Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
22 ian. 2013

2012, uşoară creştere la livrările de birouri. Cum vor evolua chiriile în 2013

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei

Pentru anul în curs sunt anunţate spre finalizare 117.000 de metri pătraţi de spaţii office.

Potrivit unui raport realizat de compania internaţională de consultanţă Cushman & Wakefield, în Bucureşti au fost finalizate anul trecut spaţii office cu o suprafaţă totală de 106.000 de metri pătraţi. Spre comparaţie, datele companiilor Jones Lang LaSalle şi DTZ Echinox arată că în 2011 au fost predaţi la nivel naţional 90.000 de metri pătraţi de birouri – cel mai scăzut nivel atins din anul 2006 încoace. „Volumul mai scăzut de dezvoltări speculative din perioada 2012-2014 va ajuta la restabilirea echilibrului dintre cerere şi ofertă, mai ales pe măsură ce activitatea crescută de închiriere va exploata spaţiul disponibil, în corelaţie cu faptul că o serie de clădiri vechi vor fi scoase din stoc”, notează specialiştii firmei de consultanţă. Potrivit datelor Cushman & Wakefield, pentru 2013 şi 2014 au fost anunţate spre finalizare la nivel naţional 117.000 şi, respectiv, 53.000 de metri pătraţi.

Pe locul doi în regiune
În ciuda volumului scăzut de livrări comparativ cu anii trecuţi, Bucureştiul stă totuşi mai bine la acest capitol comparativ cu alte ţări central-est-europene. Astfel, Capitala se situează pe locul al doilea în regiune, după Varşovia, care a încheiat anul trecut cu un stoc nou de birouri de 236.000 de metri pătraţi. Pe locul al treilea se situează Praga, cu un volum de 100.000 de metri pătraţi predaţi anul trecut. Budapesta, pe de altă parte, stă cel mai prost la construcţia de clădiri office, cu doar 20.000 de metri pătraţi finalizaţi în 2012.

Stocul de spaţii goale, în scădere
Anul trecut, rata medie de ocupare a spaţiilor de birouri din Capitală s-a situat la un nivel de 14,4%. Pentru 2013, consultanţii Cushman & Wakefield se aşteaptă la o scădere de peste două puncte procentuale a acestui indicator, până la un nivel de 12%. În 2014, pe de altă parte, doar 9,8% din spaţiile office din Bucureşti ar trebui să fie neocupate.

În acest context, pentru 2013, consultanţii Cushman & Wakefield se aşteaptă la o uşoară creştere a chiriilor pentru spaţiile de birouri de clasa A, de la 19 euro în prezent, la 19,20 euro pe metru pătrat pe lună. În 2014, preţul cerut pentru astfel de spaţii s-ar putea ridica la 19,70 euro pe metru pătrat pe lună. „Pe termen scurt, chiriile se vor stabiliza, deşi vor continua să fie susţinute de stimulente precum perioade fără chirie sau contribuţii ale proprietarului la costurile de amenajare a spaţiilor. Pe măsură ce cererea va creşte, iar spaţiile de calitate vor fi ocupate, aceste stimulente vor fi retrase şi chiriile pemtru spaţiile de calitate vor cunoaşte o evoluţie pozitivă”, notează reprezentanţii companiei de consultanţă.

Chirii mai mici decât în Varşovia, Praga şi Budapesta
Dintre cele patru capitale analizate, Bucureştiul este oraşul cu cele mai „ieftine” birouri. Astfel, în Budapesta chiria pentru spaţiile de clasa A s-a ridicat anul trecut la 21 de euro pe metru pătrat pe lună, în condiţiile unei rate de neocupare de 26,3%. În Praga, preţul cerut de proprietari anul trecut a fost de 21 de euro, în condiţiile în care 12,3% din stocul office total era vacant. Pe de altă parte, Varşovia este, de departe, capitala central-est-europeană cu cele mai mari chirii: 26,5 euro pe metru pătrat pe lună în 2012, la o rată de neocupare de 9,3%.

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Lipsa unui spațiu de lucru dedicat, una dintre marile provocări ale muncii de acasă

Cu toate că au rămas productivi în ultima perioadă, iar munca de acasă a însemnat un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională, angajații simt, totuși, lipsa...

citește mai departe
Avantaje și dezavantaje ale lucrului de acasă: dificultatea de a separa viața personală de timpul dedicat muncii, una dintre marile provocări

Deși majoritatea angajaților s-au adaptat la noua situație, doar 3% dintre ei ar prefera ca lucrurile să rămână așa în continuare; mulți ar fi deschiși, însă, la un program...

citește mai departe
Adaptare rapidă la lucrul de acasă: „Asistăm la o mobilizare exemplară a companiilor, pe toate planurile”

Urmând recomandările autorităților, multe companii au permis deja angajaților să lucreze de acasă. În momentul de față, cea mai mare parte a clădirilor de birouri din portofoliul Colliers International...

citește mai departe
Colliers: „Impactul COVID-19 asupra economiei în general și asupra pieței imobiliare în particular este extrem de incert”

Sectoarele de retail și de agrement sunt, cel puțin pe termen scurt, printre cele mai afectate de starea de pandemie. Potrivit unei analize realizate de compania de consultanță imobiliară...

citește mai departe
Când teleworking-ul devine o necesitate: 5 sfaturi pentru a te adapta mai ușor lucrului de acasă

Te numeri printre miile de români a căror activitate profesională se desfășoară în mod obișnuit de la birou? Sunt șanse mari să te găsești acum în postura de a...

citește mai departe