Vânzări
Închirieri
Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
1 Martie 2010

Ce pune romanul in cosul de cumparaturi pe 2010

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare
Ultima actualizare: 01 Martie 2010

In anul care a trecut, vanzarile retailerilor din centrele comerciale s-au diminuat cu pana la 50%

Dincolo de toate efectele resimtite la nivel macroeconomic, perioada de criza afecteaza, mai intai de toate, comportamentul de consum al romanului de rand. Chit ca e vorba de produse de stricta necesitate sau de investitii pe termen mediu si lung, acesta este acum mult mai atent la cum isi cheltuieste banii. Piata de retail este una dintre cele mai afectate de aceasta schimbare de perspectiva a consumatorilor – atat la nivel micro, cat si la nivel macro.

Singurul segment care a scapat relativ neatins de recesiune este cel al magazinelor de tip discount, potrivit discutiilor desfasurate in cadrul unei conferinte organizate de Eurobuild pe tema pietei de retail. Asta pentru ca romanul continua sa cumpere produse de baza, ca alimente, articole elementare de igiena sau haine de stricta necesitate. Diferenta este ca, in loc sa se orienteze spre produse premium sau de lux, ce au preturi pe masura, cumparatorul de rand se orienteaza dupa un criteriu ce ocupa acum primul loc in lista prioritatilor: pretul.

Discounterii, rasfatatii crizei
Gunter Grieb, CEO-ul retelei Profi Romania (fostele magazine Albinuta), spune ca, in ultimul an, clientii celor 70 de unitati Profi existente la nivel national au devenit mult mai concentrati pe acele produse comercializate sub brandul propriu al discounterului, datorita preturilor mai mici. Aceeasi tendinta se observa si pe segmentul de fashion discount. Cosmin Ulmeanu, managing director pe Romania al Takko Fashion International, subliniaza ca, in aceeasi perioada, a observat o orientare tot mai mare a romanilor catre articole de imbracaminte de baza, in detrimentul celor strict de fashion. Ca urmare, in momentul de fata, 30% dintre produsele din reteaua Takko sunt articole vestimentare de baza, fata de o pondere de doar 10-15% in aceeasi perioada a anului trecut. Un alt trend vizibil pe segmentul de food discount este, potrivit lui Grieb, cresterea nivelului de rotatie a clientilor. Decat sa cumpere mult si rar, acestia prefera sa cumpere mai des si mai putin – ceea ce arata, o data in plus, grija crescuta a romanului in ceea ce priveste administrarea bugetului familiei.
Ca urmare a acestor tendinte de consum, jucatorii de pe segmentul de discount au inregistrat si in 2009 un nivel satisfacator al vanzarilor. Ulmeanu spune ca Takko Fashion Romania a incheiat anul trecut cu rezultate pozitive, in conditiile in care vanzarile pe segmentul de fashion in general au scazut cu valori cuprinse intre 10 si 30%. Ba, mai mult decat atat: in februarie anul acesta compania a avut rezultate mai bune decat in aceeasi perioada a anului trecut. „Suntem undeva cu 10% peste 2009”, spune Ulmeanu.

Malluri: trafic ridicat, vanzari reduse
Nu cu aceleasi rezultate se pot lauda si retelele de magazine din centrele comerciale autohtone. Georgiana Andrei, managerul diviziei de retail din cadrul Colliers International Romania, estimeaza ca vanzarile retailerilor au scazut cu procente cuprinse intre 10 si 50%. La randul sau, Shimon Galon, country manager al dezvoltatorului Globe Trade Center Romania, subliniaza faptul ca cea mai mare problema a retailerilor in momentul de fata este faptul ca vizitatorii mallurilor nu sunt neaparat si cumparatori. Galon da aici exemplul unui centru comercial inchiriat in proportie de 90%, dar in care vanzarile merg prost. „Facem clientii sa vina, dar nu-i putem face sa cumpere”, subliniaza reprezentantul GTC. In opinia sa, acest lucru se datoreaza preturilor prea ridicate practicate de unii retaileri de fashion. „Brandurile care sunt capabile sa-si adapteze preturile la realitate merg bine”, crede Galon.

