Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
22 sept. 2011

2012, momentul propice pentru demararea unor noi dezvoltări de birouri?

scris de Adriana Drăgușin in categoria Ştirea zilei

În primele opt luni din 2011, pe piaţa bucureşteană a fost finalizată o suprafaţă office de doar 51.000 de metri pătraţi, mai puţin de o cincime din tot volumul pe 2010.

În contextul cererii crescute de spaţii office la nivelul Capitalei, în contrapunct cu volumul scăzut de livrări, anul viitor se conturează a fi unul favorabil pentru începerea unor noi proiecte pe acest segment. „Pe piaţă există o cerere continuă şi sustenabilă de spaţii de birouri, mai ales pentru zona Splaiul Independenţei/Semănătoarea şi zona Floreasca/Nord, justificată de existenţa staţiilor de metrou Petrache Poenaru şi respectiv, Aurel Vlaicu. Au fost deja anunţate pentru anul 2012 proiectele Hermes Business Campus, AFI Offices, Monolit Center şi Aviatorilor Center”, subliniază Claudia Cetăţoiu, consultant în cadrul departamentului de birouri al companiei de consultanţă Jones Lang LaSalle (JLL). Aceasta precizează însă că, pentru dezvoltatori, este crucială semnarea unor contracte de preînchriere, de aceasta depinzând securizarea finanţărilor şi demararea lucrărilor de construcţie.

Patru proiecte finalizate, plus o relansare
Din punctul de vedere al livrărilor de birouri, până acum, 2011 a fost un an foarte slab. Astfel, în perioada ianuarie-august au fost finalizate la nivelul Bucureştiului spaţii office cu un total de 51.000 de metri pătraţi, spune reprezentanta JLL. Această suprafaţă este repartizată în patru proiecte, precizează ea: Frumoasa Office Building (3.500 de metri pătraţi închiriabili), Romană Offices (2.500 de metri pătraţi) şi Grawe2 Centre (4.000 de metri pătraţi) – în zonele centrală şi de est ale oraşului -, precum şi Platinum Business&Convention Center (41.000 de metri pătraţi), în zona nordică. Alături de acestea, pe piaţă a reintrat şi o suprafaţă de 8.500 de metri pătraţi în clădirea Phoenix Tower, ce a fost renovată şi relansată în luna mai a acestui an. Volumul total al spaţiilor finalizate în cadrul celor patru proiecte în 2011 este semnificativ mai scăzut decât cel înregistrat pe tot parcursul lui 2010, ce s-a ridicat la 280.000 de metri pătraţi, potrivit datelor JLL.

10%, rata de neocupare previzionată până la finele lui 2011
O veste bună pentru anul acesta este că, pentru ultimele şase luni, se află în construcţie un stoc suplimentar de 100.000 de metri pătraţi la nivelul Capitalei. Claudia Cetăţoiu precizează însă că aproximativ 70% din acesta este deja preînchiriat sau se află într-o fază avansată a negocierilor. Creşterea masivă a volumului de preînchirieri pe piaţa office bucureşteană este evidenţiată şi de un raport recent realizat de CB Richard Ellis (CBRE). Potrivit acestuia, în al doilea trimestru din 2011 volumul tranzacţiilor de acest tip a ajuns la un nivel maxim din ultimele trei luni din 2008. Această răsturnare de situaţie a venit după o perioadă de nouă luni în care cererea de spaţii de birouri încă nefinalizate s-a situat la nivelul zero.

În aceste condiţii, rata de neocupare a spaţiilor de birouri din Capitală ar trebui să scadă la 10% până la finalul acestui an, estimează reprezentanta JLL. Asta chiar dacă în prezent acest indicator se situează încă la un nivel destul de ridicat după primele opt luni ale anului – aproximativ 16%, faţă de 17,2%, la finele lui 2010.

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Cum au evoluat investițiile în activele imobiliare autohtone în S1 2021

Cea mai mare tranzacție înregistrată până acum în acest an a avut loc în trimestrul al treilea, pe piața de birouri din Capitală. Valoarea totală a investițiilor în activele...

citește mai departe
Piața birourilor din București, la un an după declanșarea pandemiei de Covid-19

Potrivit estimărilor uneia dintre marile companii de consultanță de pe piața locală, o pondere scăzută dintre angajați lucrează permanent la sediul firmei în momentul de față. Activitatea de închiriere...

citește mai departe
8 din 10 angajați au așteptarea de a lucra într-un mediu sănătos. Certificarea clădirilor de birouri, o necesitate?

Garantarea unor condiții de lucru corespunzătoare constituie un avantaj competitiv pentru angajatori în strategia de atragere și retenție a talentelor. Aproape 96% dintre angajații români consideră că standardele care...

citește mai departe
Griffes: Semne puternice de revenire pentru închirierile de birouri din Capitală în T2 2021. Avans de 80% estimat la capitolul livrări față de 2020

O creștere a numărului de semnări de contracte noi pe piața de birouri a început să se resimtă la începutul sezonului estival. Cel de-al doilea trimestru al anului în...

citește mai departe
Achiziții de active imobiliare în valoare de 300 de milioane de euro în S1 2021. „România continuă să ofere printre cele mai atractive randamente din regiune”

Potrivit consultanților Cushman & Wakefield Echinox, tranzacțiile încheiate în prima jumătate a anului au fost susținute de apetitul pentru birouri al investitorilor austrieci. Valoarea totală a tranzacțiilor cu active...

citește mai departe