Vânzări
Închirieri
Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
26 Februarie 2015

Încrederea financiară revine, dar românii sunt încă strânși la pungă. Impactul asupra vânzărilor de locuințe

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare, Ştirea zilei
Ultima actualizare: 27 Februarie 2015

La finele anului trecut, așteptările populației cu privire la evoluția veniturilor proprii se situau la cea mai ridicată valoare consemnată din 2008 încoace.

2014 poate fi caracterizat drept un an de revenire a optimismului românilor în ceea ce privește perspectivele de îmbunătățire a situației economice – în general, la nivel de țară, dar și pe plan personal, reiese dintr-un studiu realizat de compania de cercetare Gfk. Astfel, în luna decembrie a anului trecut, așteptările populației cu privire la evoluția veniturilor proprii se situau la cea mai ridicată valoare înregistrată din octombrie 2008 încoace (după un salt la 15,7 puncte, față de -8.9 puncte în decembrie 2013). Tot în a doua jumătate a anului s-a consolidat și încrederea într-o creștere susținută a economiei naționale (indicator care a sărit de la un nivel minim de -17 puncte la un maxim de 17,7 puncte în decembrie).

http://www.dreamstime.com/stock-photography-invest-real-estate-image8112292

Revenirea la o atitudine mai optimistă nu a influențat însă în mod semnificativ dorința de cumpărare a populației – nu încă, precizează autorii studiului. Acest din urmă indicator a rămas sub zero pe tot parcursul anului, cea mai coborâtă valoare a fost înregistrată în iunie, iar cea mai mare în decembrie. „Cu toate că dezvoltarea economică este extrem de pozitivă și șomajul rămâne la un nivel foarte coborât, de 6,5 procente, consumatorii români au nevoie de tot venitul disponibil pentru cheltuielile de zi cu zi. Deocamdată, aceștia au foarte puțini bani rămași pentru cumpărături majore”, explică reprezentanții Gfk.

O piață dominată de clienți aflați de-abia la prima casă
Raportat la vânzările de locuințe, această atitudine încă reticentă este vădită nu de faptul că românii nu cumpără nimic – ci de acela că, în general vorbind, ei rămân concentrați pe achizițiile de strictă necesitate. Deși în piață există, desigur, și clienți care vor să treacă la o locuință mai bună decât cea pe care o au în prezent, precum și (mai mulți) cumpărători dornici să investească în imobiliare, faptul că principalul catalizator al rezidențialului românesc rămân tranzacțiile prin Prima Casă – expresie perfectă a achizițiilor de strictă necesitate! – nu este câtuși de puțin întâmplător. Potrivit informațiilor transmise de către Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (FNGCIMM), 2014 a fost un nou an record în ceea ce privește creditarea prin Prima Casă, cu 27.000 de garanții acordate (în valoare totală de aproximativ un miliard de euro, echivalent lei). Spre comparație, în anul 2012, numărul împrumuturilor s-a ridicat tot la 27.000, însă valoarea cumulată a acestora a fost ușor mai mare (respectiv 1,01 miliarde de euro).

Citește și: Date definitive: 2014 a fost un (nou) an record pentru Prima Casă! Plus: câți români mai pot lua credite în 2015

„Reinventarea”, ca strategie de supraviețuire
Și industriile conexe celei rezidențiale semnalează același comportament de consum din partea populației. „Într-o piaţă care stagnează, creşterile unora dintre jucători, printre care suntem şi noi, sunt practic redistribuiri ale cotelor de piaţă deţinute de ceilalţi. 2014 a fost un an aşa cum ne-am aşteptat: consumul a crescut modic, cu 1-2%. Noi am reuşit o creştere de două cifre (10%, n.red.) prin menţinerea interesului faţă de clienţii din zona premium, dar şi datorită orientării producţiei către modele noi din segmentul economic”, spune Alexandru Rizea, directorul rețelei de magazine de mobilă Lem’s.

Stagnarea consumului nu pare totuși să-i descurajeze pe producătorii din această industrie – pentru a-și păstra și atrage noi cumpărători, aceștia încearcă, mai degrabă, să se „reinventeze”. Rus Savitar, un alt producător autohton de mobilă, a anunțat că va inaugura săptămâna viitoare cel de-al patrulea magazin din Bucureşti, în cadrul centrului comercial Carrefour Colentina. „Noul nostru magazin va ocupa o suprafaţă de 2.500 de metri pătraţi şi va avea un concept diferit faţă de celelalte 27 de locaţii pe care le deţinem în toată ţara. Astfel, magazinul din zona Colentina va dispune, pe lângă o gamă largă de mobilier, şi de o suprafaţă generoasă ce va pune la dispoziţia clienţilor obiecte de decoraţiuni şi uz casnic”, spune Cristian Rusu, proprietarul companiei.

Totodată, reprezentanții Lem’s precizează că intenționează să-și continue strategia de dezvoltare a rețelei, la nivelul întregii țări, după ce a deschis în 2014 patru noi magazine. Tot anul trecut, compania a început construcția unei noi fabrici pe platforma de la Brebu, în care vor fi realizate produse din lemn masiv – o investiție de circa 5 milioane de euro, ce se va finaliza în a doua parte a acestui an. „Dezvoltarea unei facilităţi de producţie era necesară pentru a completa gama de produse în magazinele Lem’s. Noi am diversificat de la an la an gamele de produse, atât pe orizontală, cât şi pe verticală. Avem mai multe opţiuni pentru fiecare nivel de preţ şi de aşteptari, începând cu gama economic, până la mobila din gama premium”, conchide Rizea.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
Uzucapiunea: cum poți deveni proprietar fără act

Posesia unui teren sau a unei locuințe fără acte pentru o durată de timp prevăzută de lege se poate transforma într-o stare de drept, prin uzucapiune. În termeni simpli,...

citește mai departe
Tot ce trebuie să știi când intri în goana după chirie în Timișoara

Poate nu este momentul potrivit pentru tine să cumperi o locuință, așa că ai intrat în goana după chirie. Stai fără griji. Îți punem la dispoziție cele mai noi oferte...

citește mai departe
Prețurile apartamentelor la începutul lui 2022

În ultima lună, cel mai semnificativ avans a fost consemnat de Cluj-Napoca, orașul de pe Someș fiind urmat, la ceva distanță, de Constanța și București, în vreme ce Iașiul...

citește mai departe
Oferte de Black Friday pe Imobiliare.ro: reducere de 128.000 de euro la achiziția unei vile în nordul Capitalei

Imobiliare.ro anunță lansarea unei ample campanii de Black Friday, dedicată consumatorilor finali, ce se va derula până la sfârșitul lunii noiembrie. În momentul de față, pe site sunt listate...

citește mai departe
T3 2021: Prețurile apartamentelor, pe zone, în opt mari orașe ale țării

Cel mai mare avans trimestrial, în cuantum de 5,7%, a fost consemnat în zona centrală și ultracentrală din Constanța. Cel mai recent raport de piață publicat de Imobiliare.ro a...

citește mai departe