Vânzări
Închirieri
Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
9 Noiembrie 2020

Românii n-au renunțat la cumpărături: aproape o treime dintre retaileri au avut vânzări similare sau mai mari în T3 2020 față de 2019, în ciuda scăderii traficului în magazine

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare
Ultima actualizare: 10 Noiembrie 2020
Sursă foto: Pixabay.com

Evoluția celor doi indicatori relevă că, deși merg mai rar în magazine, consumatorii sunt dispuși să cheltuiască mai mult într-o singură „vizită”.

Deși retailul a fost unul dintre cele mai afectate segmente ale pieței imobiliare, în contextul închiderii centrelor comerciale în timpul stării de urgență, un sondaj realizat de Colliers International relevă că, în unele cazuri, consumul depășește acum nivelul înregistrat înainte de epidemia de Covid-19 – deși într-o structură diferită. Astfel, 27% dintre respondenți au declarat că vânzările din perioada iulie-septembrie au crescut sau au rămas la un nivel similar celor din aceeași perioadă a anului trecut, în ciuda tendinței de scădere a traficului din centrele comerciale. „Toți jucătorii din retail, care au și vânzări online, se așteaptă ca acest canal să genereze un procent mai mare din cifra de afaceri în 2020 comparativ cu 2019, un sfert dintre respondenți estimând creșteri chiar și de peste 50%”, subliniază reprezentanții companiei de consultanță. Sondajul a fost derulat în rândul a peste 40 de chiriași și proprietari din sectorul autohton de retail.

Citește și:
Revenire peste așteptări pentru segmentul imobiliar cel mai afectat de situația din domeniul sanitar

Colliers: Marile centre comerciale au făcut investiții de peste jumătate de milion de euro ca să se pregătească pentru redeschiderea din 15 iunie

Parcurile de ratil, mai puțin afectate

Pentru majoritatea respondenților (85%), traficul din magazine a fost mai mic în al treilea trimestru comparativ cu aceeași perioadă din 2019, unii raportând scăderi și de 40% în ceea ce privește numărul de clienți care au intrat în magazine în ultimele luni. Pe de altă parte, 15% dintre respondenți, cu activitate în principal în domenii precum alimentație, discount sau decorațiuni interioare, au observat fie o creștere, fie o menținere la un nivel constant a acestui indicator comparativ cu perioada similară din 2019.

Din comparația cifrelor de vânzări cu cele privitoare la trafic reiese că, deși mai puțini oameni intră în centrele comerciale, ei cheltuiesc acum mai mult într-o sesiune de cumpărături decât înainte. Retailerii prezenți mai degrabă în proiecte de tipul parcurilor de retail au fost mai puțin afectați, reușind să mențină traficul și vânzările la un nivel mai ridicat.

Ca urmare a stării de urgență, când centrele comerciale au fost închise, 42% dintre retaileri se așteaptă ca cifra de afaceri pentru anul în curs să fie mai mică decât în 2019, variația estimată fiind cuprinsă între 30% și 50%. „Cu toate acestea, există și categorii de retaileri care au fost mai puțin afectați și se așteaptă ca volumul total al vânzărilor să crească în 2020, precum cei din zona de retail alimentar (hipermarketuri/supermarketuri), bricolaj, decorațiuni pentru casă sau articole sportive”, notează reprezentanții Colliers.

Citește și:
Primele nouă luni din 2020, un record al ultimilor zece ani în materie de investiții imobiliare. Cum „simt piața” investitorii

Trei sferturi dintre investitorii în terenuri au încheiat sau se așteaptă să încheie tranzacții în 2020

Mediul online, pariul momentului

În general vorbind, companiile caută canale alternative pentru a-și crește vânzările, iar rezultatele sondajului realizat de companie arată că unul din doi retaileri dorește să își sporească prezența online. De remarcat este că doar 10% dintre respondenți și-ar dori să-și reducă prezența în mediul offline, majoritatea concentrându-se pe o combinație între serviciile din magazin și cele online. De asemenea, majoritatea retailerilor cu planuri de expansiune intenționează să-și extindă prezența în parcurile de retail și în centrele comerciale dominante.