Chiriile, la nivelul din 2004-2005
Dificultatile intampinate de retaileri se rasfrang, in mod implicit, si asupra dezvoltatorilor si operatorilor centrelor comerciale autohtone. Potrivit lui Jibril Semour, seful departamentului de retail si property management din cadrul Jones Lang LaSalle Romania, rata de neocupare a mallurilor din Capitala se incadreaza intre 10 si 20%, in functie de localizarea si calitatea proiectului, in vreme ce, in tara, aceasta se ridica la 30-40%, in functie de aceiasi parametri. Ca urmare a acestui fapt, si chiriile practicate de proprietarii centrelor de cumparaturi au scazut semnificativ in ultimii doi ani. Acestea se ridica momentan la un nivel cuprins intre 65 si 80 de euro pe metru patrat pe luna, adica nivelul chiriilor practicate in 2004-2005.

Mai e loc de centre comerciale?
In ciuda acestor date deloc incurajatoare pentru dezvoltatori, Semour crede ca pe piata autohtona este inca loc pentru noi proiecte de retail. Asta pentru ca Romania se situeaza inca sub media europeana in ceea ce priveste suprafata de spatii comerciale la mia de locuitori. Reprezentantul JLL subliniaza ca, pana acum, ca urmare a numeroaselor proiecte demarate in perioada de boom, lansarile de centre comerciale s-au mentinut la un nivel relativ constant, in ciuda crizei. In 2009 au fost livrate doua mari malluri, respectiv Cotroceni Park si Militari Shopping Center, cu o suprafata inchiriabila cumulata de circa 150.000 de metri patrati. In 2010, cel mai semnificativ eveniment de acest gen este inaugurarea Sun Plaza, care a avut loc saptamana trecuta si care suplimenteaza stocul actual cu inca 80.000 de metri patrati inchiriabili.

Momentul potrivit pentru expansiunea retailerilor
Intrebarea este insa, potrivit lui Semour, ce se va intampla in urmatorii doi ani. In conditiile in care retailerii internationali si nu numai isi vor continua politica de expansiune odata cu terminarea crizei, este de asteptat ca si cererea de spatii comerciale sa creasca simtitor. Dat fiind ca volumul livrarilor programate pentru 2011-2012 nu este unul major, aceasta crestere a cererii de spatii nu va face decat sa genereze o presiune crescanda a chiriilor din mallurile deja existente. In acest context, sintetizeaza Semour, anul 2010 este cel mai potrivit moment pentru extinderea retailerilor si pentru securizarea unor spatii comerciale de calitate. Asta pentru ca, pana in 2011, estimeaza acesta, nivelul chiriilor va reveni la nivelul din 2007 – sau chiar mai mult.

Părerile cititorilor
  • andreea33

    Zara este un magazin care este plin tot timpul, lumea cumpara mereu! De ce? Pentru ca raportul calitate- pret este REAL!!!!!!!!!
    Sunt preturi acceptabile, produse bune, la moda.
    Pana si motivi sau ziggo au redus preturile………..un pic.
    Dar sunt unele firme, care au magazine si in alte tari din Europa, care la noi practica preturi mult mai ridicate, aproape duble.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
Cum a reușit Cosmopolis să vândă 100 de apartamente în mai puțin de 6 luni (P)

Reducerile oferite de dezvoltator la apartamente și vile constituie un punct de atracție pentru cumpărători. Complexul rezidențial Cosmopolis este unul dintre cele mai bune exemple de succes în acest...

citește mai departe
Apartamente de Prima Casă în Evocasa Optima: 47.000 de euro pentru 2 camere

Cel de-al doilea bloc din cadrul complexului urmează a fi livrat la sfârșitul acestei veri. Primul bloc din ansamblul rezidențial Evocasa Optima, din zona Titan-1 Decembrie, a ajuns la...

citește mai departe
Cât poți economisi prin termoizolarea locuinței cu plăci minerale? Află folosind Multiestimatorul, un program de calcul lansat de Xella (P)

Grupul german a lansat recent pe piața locală Multipor – un produs 100% mineral, incombustibil și permeabil la vapori. Compania germană Xella, lider internațional pe piața materialelor de construcții,...

citește mai departe
Gestionarii programului Prima Casă cer o suplimentare a fondurilor. De cine atârnă decizia finală

Mai mult de jumătate din banii alocați pentru 2013 au fost epuizați în primele cinci luni ale anului. Reprezentanții statului par să răspundă “presiunii” mai mult sau mai puțin...

citește mai departe
Cele mai importante aspecte de luat în seamă la achiziția unui apartament nou (P)

Un scurt research pe piața vânzărilor imobiliare a reliefat că persoanele aflate în căutarea unei locuințe noi sunt influențate radical de doi factori majori: localizarea și prețul, exact în...

citește mai departe