Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
26 feb. 2015

Încrederea financiară revine, dar românii sunt încă strânși la pungă. Impactul asupra vânzărilor de locuințe

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare, Ştirea zilei

La finele anului trecut, așteptările populației cu privire la evoluția veniturilor proprii se situau la cea mai ridicată valoare consemnată din 2008 încoace.

2014 poate fi caracterizat drept un an de revenire a optimismului românilor în ceea ce privește perspectivele de îmbunătățire a situației economice – în general, la nivel de țară, dar și pe plan personal, reiese dintr-un studiu realizat de compania de cercetare Gfk. Astfel, în luna decembrie a anului trecut, așteptările populației cu privire la evoluția veniturilor proprii se situau la cea mai ridicată valoare înregistrată din octombrie 2008 încoace (după un salt la 15,7 puncte, față de -8.9 puncte în decembrie 2013). Tot în a doua jumătate a anului s-a consolidat și încrederea într-o creștere susținută a economiei naționale (indicator care a sărit de la un nivel minim de -17 puncte la un maxim de 17,7 puncte în decembrie).

http://www.dreamstime.com/stock-photography-invest-real-estate-image8112292

Revenirea la o atitudine mai optimistă nu a influențat însă în mod semnificativ dorința de cumpărare a populației – nu încă, precizează autorii studiului. Acest din urmă indicator a rămas sub zero pe tot parcursul anului, cea mai coborâtă valoare a fost înregistrată în iunie, iar cea mai mare în decembrie. „Cu toate că dezvoltarea economică este extrem de pozitivă și șomajul rămâne la un nivel foarte coborât, de 6,5 procente, consumatorii români au nevoie de tot venitul disponibil pentru cheltuielile de zi cu zi. Deocamdată, aceștia au foarte puțini bani rămași pentru cumpărături majore”, explică reprezentanții Gfk.

O piață dominată de clienți aflați de-abia la prima casă
Raportat la vânzările de locuințe, această atitudine încă reticentă este vădită nu de faptul că românii nu cumpără nimic – ci de acela că, în general vorbind, ei rămân concentrați pe achizițiile de strictă necesitate. Deși în piață există, desigur, și clienți care vor să treacă la o locuință mai bună decât cea pe care o au în prezent, precum și (mai mulți) cumpărători dornici să investească în imobiliare, faptul că principalul catalizator al rezidențialului românesc rămân tranzacțiile prin Prima Casă – expresie perfectă a achizițiilor de strictă necesitate! – nu este câtuși de puțin întâmplător. Potrivit informațiilor transmise de către Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (FNGCIMM), 2014 a fost un nou an record în ceea ce privește creditarea prin Prima Casă, cu 27.000 de garanții acordate (în valoare totală de aproximativ un miliard de euro, echivalent lei). Spre comparație, în anul 2012, numărul împrumuturilor s-a ridicat tot la 27.000, însă valoarea cumulată a acestora a fost ușor mai mare (respectiv 1,01 miliarde de euro).

Citește și: Date definitive: 2014 a fost un (nou) an record pentru Prima Casă! Plus: câți români mai pot lua credite în 2015

„Reinventarea”, ca strategie de supraviețuire
Și industriile conexe celei rezidențiale semnalează același comportament de consum din partea populației. „Într-o piaţă care stagnează, creşterile unora dintre jucători, printre care suntem şi noi, sunt practic redistribuiri ale cotelor de piaţă deţinute de ceilalţi. 2014 a fost un an aşa cum ne-am aşteptat: consumul a crescut modic, cu 1-2%. Noi am reuşit o creştere de două cifre (10%, n.red.) prin menţinerea interesului faţă de clienţii din zona premium, dar şi datorită orientării producţiei către modele noi din segmentul economic”, spune Alexandru Rizea, directorul rețelei de magazine de mobilă Lem’s.

Stagnarea consumului nu pare totuși să-i descurajeze pe producătorii din această industrie – pentru a-și păstra și atrage noi cumpărători, aceștia încearcă, mai degrabă, să se „reinventeze”. Rus Savitar, un alt producător autohton de mobilă, a anunțat că va inaugura săptămâna viitoare cel de-al patrulea magazin din Bucureşti, în cadrul centrului comercial Carrefour Colentina. „Noul nostru magazin va ocupa o suprafaţă de 2.500 de metri pătraţi şi va avea un concept diferit faţă de celelalte 27 de locaţii pe care le deţinem în toată ţara. Astfel, magazinul din zona Colentina va dispune, pe lângă o gamă largă de mobilier, şi de o suprafaţă generoasă ce va pune la dispoziţia clienţilor obiecte de decoraţiuni şi uz casnic”, spune Cristian Rusu, proprietarul companiei.

Totodată, reprezentanții Lem’s precizează că intenționează să-și continue strategia de dezvoltare a rețelei, la nivelul întregii țări, după ce a deschis în 2014 patru noi magazine. Tot anul trecut, compania a început construcția unei noi fabrici pe platforma de la Brebu, în care vor fi realizate produse din lemn masiv – o investiție de circa 5 milioane de euro, ce se va finaliza în a doua parte a acestui an. „Dezvoltarea unei facilităţi de producţie era necesară pentru a completa gama de produse în magazinele Lem’s. Noi am diversificat de la an la an gamele de produse, atât pe orizontală, cât şi pe verticală. Avem mai multe opţiuni pentru fiecare nivel de preţ şi de aşteptari, începând cu gama economic, până la mobila din gama premium”, conchide Rizea.

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
În august, prețurile apartamentelor au revenit pe plus. Doar două dintre marile orașe au consemnat scăderi

Acolo unde au avut totuși loc, ieftinirile s-au situat într-o marjă specifică pentru condiții normale de piață. Potrivit Indicelui Imobiliare.ro, prețurile solicitate pentru apartamentele (noi și vechi) disponibile spre...

citește mai departe
Ansamblu multifuncțional de 2.500 de apartamente așteaptă „undă verde” pentru începerea construcției, în Iași

Reprezentanții companiei dezvoltatoare monitorizează „cu atenție” lucrurile și are în vedere începerea procesului de vânzare anul viitor. Investitorul și dezvoltatorul imobiliar Prime Kapital, activ pe piața rezidențială, dar nu...

citește mai departe
Românii tânjesc să locuiască cât mai aproape de natură: Brașovul și împrejurimile, în topul preferințelor. Sfaturi pentru cumpărători

Cererea vine nu doar din partea unor cumpărători interesați de case de vacanță, ci și din partea acelora care ar dori să locuiască aici pe termen mai lung; atractive...

citește mai departe
Noua Casă, în sfârșit la start? Impactul scontat de jucătorii din piața rezidențială

După modificări repetate, legiuitorii au stabilit că românii vor putea accesa, prin programul guvernamental, nu una, ci trei variante de finanțare. UPDATE: Potrivit lui Ionel Dancă, șeful Cancelariei Prim-ministrului,...

citește mai departe
Piața rezidențială prin ochii unui dezvoltator care a început, în iunie, construcția unui proiect de peste 200 de locuințe. O nouă tendință pe fondul pandemiei: mutarea în alt oraș!

Perioada de „izolare” a produs mai multe schimbări în comportamentul cumpărătorilor, aceștia arătându-se mai interesați de anumite caracteristici ale locuințelor. Ți-ai dorit vreodată să te poți muta în alt...

citește mai departe