Cu o evoluție spectaculoasă în perioada 2005-2008, piața birourilor din Cluj în anul 2009 a cunoscut probabil cel mai mic dezechilibru și cele mai mici corecții de prețuri, raportat la celelalte segmente ale pieței imobiliare. Și în timp ce în cazul segmentelor din nișa pieței rezidențiale scăderile de prețuri au avut marje de 30% până la 60%, în cazul segmentului office, prețurile n-au suferit corecții mai mari de 30%, iar piața clujeană a continuat să fie prospectată de companiile multinaționale, în special de cele din domeniul IT, oursourcing și servicii.
Piața spațiilor de birouri este una dependentă de piața financiară. Toate evoluțiile sau involuțiile care au loc pe această piață se reflectă imediat în dinamica pieței office. Clujul nu face excepție. În perioada 2005-2008 stocul de spații de birouri a cunoscut o perioadă de boom, marea majoritate a clădirilor de birouri fiind livrate în acest interval. Astfel, Clujul a urcat pe poziția secundă la nivel național, după Capitală în ceea ce privește stocul de spații de birouri livrate și calitatea acestora.
În prezent, suprafața totala a spațiilor de birouri deste de 290.000 de metri pătrați, însă în următorii 2-3 ani, dacă economia va găsi un mod de stabilizare și va găsi suficientă susținere și din partea guvernanților, stocul spațiilor de birouri în Cluj s-ar putea dubla, cel puțin. Nu în ultimul rând, pe acest segment de piață, putem vorbi de aplicarea unor ”soluții inteligente de business”, în sensul în care jucătorii de pe această nișă de piață au intuit rapid schimbarea și au încercat să se adapteze ei. Astfel, în anul 2009 s-a trecut rapid de la o piață a proprietarilor, la una a chiriașilor. Proprietarii au acceptat o marjă mai mare de negociere a chiriilor inclusiv din punctul de vedere al termenelor, al dotărilor, al compartimentărilor și al prețurilor oferite, înțelegând că un spațiu neocupat produce pierderi.
Anul 2010 a început sub ausipicii mult mai bune. Numărul cererilor a crescut substanțial. Nu doar companii multinaționale au intrat pe piața clujeană ci chiar și companii autohtone au început să perceapă schimbarea imperativă, impusă de contracția economică. Majoritatea s-au confruntat cu restrângerea activității, iar marea majoritate a companiilor autohtone au ales relocarea sub impactul acestei decizii de management, fără a mai găsi timpul necesar pentru a transforma relocarea într-o oportunitate de afaceri, așa cum de fapt ar putea fi. În aceste condiții, în loc să-și optimizeze costurile, au reacționat la un stimul de piață negativ, trecând relocarea la un ”minus” în activitatea lor.
O mai bună planificare a relocării, o mai bună evaluare pe termen mediu și lung, ar fi transformat mutarea afacerii într-o oportunitate de business pentru cel puțin 80% dintre companiile care în 2009 s-au confruntat cu acest aspect în activitatea lor.
Per ansamblu, estimăm că in 2010, chiriile spațiilor de birouri nu vor cunoaște corecții mai mari de 10-15% pentru clădirile de birouri aflate în zona centrală a orașului. Însă spațiile de birouri aflate în zonele periferice ale Clujului ar putea suferi scăderi ale prețurilor la închiriere de până la 25% în acest an.
Faptul că pe de o parte proprietarii sunt mult mai deschiși înspre negocieri, iar relocarea poate și trebuie să însemne o optimizare a costurilor într-o afacere, fac din anul 2010 anul cel mai potrivit mutării afacerilor, sau anul optim pentru achiziționarea unui spațiu.
Despre tot acest context economic, despre costuri, stocuri de spații, negocieri și eficientizare a afacerilor vrem să discutăm în cadrul evenimentului Criza, IMM-urile și imobiliarele – Riscuri și oportunități, organizat de Grup de Lux, în parteneriat cu Clubul Întreprinzătorului Român (CIR) și cu susținerea Băncii Transilvania, joi 15 aprilie, ora 15,00, in sala de conferințe a CIR, pe str. G. Barițiu, nr. 1, et. 5.
__________________________________________________
Despre GRUP DE LUX
Cu o experienta de 15 ani pe piata imobiliara clujeana, Grup de Lux este compania care si-a propus de la bun inceput sa impuna calitatea in serviciile pe care le ofera. Cu un numar de peste 10 angajati, Grup de Lux acopera toata paleta de servicii imobiliare de pe piata. Printre clientii companiei Grup de Lux se afla nume ca Neverfail, Betfair, Bombardier, Yonder, Musat&Asociatii, Vitrina Advertising, Office Depot, BRD, KPMG, PCMG Northbridge, Impact Developer & Contractor sau Amway.
Lacrima Andreica
Marketing Manager
Grup de Lux
Mobile: 004 0731 06 61 09
E-mail: [email protected]
Website: www.grupdelux.ro