Vânzări
Închirieri
Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
27 Septembrie 2010

De câte malluri mai e loc în România?

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare
Ultima actualizare: 27 Septembrie 2010

La nivel naţional, ar mai putea funcţiona circa 26 de centre comerciale de dimensiuni nu foarte mari, cu suprafeţe medii de 30.000 de metri pătraţi.

După doi ani de recesiune, dezvoltarea de spaţii comerciale moderne a încetinit considerabil. Cu toate acestea, spun jucătorii din piaţă, pe piaţa românească de retail mai este încă loc de asemenea proiecte. Potrivit unui studiu realizat de DTZ Echinox, la nivel naţional mai poate fi absorbită o suprafaţă totală de 784.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale moderne, până la un stoc total de aproximativ 2.120.000 de metri pătraţi. Aceasta echivalează cu un avans de 37 de metri pătraţi la mia de locuitori.

La jumătate din stocul altor ţări din regiune
Potrivit datelor DTZ, suprafaţa maximă de retail ce poate fi absorbită de piaţa românească se situează la jumătate faţă de restul ţărilor central şi est europene. Principalul motiv este reprezentat de veniturile medii semnificativ mai mici ale românilor. La ora actuală, în ţări precum Polonia, Cehia sau Ungaria, salariul mediu net se situează la un nivel de 618 euro, în vreme ce, în România, acelaşi indicator se ridică la abia 353 de euro.

În acest context, dacă în alte ţări central est europene, stocul de spaţii moderne de retail se situează la circa 204 de metri pătraţi la mia de locuitori, în ţara noastră limita saturaţiei ar trebui să se situeze la 100 de metri pătraţi la mia de locuitori. Analiza realizată de DTZ a luat în calcul nu doar veniturile românilor, ci şi rata şomajului şi evoluţia vânzărilor pe segmentul de retail faţă de anul anterior.

Oraşele de peste 100.000 de locuitori, ţinte viabile
La nivel naţional, observă specialiştii companiei de consultanţă, piaţa de retail este divizată în zone supraaglomerate şi regiuni subdezvoltate. Pe lista celor din urmă figurează localităţi cu o populaţie de peste 100.000 de locuitori. „Principalele oraşe din provincie care ar putea absorbi volume noi de retail modern sunt Craiova, Ploieşti, Galaţi, concentrări urbane unde au fost anunţate numeroase proiecte, dar nu s-a livrat încă nimic sau foarte puţin. Aceleaşi destinaţii sunt şi între primele pe lista de expansiune a hipermarketurilor”, subliniază Răzvan Sin, directorul departamentului de retail al DTZ Echinox.

În acelaşi timp, precizează acesta, noi proiecte pot apărea şi în alte oraşe mai mari, unde anumite dezvoltări sunt blocate din lipsă de finanţare şi există oportunităţi pentru un centru comercial mai bun, cu o localizare mai atractivă. „Un model de centru comercial pe care îl vom vedea dezvoltându-se pe termen scurt şi mediu sunt galeriile mici, alăturate unui discounter de food, cum ar fi Plus, Lidl, Minimax, Profi sau Penny şi unor ancore de fashion de tipul Takko sau Deichmann în oraşe cu mai puţin de 100.000 de locuitori”, adaugă Răzvan Sin.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
Studiu: Cum spun românii că-și vor schimba obiceiurile pe fondul noilor „măsuri de relaxare”. „Instinctele de a socializa și de a experimenta vor răzbate”

Oamenii își doresc să iasă mai mult în parc, să facă mai multă mișcare, dar și să meargă în vacanţe în interiorul ţării. Cele două luni de izolare și...

citește mai departe
Colliers: Marile centre comerciale au făcut investiții de peste jumătate de milion de euro ca să se pregătească pentru redeschiderea din 15 iunie

Retailerii se așteaptă la o recuperare parțială a vânzărilor pe timpul verii și estimează că numărul vizitatorilor ar putea reveni la normal în decembrie. Potrivit datelor Colliers International, centrele...

citește mai departe
Prin atragerea a opt retaileri locali, ERA Shopping Park Oradea îşi creşte gradul de ocupare la 95%

Noile magazine activează pe segmentele de food şi fashion şi însumează o suprafaţă de 1.000 de metri pătraţi. În al doilea trimestru al acestui an, centrul comercial ERA Shopping...

citește mai departe
Bătălia megamallurilor, la final? Dezvoltatorul Colosseum: „Ar fi o sinucidere să mai construiască cineva un asemenea proiect”

Cel mai mare centru comercial din România şi din Europa se pregăteşte pentru începerea lucrărilor de construcţie în partea de nord-vest a Bucureştiului. Începând cu anul 2008, când a...

citește mai departe
Retailul autohton oferă randamente mai mari decât Franţa, Marea Britanie, Cehia sau Polonia. Totuşi, investitorii nu vor să cumpere aici

Cererea pentru proprietăţile de retail de cea mai bună calitate din Europa Centrală a ajuns la cel mai ridicat nivel din 2008 încoace. Potrivit unui studiu de piaţă realizat...

citește mai departe