„Dinamica vânzărilor online este destul de impresionantă: cel puțin una din patru companii cu prezență online se așteaptă la o creștere a vânzărilor de cel puțin 50% prin acest canal. În general, retailerii de fashion se numără printre cei mai susceptibili să se aștepte la creșteri accentuate ale vânzărilor online, dar asta nu înseamnă că alte sectoare rămân în urmă. Mai mult, diversitatea va fi probabil noua tendință, întrucât retailerii și proprietarii de spații de retail își pot direcționa interesul către proiectele bazate pe proximitate sau către parcuri de retail și, într-o oarecare măsură, către retailul stradal. Per ansamblu, următorii câțiva ani vor fi cu siguranță interesanți și, cel mai probabil, vom vedea noi concepte de magazine și/sau noi moduri de operare după adaptarea la noua realitate.”

Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency, Colliers International

 

Citește și:
„Radiografia” unui segment imobiliar care a avut de câștigat de pe urma Covid-19: din 2015 încoace s-a triplat, iar noul deceniu e în măsură să susțină o creștere puternică

Percepția proprietarilor și chiriașilor asupra ocupării spațiilor de birouri în perioada următoare

Ponderea retailerilor care se așteaptă la un impact limitat asupra veniturilor lor din vânzările online (mai puțin de 5% din cifra totală de afaceri) este de 36%, în vreme ce 30% dintre respondenți speră ca mediul online să genereze cel puțin 20% din veniturile lor (față de 21% într-un sondaj similar desfășurat de Colliers la începutul acestui an).

Evoluția chiriilor, sub semnul întrebării

La capitolul chirii, majoritatea chiriașilor din spațiile de retail se așteaptă la o scădere anul viitor – ceea ce ar putea sugera, potrivit reprezentanților companiei, că aceștia „speră la o modalitate prin care să împartă efectele acestui an dificil cu proprietarii de spații de retail și să primească sprijin până când vânzările și traficul vor reveni la normal”. Per ansamblu, doi din trei respondenți se așteaptă ca afacerile lor să revină la un nivel satisfăcător până la sfârșitul anului 2021.

Pe de altă parte, aproape 90% din proprietarii de spații de retail se așteaptă ca veniturile să rămână constante sau chiar să crească în 2021, pe fondul menținerii operațiunilor pe tot parcursul anului și scăderii numărului de retaileri care ar avea nevoie, pe termen scurt, de reducerea chiriei.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
Cushman & Wakefield Echinox: Bucureștiul, atractiv pentru 60% dintre operatorii de hoteluri din ECE. Piața și-a început deja revenirea

Alături de Praga, Varșovia și Budapesta, capitala României se numără printre cele mai populare piețe vizate pentru extindere de jucătorii de profil. Compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield...

citește mai departe
Cererea de spații într-un mare complex studențesc privat din Capitală s-a majorat cu 15% înainte de începerea noului an școlar

Pe fondul pandemiei, tinerii caută acum soluții de cazare ce oferă, pe lângă dotări și facilități, și un grad sporit de siguranță sanitară. Potrivit reprezentanților Genesis Property, compania care...

citește mai departe
Piața birourilor din București, la un an după declanșarea pandemiei de Covid-19

Potrivit estimărilor uneia dintre marile companii de consultanță de pe piața locală, o pondere scăzută dintre angajați lucrează permanent la sediul firmei în momentul de față. Activitatea de închiriere...

citește mai departe
8 din 10 angajați au așteptarea de a lucra într-un mediu sănătos. Certificarea clădirilor de birouri, o necesitate?

Garantarea unor condiții de lucru corespunzătoare constituie un avantaj competitiv pentru angajatori în strategia de atragere și retenție a talentelor. Aproape 96% dintre angajații români consideră că standardele care...

citește mai departe
În contextul pandemiei, parcurile de retail au avut de câștigat în fața mallurilor

Mallurile au resimțit efectele închiderii magazinelor cu produse neesențiale, dar și a restaurantelor și cinematografelor. Parcurile de retail din România s-au dovedit a fi mult mai reziliente în timpul...

citește mai departe