Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
26 feb. 2015

Încrederea financiară revine, dar românii sunt încă strânși la pungă. Impactul asupra vânzărilor de locuințe

scris de Adriana Drăgușin in categoria Ştiri imobiliare, Ştirea zilei

La finele anului trecut, așteptările populației cu privire la evoluția veniturilor proprii se situau la cea mai ridicată valoare consemnată din 2008 încoace.

2014 poate fi caracterizat drept un an de revenire a optimismului românilor în ceea ce privește perspectivele de îmbunătățire a situației economice – în general, la nivel de țară, dar și pe plan personal, reiese dintr-un studiu realizat de compania de cercetare Gfk. Astfel, în luna decembrie a anului trecut, așteptările populației cu privire la evoluția veniturilor proprii se situau la cea mai ridicată valoare înregistrată din octombrie 2008 încoace (după un salt la 15,7 puncte, față de -8.9 puncte în decembrie 2013). Tot în a doua jumătate a anului s-a consolidat și încrederea într-o creștere susținută a economiei naționale (indicator care a sărit de la un nivel minim de -17 puncte la un maxim de 17,7 puncte în decembrie).

http://www.dreamstime.com/stock-photography-invest-real-estate-image8112292

Revenirea la o atitudine mai optimistă nu a influențat însă în mod semnificativ dorința de cumpărare a populației – nu încă, precizează autorii studiului. Acest din urmă indicator a rămas sub zero pe tot parcursul anului, cea mai coborâtă valoare a fost înregistrată în iunie, iar cea mai mare în decembrie. „Cu toate că dezvoltarea economică este extrem de pozitivă și șomajul rămâne la un nivel foarte coborât, de 6,5 procente, consumatorii români au nevoie de tot venitul disponibil pentru cheltuielile de zi cu zi. Deocamdată, aceștia au foarte puțini bani rămași pentru cumpărături majore”, explică reprezentanții Gfk.

O piață dominată de clienți aflați de-abia la prima casă
Raportat la vânzările de locuințe, această atitudine încă reticentă este vădită nu de faptul că românii nu cumpără nimic – ci de acela că, în general vorbind, ei rămân concentrați pe achizițiile de strictă necesitate. Deși în piață există, desigur, și clienți care vor să treacă la o locuință mai bună decât cea pe care o au în prezent, precum și (mai mulți) cumpărători dornici să investească în imobiliare, faptul că principalul catalizator al rezidențialului românesc rămân tranzacțiile prin Prima Casă – expresie perfectă a achizițiilor de strictă necesitate! – nu este câtuși de puțin întâmplător. Potrivit informațiilor transmise de către Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (FNGCIMM), 2014 a fost un nou an record în ceea ce privește creditarea prin Prima Casă, cu 27.000 de garanții acordate (în valoare totală de aproximativ un miliard de euro, echivalent lei). Spre comparație, în anul 2012, numărul împrumuturilor s-a ridicat tot la 27.000, însă valoarea cumulată a acestora a fost ușor mai mare (respectiv 1,01 miliarde de euro).

Citește și: Date definitive: 2014 a fost un (nou) an record pentru Prima Casă! Plus: câți români mai pot lua credite în 2015

„Reinventarea”, ca strategie de supraviețuire
Și industriile conexe celei rezidențiale semnalează același comportament de consum din partea populației. „Într-o piaţă care stagnează, creşterile unora dintre jucători, printre care suntem şi noi, sunt practic redistribuiri ale cotelor de piaţă deţinute de ceilalţi. 2014 a fost un an aşa cum ne-am aşteptat: consumul a crescut modic, cu 1-2%. Noi am reuşit o creştere de două cifre (10%, n.red.) prin menţinerea interesului faţă de clienţii din zona premium, dar şi datorită orientării producţiei către modele noi din segmentul economic”, spune Alexandru Rizea, directorul rețelei de magazine de mobilă Lem’s.

Stagnarea consumului nu pare totuși să-i descurajeze pe producătorii din această industrie – pentru a-și păstra și atrage noi cumpărători, aceștia încearcă, mai degrabă, să se „reinventeze”. Rus Savitar, un alt producător autohton de mobilă, a anunțat că va inaugura săptămâna viitoare cel de-al patrulea magazin din Bucureşti, în cadrul centrului comercial Carrefour Colentina. „Noul nostru magazin va ocupa o suprafaţă de 2.500 de metri pătraţi şi va avea un concept diferit faţă de celelalte 27 de locaţii pe care le deţinem în toată ţara. Astfel, magazinul din zona Colentina va dispune, pe lângă o gamă largă de mobilier, şi de o suprafaţă generoasă ce va pune la dispoziţia clienţilor obiecte de decoraţiuni şi uz casnic”, spune Cristian Rusu, proprietarul companiei.

Totodată, reprezentanții Lem’s precizează că intenționează să-și continue strategia de dezvoltare a rețelei, la nivelul întregii țări, după ce a deschis în 2014 patru noi magazine. Tot anul trecut, compania a început construcția unei noi fabrici pe platforma de la Brebu, în care vor fi realizate produse din lemn masiv – o investiție de circa 5 milioane de euro, ce se va finaliza în a doua parte a acestui an. „Dezvoltarea unei facilităţi de producţie era necesară pentru a completa gama de produse în magazinele Lem’s. Noi am diversificat de la an la an gamele de produse, atât pe orizontală, cât şi pe verticală. Avem mai multe opţiuni pentru fiecare nivel de preţ şi de aşteptari, începând cu gama economic, până la mobila din gama premium”, conchide Rizea.

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Cererea de spații într-un mare complex studențesc privat din Capitală s-a majorat cu 15% înainte de începerea noului an școlar

Pe fondul pandemiei, tinerii caută acum soluții de cazare ce oferă, pe lângă dotări și facilități, și un grad sporit de siguranță sanitară. Potrivit reprezentanților Genesis Property, compania care...

citește mai departe
Colliers: Pentru piața terenurilor, 2021 poate fi unul dintre cei mai buni ani de după 2008. „Retailerii și dezvoltatorii de rezidențial sunt mai activi ca oricând”

Potrivit companiei de consultanță, oferta de terenuri rămâne consistentă și vine din partea unor categorii diferite de vânzători. Din punctul de vedere al volumului tranzacțiilor, în care sunt incluse...

citește mai departe
Prețurile apartamentelor în august 2021. Cluj-Napoca face excepție de la tendința generală

În clasamentul variațiilor consemnate luna trecută în marile orașe, orașul de pe Someș se află la polul opus față de Capitală. Spre deosebire de cele trei luni anterioare, când...

citește mai departe
Trei antreprenori români visează ca litoralul autohton să devină atractiv pe tot parcursul anului, cum este și Coasta de Azur. Au în plan mai multe proiecte imobiliare în Neptun-Olimp

Marea, liniștea, climatul plăcut, susținute de facilitățile și serviciile de calitate, toate acestea sunt ingredientele unei „rețete” ce și-a dovedit deja viabilitatea în alte țări. Cătălin Scripcaru, Bogdan Căruntu...

citește mai departe
Două noi proiecte rezidențiale în nordul Capitalei, dezvoltate de o companie românească. Vor aduce pe piață 800 de apartamente

Cele două concepte de locuire se adresează atât celor dornici să facă parte dintr-o comunitate mai restrânsă, cât și celor care aspiră la un stil de viață mai activ....

citește mai departe