Ieftinirea masivă din ultimii doi ani face ca o parte dintre investitorii aflaţi în expectativă să iasă la acţiune.
Primul semestru al acestui an a adus o uşoară revenire pe segmentul terenurilor. „Mulţi dintre potenţialii cumpărători au considerat preţurile terenurilor suficient de mici pentru ca viitoarele proiecte să fie fezabile, ceea ce a condus la reluarea negocierilor şi chiar la finalizarea anumitor tranzacţii”, se arată într-un studiu realizat de Colliers International. Tranzacţiile din primul semestru al anului au fost încheiate la preţuri cu 20-30% mai mici faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut – ceea ce echivalează cu un nivel similar cu cel din perioada 2005-2006.
La modul general, numărul achiziţiilor de terenuri a fost unul redus, iar valoarea proprietăţilor nu a depăşit 10 milioane de euro. Deşi o parte dintre investitori consideră că perioada actuală este una oportună pentru achiziţii, alţii încă aşteaptă ca nivelul minim să fie atins către sfârşitul acestui an sau începutul lui 2011.
Retailerii, cei mai activi cumpărători
La nivel de cerere, cei mai activi jucători de pe piaţa terenurilor sunt dezvoltatorii de parcuri de retail şi operatorii de magazine de tip big-box (do-it-yourself, magazine de tip discount, hipermarketuri). „Dacă între 2004 şi 2007 hipermarketurile au întreprins campanii agresive de extindere, urmate de o perioadă de stagnare în următorii doi ani, începând cu ultimele luni din 2009 aceştia şi-au reactivat planurile de expansiune”, subliniază reprezentanţii Colliers. Cele mai căutate sunt terenurile situate în apropierea zonelor dens populate, atât din Bucureşti, cât şi din marile oraşe ale ţării. Pretabile pentru astfel de dezvoltări sunt fostele fabrici situate în zone semicentrale.
Dezvoltatori de Prima Casă şi end-useri
Un al doilea tip de investitori sunt cei care se află în căutarea unor terenuri cu destinaţie rezidenţială, pentru dezvoltarea de ansambluri care să se plieze pe programul Prima Casă. Cele mai căutate sunt loturile mici (1.500-10.000 de metri pătraţi), pentru dezvoltarea unor ansambluri de dimensiuni reduse, formate de obicei dintr-un singur bloc de apartamente. „Costul terenului trebuie să fie sub 100 de euro pe metrul pătrat construit în zonele semicentrale şi maximum 200-250 de euro pe metrul pătrat construit în centru, pentru ca investitorii să ia decizia de achiziţie”, se arată în raportul Colliers.
Cel de-al treilea segment de cumpărători activi în piaţă este reprezentat de companii sau persoane fizice care au în vedere construcţia de sedii sau locuinţe pentru uzul propriu. În ceea ce priveşte consumatorii finali, aceştia se află în căutarea unor loturi de dimensiuni mici, atât în zone centrale din Bucureşti, cât şi în jurul Capitalei, în zonele rezidenţiale tradiţionale. „Preţurile terenurilor disponibile acum în zone precum Siseşti, Băneasa sau Pipera au ajuns la nivelul celor cerute de proprietari în perioada de boom în Corbeanca, Ciolpani sau Snagov”, arată consultanţii Colliers.
Ofertă mai mare şi preţuri în scădere
În ceea ce priveşte oferta de pe piaţa de terenuri, aceasta este acum mult mai variată comparativ cu perioada de vârf a pieţei. Pentru moment, proprietăţile de tip „distresed” (scoase la vânzare sub preţul pieţei, din nevoia de lichidităţi) sunt destul de puţine pe piaţă. În acelaşi timp, valoarea la care băncile scot terenuri la licitaţie este considerată încă ridicată de către potenţialii investitori.
Având în vedere evoluţia înregistrată în prima jumătate a anului, reprezentanţii Colliers anticipează o intensificare a activităţii de tranzacţionare pentru restul lui 2010. „Nu ne aşteptăm încă la stabilizarea preţurilor, întrucât incertitudinile privind evoluţia economiei persistă. Cererea va fi în continuare generată în principal de utilizatorii finali şi dezvoltatorii care au deja securizate ancorele în proiecte. Investiţiile şi dezvoltările în scop speculativ vor fi rare şi efectuate doar la preţuri foarte reduse”, conchid reprezentanţii Colliers.