Vânzări
Închirieri
Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
10 August 2021

Griffes: Semne puternice de revenire pentru închirierile de birouri din Capitală în T2 2021. Avans de 80% estimat la capitolul livrări față de 2020

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei
Ultima actualizare: 17 August 2021
Sursă foto: Pixabay.com

O creștere a numărului de semnări de contracte noi pe piața de birouri a început să se resimtă la începutul sezonului estival.

Cel de-al doilea trimestru al anului în curs a adus primele semne puternice de revenire pe piața spațiilor de birouri din Capitală raportat la ultimele 18 luni, relevă un studiu de piață realizat de compania de consultanță imobiliară Griffes, ce a analizat tranzacțiile de închiriere și structura stocului de birouri din T2 2021. „Activitatea totală înregistrată pe piața închirierilor de birouri din București a fost marcată de creștere, atât față de trimestrul anterior, cât și față de anul trecut. Mai mult, Bucureștiul revine pe harta companiilor din domeniul tehnologiei și fintech în căutare de noi oportunități”, explică reprezentanții companiei.

Potrivit datelor Griffes, în T2 2021 au fost tranzacționate spații de birouri cu o suprafață cumulată de peste 70.000 de metri pătrați. În condițiile în care 47% din aceste tranzacții, adică aproape jumătate, au fost reprezentate de renegocieri și prelungiri de contracte existente, chiriașii de pe piața de profil pot fi împărțiți în două categorii majore: companii cu o nevoie de stabilitate, care se reflectă și în necesitatea de a prelungi durata contractelor de închiriere, și companii în creștere, care au nevoie de spații suplimentare, indiferent de contextul global. Toate aceste tranzacții au avut loc în clădiri noi, construite după anul 2005, relevând astfel preferința chiriașilor pentru spații de birouri no, de calitate.

Contractele noi, majoritare

Contractele noi de închiriere (53% din totalul tranzacțiilor) au fost semnate de companii care au decis fie relocarea birourilor în căutarea unei clădiri noi, cu specificații tehnice mai bune decât cea din care se mută, fie deschiderea de birouri noi, amenajate de la zero, conform specificațiilor proprii. Sectorul medical (30%), alături de domeniul tehnologiei (24%) și serviciile profesionale (20%) au fost principalii factori determinanți ai cererii noi de birouri.

Griffes a închiriat peste 20.000 de metri pătrați de spații de birouri de la începutul anului 2021 și un total de 8.300 de metri pătrați în trimestrul al doilea, dintre care 62% în București și 38% în restul țării.
„Peste 65% dintre tranzacții reprezintă contracte noi de închiriere și reflectă experiența Griffes în asigurarea de soluții personalizate companiilor ce au nevoie de set-up de la zero”, subliniază odicialii companiei.

„Începând cu luna aprilie a acestui an, am remarcat o accelerare a deciziilor chiriașilor care se aflau în proces de analiză cu privire la spațiile lor de birouri. Astfel, primele semnări de contracte noi pe piața de birouri au început să se contureze deja în perioada iunie-iulie. Cea mai semnificativă contribuție a echipei Griffes este tranzacția cu compania Allyis, din Seattle, partener strategic al Microsoft, care a închiriat un spațiu în clădirea AFI Park, și care reprezintă cea mai mare intrare nouă în piața de birouri din acest an. Allyis va angaja peste 200 de oameni într-un centru operațional de excelență, de altfel primul lor birou din Europa.”

Andreea Păun, Managing Partner & fondator Griffes

 

Potrivit analizei realizate de Griffes, majoritatea tranzacțiilor încheiate în T2 2021 au vizat clădiri existente sau aflate în construcție, ce urmează a fi livrate până la finalul anului 2021. Acest lucru reconfirmă dorința chiriașilor de a-și securiza din timp spațiile de birouri – fapt specific unui context normal de piață.

Interes crescut pentru preînchirieri

Consultanții companiei se așteaptă ca în 2021 să fie finalizate clădiri de birouri de clasa A totalizând o suprafață închiriabilă de 275.000 de netri pătrați, cu 80% mai mult decât în 2020. Creșterea volumului de spații livrate reflectă reluarea lucrărilor de construire și dorința dezvoltatorilor de a avea spații noi disponibile atunci când piața își va reveni complet.

