Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
24 sept. 2012

Avantaj de criză pentru chiriaşii de birouri: costuri de întreţinere cu 20-30% mai reduse

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare

Pentru a fi cât mai competitivi, proprietarii de spaţii office încearcă să menţină nu doar chiria, ci şi cheltuielile de mentenanţă la un nivel atractiv pentru clienţi.

Dacă înainte de criză, toate scumpirile serviciilor (gen pază, curăţenie, reparaţii etc.) şi utilităţilor se răsfrângeau imediat în facturile de întreţinere ale chiriaşilor clădirilor de birouri, astăzi proprietarii încearcă să fie competitivi şi să ţină aceste costuri sub control, relevă un studiu realizat de Esop Consulting. „Concurenţa dintre proprietari se reflectă nu doar în negocierea chiriei, dar şi în eficientizarea costurilor cu întreţinerea spaţiilor de birouri. Din 2008 până în prezent o serie de proprietari au revizuit contractele cu furnizorii de servicii şi au reuşit să coboare cheltuielile cu 20- 30%. Alţii, chiar dacă nu scad costurile, luptă ca măcar să le menţină la acelaşi nivel, în condiţiile în care facturile la utilităţi (gaze, curent electric) au crescut şi în această toamnă”, spune Alexandru Petrescu, managerul Esop Consulting.

Sunt sau nu utilităţile incluse în preţ?
Atunci când aleg un spaţiu de birouri, companiile trebuie să se informeze cu privire la serviciile care sunt incluse în cheltuielile de mentenanţă. „Variaţiile semnificative în cuantumul cheltuielilor de întreţinere de la o clădire la alta trebuie analizată si prin prisma includerii sau nu a consumului de utilităţi în aceste valori (cele mai importante fiind electricitatea şi gazul aferent încălzirii şi răcirii spaţiului închiriat şi cotei de spaţii comune aferente”, explică Alexandru Petrescu.

Pentru spaţiile din vile şi clădiri office de talie mică, administrate de regulă direct de chiriaş, costurile de întreţinere se ridică la 1,5-2,5 euro pe metru pătrat pe lună. Această sumă include curăţenia şi plata utilităţilor către furnizori.

Pentru centrele de afaceri de clasa B şi C, cheltuielile de mentenanţă ajung la circa 2,5-3,5 euro pe metru pătrat pe lună. Acest tarif include curăţenia şi consumul de utilităţi pe spaţiile comune, curăţarea faţadei, serviciile de mentenanţă şi service al lifturilor şi instalaţiilor clădirii, paza, precum şi, în anumite cazuri, taxa de administrare a proprietăţii, asigurarea clădirii şi taxa de proprietate. Această sumă nu include însă consumul de utilităţi în spaţiul închiriat (electricitate, încălzire, răcire).

La centrele de afaceri de clasa A, cheltuielile de întreţinere ajung la 3,5-5 euro pe metru pătrat pe lună. Faţă de serviciile prevăzute pentru imobilele de clasa B şi C mai sunt incluse aici şi cheltuielile de întreţinere a spaţiilor verzi şi, fără excepţie, taxa de administrare a proprietăţii (întrucât managementul acestor clădiri este asigurat de companii specializate şi nu de către proprietar), asigurarea clădirii şi taxele de proprietate. Nici aici nu este luat în calcul consumul de utilităţi în spaţiul închiriat.

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Cum au mers tranzacțiile de investiții în active imobiliare în primul trimestru din 2021

Deși în perioada analizată a fost consemnată o scădere comparativ cu perioada similară a anului anterior, specialiștii se așteaptă la o intensificare a activității în perioada următoare. Potrivit celui...

citește mai departe
Cushman & Wakefield Echinox estimează că cererea de spații de birouri din Bucureşti se va majora cu 20-30% în 2021

Anul trecut, situația din domeniul sanitar a determinat cea mai mare parte a companiilor să implementeze lucrul de la distanță pe scară largă. Pe fondul Covid-19, volumul de spații...

citește mai departe
Comerțul online impulsionează și cererea de spații de birouri

Un domeniu de activitate de nișă s-a dezvoltat puternic în ultimul an, în detrimentul unor sectoare economice. Pe fondul pandemiei de Covid-19, comerțul online a prins un foarte mare...

citește mai departe
Împrumut de 50 milioane de euro pentru dezvoltarea unei clădiri de birouri în cadrul ansamblului multifuncțional One Floreasca City

Finanțarea obținută urmează a fi utilizată pentru a finaliza investiția, dar și pentru a refinanța costurile de construcție anterioare ale One Tower. Banca pentru Comerț și Dezvoltare a Mării...

citește mai departe
Investițiile în active imobiliare autohtone s-au majorat cu 40% în 2020 față de 2019

O tranzacție având ca obiect mai multe imobile de birouri, cea mai mare încheiată vreodată pe piața office locală, a reprezentat aproximativ o treime din volumul investițional total. În...

citește mai departe