același lucru se poate întâmpla și din dorința de a nu „pierde” o locuință în favoarea altui cumpărător cu care ești în competiție. Oricum ar fi, ai nevoie să-ți acorzi suficient timp pentru a lua o decizie de achiziție a unei locuințe. Un avantaj important din acest punct de vedere este că, astăzi, vânzările nu se mai fac „de pe o zi pe alta”.

6. Apartamentele „de lux”

În procesul de căutare a unei locuințe vei descoperi, probabil, destul de multe anunțuri etichetate ca fiind „de lux”. De aceea, este important să ai în vedere că, cel mai adesea, asemenea descrieri se referă la finisajele și îmbunătățirile de care dispune o locuință. Pentru a fi cu adevărat „de lux”, o proprietate trebuie să îndeplinească mai multe criterii, cum ar fi localizarea, tipul imobilului, suprafața disponibilă, precum și facilitățile disponibile. Este greu de imaginat, așadar, că un apartament amplasat într-un bloc „comunist” se poate încadra în această categorie.

7. Cumpărând o locuință nerenovată pot economisi foarte mult

Din dorința de a încheia o tranzacție la un preț cât mai mic, unii cumpărători pot opta pentru locuințe aflate într-o stare foarte proastă, ce ar avea nevoie de lucrări complete de renovare și amenajare. Această soluție nu-ți garantează însă că vei putea face economii masive. Astfel, te poți trezi în situația ca toate lucrările de care are nevoie proprietatea să „absoarbă” mare parte din banii pe care ai reușit să-i economisești inițial – fără a lua în calcul, desigur, timpul și efortul implicate de o asemenea „operațiune”.

Cu o experiență de 3 ani ca digital marketing specialist, a dobândit competențe valoroase în comunicare și inovație. Colaborează cu Imobiliare.ro din 2021, ocupându-se de social media și brand. În trecut, a contribuit ca editor al rapoartelor și a comunicatelor de presă.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *