Centrele comerciale inaugurate în primele nouă luni ale anului au totalizat mai mult de 120.000 de metri pătraţi.
Spaţiile comerciale finalizate anul acesta vor duce la creşterea stocului naţional de retail modern cu 12,45% faţă de 2009, relevă o analiză a DTZ Echinox. Potrivit companiei, la sfârşitul lunii septembrie, suprafaţa totală a centrelor comerciale moderne (mall-uri urbane, parcuri de retail, galerii comerciale, magazine de tip outlet şi centre de tip „strip mall”) a ajuns la 1.355.000 de metri pătraţi. Livrările din primele nouă luni ale anului însumează 122.805 metri pătraţi, în patru noi centre comerciale – Sun Plaza (Bucureşti), Atrium Center (Arad), Cocor Luxury Store (Bucureşti), Promenada Mall – Severin Shopping Center (Drobeta Turnu Severin). Din spaţiile nou livrate în primele trei trimestre ale anului, Bucureştiul cumulează o pondere de 70%, în timp ce oraşele secundare acoperă diferenţa de 30%. Potrivit datelor DTZ, la finalul acestui an, stocul total de spaţii comerciale moderne se va ridica la 1,38 de milioane de metri pătraţi, ca urmare a deschiderii mallului Gold Plaza din Baia Mare. Inaugurat luna aceasta, centrul comercial dispune de o suprafaţă închiriabilă de 30.000 de metri pătraţi.
Cu 50% mai multe livrări în 2011
Pe parcursul acestui an au fost anunţate la nivel naţional mai multe proiecte de retail. Printre acestea se numără Coresi Shopping City din Braşov, cu o suprafaţă închiriabilă de 40.000 de metri pătraţi, şi Electroputere Shopping City din Craiova, cu 55.000 de metri pătraţi. „În cazul în care toate proiectele anunţate vor fi livrate, volumul de spaţii noi de retail pentru 2011 va totaliza 232.085 metri pătraţi de suprafaţă închiriabilă, în creştere cu 52% faţă de acest an”, subliniază reprezentanţii DTZ. La nivel naţional, Bucureştiul ar deţine anul viitor o pondere de 11% din total, constând într-un centru outlet şi un mall ataşat unui hipermarket Real.
Perspective pozitive pe termen mediu
În ceea ce priveşte rata de neocupare a centrelor comerciale, aceasta şi-a stopat trendul descendent în cel de-al treilea trimestru al anului. Pe de altă parte, chiriile au continuat să scadă în ultimele trei luni, în special în centrele situate în zone periferice. În cazul spaţiilor comerciale de tip premium, reducerile au fost ceva mai moderate. Pe acest segment, la sfârşitul lunii septembrie, chiriile se situau cu 5% sub nivelul din trimestrul precedent şi cu 15-20% sub cel din aceeaşi perioadă a anului trecut.
În ciuda tendinţei de scădere ce se menţine pe piaţa de retail, o notă de optimism se întrevede totuşi la orizont. „Se profilează o perspectivă pozitivă pentru proprietari pe termen mediu şi lung, având în vedere apetitul tot mai mare al retailerilor pentru spaţii noi, coroborat cu numărul limitat de proiecte noi ce urmează să fie finalizate în Capitală în următoarele 12 luni”, estimează reprezentanţii DTZ.