60% din suprafața nou livrată în 2021 este deja preînchiriată, dovedind creșterea interesului chiriașilor pentru astfel de tranzacții, pentru alinierea la o viziune strategică de dezvoltare pe termen mediu și lung, dar și nevoia acestora de a avea un birou personalizat, livrat „la cheie”, alături de înțelegerea procesului de preînchiriere, care asigură condiții comerciale ce pot fi cu 30-40% mai avantajoase. „Noile proiecte populează un areal divers care lărgește natural zona clasică dedicată birourilor din capitală. Ne așteptăm la livrarea cu succes a proiectelor aflate în lucru în zona centrală, precum Dacia One, a campusului U-Center vis-à-vis de parcul Tineretului dar și a mini-orașului One Cotroceni Park dezvoltat de grupul One United Properties în Cotroceni. Desigur, având în vedere reputația și beneficiile zonei de nord, vom vedea continuarea dezvoltării în acest pol deja consacrat, incluzând proiecte ca Globalworth Square în Floreasca, posibil cea mai tehnologizată clădire din capitală, J8 Office Park în Bucureștii Noi și Miro în Băneasa, la ieșirea către aeroport”, explică reprezentanții companiei.

Studiul citat atrage atenția asupra diversificării produselor din piața de birouri, dar și asupra deciziilor chiriașilor, care vor lua în calcul, în viitor, criterii mult mai variate față de clasicele repere precum metroul, vizibilitatea sau dimensiunea etajului. „Utilizatorii de birouri vor reveni la mediul de lucru cu nevoi și aspirații noi, din sfera siguranței dar mai ales, a libertății de mișcare. Astfel, preconizăm că vom vedea în următorii ani criterii din ce în ce mai îndrăznețe în fișele de evaluare a clădirilor, de la apropierea de un parc, la suprafața balconului, la facilități de acces precum prize pentru încărcat mașinile electrice, posibilitatea ca mai mulți angajați să parcheze pe un singur loc de parcare, cu o aplicație în care să se pre-programeze, sau, de ce nu, chiar dreptul de a alege între biroul din Floreasca și cel din Cotroceni”, preconizează oficialii Griffes.

Despre Griffes:
Griffes este o companie de consultanță imobiliară cu capital integral românesc, specializată în tranzacții comerciale business-to-business, cu focus pe piața de închirieri și vânzări birouri, proprietăți comerciale și industriale. Echipa Griffes este formată din consultanți de elită, care oferă o perspectivă actuală asupra pieței imobiliare. Compania a fost fondată în 2016 de Andreea Păun, în urma unei experiențe de peste 12 ani în industria imobiliară. Portofoliul de clădiri de birouri al Griffes atinge 83.000 de metri pătrați și include proprietăți precum clădirea Unirii View din centrul Bucureștiului, proiectul Record Park din centrul orașului Cluj-Napoca, Paltim din Timișoara și alte câteva proiecte în orașele regionale.
Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
Colliers: 2022, anul în care revenirea pieței închirierilor de birouri poate începe cu adevărat

Deși semnele de revenire sunt vizibile, reprezentanții companiei estimează că va mai dura până ca piața să ajungă la nivelul de dinainte de pandemie. Cererea totală pentru spații de...

citește mai departe
Piața birourilor din București, la un an după declanșarea pandemiei de Covid-19

Potrivit estimărilor uneia dintre marile companii de consultanță de pe piața locală, o pondere scăzută dintre angajați lucrează permanent la sediul firmei în momentul de față. Activitatea de închiriere...

citește mai departe
Cushman & Wakefield Echinox estimează că cererea de spații de birouri din Bucureşti se va majora cu 20-30% în 2021

Anul trecut, situația din domeniul sanitar a determinat cea mai mare parte a companiilor să implementeze lucrul de la distanță pe scară largă. Pe fondul Covid-19, volumul de spații...

citește mai departe
În București, cererea de birouri a consemnat o revenire semnificativă la finalul anului trecut

Totalul spațiilor tranzacționate în ultimele trei luni din 2020 a reprezentat cel mai mare volum trimestrial din întregul an. Potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox,...

citește mai departe
Pentru a păstra „distanța socială”, unele companii își extind birourile. Fiecărui angajat ar trebui să-i revină nu zece, ci 20 de metri pătrați

Ca urmare a tendinței determinate de pandemia de COVID-19, Globalworth România, unul dintre marii jucători de pe piața office autohtonă, a închiriat, în ultimele trei luni, peste 25.000 de...

citește mai departe