Datorită poziţiei favorabile, atmosferei de „vechi” şi lucrărilor de reamenajare, centrul istoric este extrem de atractiv pentru cei care vor să-şi deschidă o afacere.
Segmentul spaţiilor comerciale stradale nu a scăpat neatins de recesiune. Chiar şi chiriile din cele mai bine cotate zone ale Capitalei au cunoscut scăderi considerabile în ultimii doi ani. Există o singură excepţie în acest sens. “Centrul istoric al Capitalei reprezintă singura zonă comercială din Bucureşti, dar şi din ţară, unde chiriile au crescut faţă de anul 2008. Această creştere se datorează în foarte mare măsură proiectelor de reabilitare şi îmbunătăţire a infrastructurii, care încă nu s-au finalizat”, spune Luiza Moraru, şefa departamentului de retail al CB Richard Ellis România. Tendinţa de majorare a chiriilor a fost resimţită în mod special de spaţiile de mici dimensiuni – sub 100 de metri pătraţi -, situate în zonele renovate. „Nu sunt nişte creşteri majore, ci de 5-10%, dar pentru acele spaţii foarte bune, care acum sunt în majoritate ocupate, se poate vorbi de o creştere mai consistentă”, se arată într-un studiu realizat de CBRE.
Puţine spaţii disponibile
Potrivit reprezentanţilor companiei de consultanţă, chiriile cerute variază în funcţie de amplasarea spaţiului, de suprafaţă, de situaţia juridică a proprietăţii, dar şi de facilităţile oferite. Spre exemplu, pentru un spaţiu renovat de aproximativ 100 de metri pătraţi, situat la parter şi având o maximă vizibilitate, chiria se situează între 35 şi 40 de euro pe metru pătrat pe lună. Pe de altă parte, o suprafaţă de câteva sute de metri, nerenovată, situată tot la parter, într-o zonă favorabilă, ar putea fi închiriată cu 12-24 de euro pe metru pătrat lunar. La nivel de ofertă, observă reprezentanţii CBRE, în centrul istoric nu există foarte multe spaţii disponibile la închiriere pe străzile deja amenajate. Ceva mai multe oferte există însă în zonele aflate în curs de renovare.
Potenţial pe segmentul de fashion
Potrivit reprezentanţilor CBRE, centrul istoric are un semnificativ potenţial de dezvoltare şi pe alte direcţii de business decât cele valorificate în prezent – servicii alimentare şi cafenele. “Pentru ca zona să devină o destinaţie cu adevărat interesantă, inclusiv pentru turişti, este important să se condimenteze mixul de chiriaşi. Mărcile vizionare, care vor «sparge piaţa» primele, sunt cele care vor avea cel mai mult de câştigat”, conchid reprezentanţii companiei de consultanţă.