Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
24 sept. 2012

Avantaj de criză pentru chiriaşii de birouri: costuri de întreţinere cu 20-30% mai reduse

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare

Pentru a fi cât mai competitivi, proprietarii de spaţii office încearcă să menţină nu doar chiria, ci şi cheltuielile de mentenanţă la un nivel atractiv pentru clienţi.

Dacă înainte de criză, toate scumpirile serviciilor (gen pază, curăţenie, reparaţii etc.) şi utilităţilor se răsfrângeau imediat în facturile de întreţinere ale chiriaşilor clădirilor de birouri, astăzi proprietarii încearcă să fie competitivi şi să ţină aceste costuri sub control, relevă un studiu realizat de Esop Consulting. „Concurenţa dintre proprietari se reflectă nu doar în negocierea chiriei, dar şi în eficientizarea costurilor cu întreţinerea spaţiilor de birouri. Din 2008 până în prezent o serie de proprietari au revizuit contractele cu furnizorii de servicii şi au reuşit să coboare cheltuielile cu 20- 30%. Alţii, chiar dacă nu scad costurile, luptă ca măcar să le menţină la acelaşi nivel, în condiţiile în care facturile la utilităţi (gaze, curent electric) au crescut şi în această toamnă”, spune Alexandru Petrescu, managerul Esop Consulting.

Sunt sau nu utilităţile incluse în preţ?
Atunci când aleg un spaţiu de birouri, companiile trebuie să se informeze cu privire la serviciile care sunt incluse în cheltuielile de mentenanţă. „Variaţiile semnificative în cuantumul cheltuielilor de întreţinere de la o clădire la alta trebuie analizată si prin prisma includerii sau nu a consumului de utilităţi în aceste valori (cele mai importante fiind electricitatea şi gazul aferent încălzirii şi răcirii spaţiului închiriat şi cotei de spaţii comune aferente”, explică Alexandru Petrescu.

Pentru spaţiile din vile şi clădiri office de talie mică, administrate de regulă direct de chiriaş, costurile de întreţinere se ridică la 1,5-2,5 euro pe metru pătrat pe lună. Această sumă include curăţenia şi plata utilităţilor către furnizori.

Pentru centrele de afaceri de clasa B şi C, cheltuielile de mentenanţă ajung la circa 2,5-3,5 euro pe metru pătrat pe lună. Acest tarif include curăţenia şi consumul de utilităţi pe spaţiile comune, curăţarea faţadei, serviciile de mentenanţă şi service al lifturilor şi instalaţiilor clădirii, paza, precum şi, în anumite cazuri, taxa de administrare a proprietăţii, asigurarea clădirii şi taxa de proprietate. Această sumă nu include însă consumul de utilităţi în spaţiul închiriat (electricitate, încălzire, răcire).

La centrele de afaceri de clasa A, cheltuielile de întreţinere ajung la 3,5-5 euro pe metru pătrat pe lună. Faţă de serviciile prevăzute pentru imobilele de clasa B şi C mai sunt incluse aici şi cheltuielile de întreţinere a spaţiilor verzi şi, fără excepţie, taxa de administrare a proprietăţii (întrucât managementul acestor clădiri este asigurat de companii specializate şi nu de către proprietar), asigurarea clădirii şi taxele de proprietate. Nici aici nu este luat în calcul consumul de utilităţi în spaţiul închiriat.

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată.

S-ar putea să te mai intereseze și
Colliers: 10 predicții pentru imobiliarele autohtone în 2022. „Ar putea fi un an record”

Potrivit consultanților companiei, 2022 are potențialul de a fi cel mai bun an de după 2008 din punctul de vedere al volumului de investiții imobiliare – ba chiar poate...

citește mai departe
Colliers: 2022, anul în care revenirea pieței închirierilor de birouri poate începe cu adevărat

Deși semnele de revenire sunt vizibile, reprezentanții companiei estimează că va mai dura până ca piața să ajungă la nivelul de dinainte de pandemie. Cererea totală pentru spații de...

citește mai departe
România, printre țările din ECE care au încheiat anul pe plus la capitolul investiții imobiliare

Deși în primul semestru volumul achizițiilor s-a situat sub nivelul din 2020, piața a recuperat puternic în a doua jumătate a anului. România, Polonia și Slovacia sunt țările din...

citește mai departe
Cushman & Wakefield Echinox: Doar 10% dintre angajați sunt dispuși să lucreze exclusiv de acasă, restul vor și de la birou

În prima jumătate a anului, 43% dintre angajați au spus că au lucrat în special de la birou, comparativ cu 36% în intervalul mai-decembrie 2020, respectiv 29% în perioada...

citește mai departe
Cum au evoluat investițiile în activele imobiliare autohtone în S1 2021

Cea mai mare tranzacție înregistrată până acum în acest an a avut loc în trimestrul al treilea, pe piața de birouri din Capitală. Valoarea totală a investițiilor în activele...

citește mai departe