Chiar dacă livrările programate pentru acest an sunt modeste, dezvoltatorii au început să anunţe noi proiecte, dar şi să “dezgheţe” unele mai vechi.
În momentul de faţă, majoritatea consultanţilor imobiliari apreciază că potenţialul de dezvoltare a unor noi proiecte de retail este ridicat. În Bucureşti, Răzvan Sin, şeful departamentului de retail al DTZ Echinox, subliniază că dezvoltatorii încearcă să acopere acele zone cu o ofertă scăzută de spaţii comerciale moderne. Astfel, au fost lansate proiecte precum Mega Mall (în locul fostului Electroaparataj din cartierul Pantelimon) sau Victoria Center (în cartierul Bucureştii Noi).
Reprezentantul DTZ apreciază că, la nivelul Capitalei, zona de est, care adăposteşte mai multă populaţie decât un oraş mare de provincie, continuă să fie deficitară la acest capitol. De asemenea, un potenţial semnificativ de dezvoltare există şi în alte oraşe ale ţării, cum ar fi Galaţi sau Ploieşti. În acelaşi timp, şi în restul ţării se află în construcţie în momentul de faţă câteva proiecte majore, precum Electroputere Parc din Craiova, Maritimo din Constanţa sau Galleria Arad. Un aspect important în ceea ce priveşte revigorarea pieţei îl constituie relansarea unor proiecte de retail amânate, cum ar fi ParkLake Plaza, Promenada sau Colloseum.
Mai e loc de malluri
Pe piaţa spaţiilor comerciale, principalul motiv pentru care dezvoltatorii au trecut din nou la atac constă în cererea crescută venită din partea unor retaileri în expansiune, în corelaţie cu oferta încă scăzută de spaţii comerciale – atât la nivel naţional, cât şi în Bucureşti. Potrivit lui Răzvan Sin, la finele anului trecut exista în întreaga ţară un stoc de 1.385.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale moderne, din care o suprafaţă de 552.500 de metri pătraţi era localizată în Capitală.
O analiză recentă a companiei arată însă că România poate absorbi o ofertă de până la 2.120.000 de metri pătraţi, pentru a ajunge la un nivel de 100 de metri pătraţi la mia de locuitori (ceea ce reprezintă jumătate din media spaţiilor moderne de retail existente în ţările central-est europene). Comparativ cu volumul de peste 700.000 de metri pătraţi necesar pe piaţa autohtonă de retail, livrările programate pentru anul acesta se situează la un nivel modest: 207.130 de metri pătraţi în oraşele secundare ale ţării şi doar 24.955 de metri pătraţi în Capitală (în două proiecte: Vitan Outlet şi Policolor Shopping Center).