Găsirea şi consultanţă în alegerea unei proprietăţi, a unei oferte de creditare şi derularea negocierii cu proprietarul. Iată principalele sarcini ale unui agent.
Dacă eşti în căutarea unei locuinţe, probabil te întrebi dacă să apelezi sau nu la o agenţie. Înainte de a te hotărî, ar fi bine să iei în calcul şi faptul că, deşi tu însuţi nu vei apela la un broker imobiliar, sunt şanse mari să închei o tranzacţie cu un proprietar care lucrează cu unul. În mod evident, va trebui să plăteşti un comision. Acesta este menit să acopere costurile de promovare a proprietăţii respective, fără de care nu ai fi ajuns la cunoştinţa acelei oferte.
Ţinând cont de faptul că, în final, oricum îl vei plăti, ai posibilitatea de a-ţi alege din start, de unul singur, agentul imobiliar alături de care eşti dispus să lucrezi. „Pentru cumpărător, ideal ar fi să apeleze la un singur broker, care să-i prezinte 20 de proprietăţi şi care să se ocupe în exclusivitate de el pentru a i-o găsi pe cea pe care şi-o doreşte. Va scuti timp şi energie, ceea ce reprezintă un avantaj foarte mare”, subliniază Alin Stavarache, Associated Broker în cadrul agenţiei Coldwell Banker Opera.
Calitatea promovării, „cartea de vizită” a agentului
Ce ar trebui să-i ceri însă unui broker astfel încât acesta să-ţi reprezinte cât mai bine interesele în piaţă? Corectitudine, etică profesională, punctualitate, seriozitate şi o ţinută adecvată domeniului imobiliar, face Stavarache o înşiruire rapidă. De acestea îţi poţi da seama într-o oarecare măsură încă de la primul contact, telefonic, pe care îl vei avea cu brokerul respectiv. Este normal ca acesta să se prezinte, menţionând numele companiei pentru care lucrează, fără ca tu să-i ceri asta. Apoi, va trebui să-ţi ofere informaţii concrete şi relevante despre proprietatea în discuţie, în cazul în care ai sunat să te interesezi de o locuinţă anume. Un alt criteriu în funcţie de care poţi evalua profesionalismul unui agent este modul în care sunt promovate proprietăţile din portofoliul său – dacă sunt oferite suficiente detalii despre acestea, dacă au fotografii ataşate etc.
Prima întâlnire: de cunoaştere, nu vizită
În cazul în care a trecut de testul telefonului şi decizi să stabileşti o întâlnire cu brokerul respectiv, trebuie să fii atent la alte elemente. Ţinuta şi comportamentul agentului sunt extrem de importante. Prima întâlnire cu un agent profesionist ar trebui să fie una de cunoaştere reciprocă şi nu de vizitare efectivă a unei proprietăţi. În decursul acestei întâlniri, brokerul va încerca să afle cât mai multe despre nevoile şi preferinţele tale, pe care va încerca să le armonizeze cu bugetul de care dispui. Este normal ca, în afară de proprietatea de care eşti în mod specific interesat, agentul să-ţi prezinte şi alte opţiuni care ţi s-ar potrivi şi din care ai putea alege. Un alt element important este ca agentul la care ai apelat să-ţi pună la dispoziţie o ofertă de creditare din partea băncilor. „Clientul vine şi-ţi spune că are 30.000 de euro şi vrea să cumpere o casă de 150.000 de euro. Nu a fost la nicio bancă şi nu ştie care sunt condiţiile de acordare a unui credit, aşa că trebuie să-l ajuţi”, subliniază Stavarache. În decursul acestei prime întâlniri cu brokerul, vei stabili de comun acord cu acesta o listă de proprietăţi pentru vizionare, adaptate bugetului şi nevoilor tale. Agentul te va informa de asemenea care este valoarea comisionului pe care va trebui să-l plăteşti la încheierea tranzacţiei.
Zonă-tampon în negociere
Dacă, după câteva vizionări, ai găsit locuinţa dorită, agentul va trebui să te informeze în legătură cu eventualele vicii ascunse ale proprietăţii, în măsura în care le cunoaşte. Urmează apoi etapa negocierii preţului. Aici, rolul agentului este crucial. „De regulă, negocierea cumpărătorului direct cu vânzătorul, fără o agenţie imobiliară, în ultima vreme se desfăşoară foarte greu. Greu se ajunge la o înţelegere fără intermediere în ziua de azi”, spune Stavarache. Asta pentru că, nu de puţine ori, proprietarii de locuinţe au rămas cu nostalgia anilor de boom în imobiliare şi menţin preţurile la un nivel ridicat comparativ cu piaţa. Înainte de a promova o locuinţă pe piaţă, un agent bun va încerca o prenogociere cu proprietarul, astfel încât acesta să-şi reducă pretenţiile la un nivel sustenabil. Brokerul cumpărătorului va susţine negocierea în momentul în care în scenă va apărea clientul interesat de proprietate.
Verificarea contractelor de cumpărare
După ce s-a ajuns la o înţelegere între cele două părţi, urmează etapa de încheiere efectivă a tranzacţiei. Înainte de asta însă, un aspect important constă în recomandarea de a consulta un inginer constructor sau un arhitect şi un avocat, care să se asigure că respectiva proprietate nu are probleme. Apoi, brokerul va trebui să informeze cumpărătorul în legătură cu toate detaliile legate de tranzacţie, cu toate obligaţiile sale financiare (cheltuielile notariale, spre exemplu). Acesta va trebui să facă dovada unor noţiuni juridice de bază în imobiliare. „E posibil ca într-un contract să fie clauze disproporţionate. Brokerul are sarcina de a verifica, înainte de semnarea contractului, că totul e în regulă pentru clientul pe care îl reprezinţi”, observă Stavarache.
Alias
Cucuoana care a emis balivernele de mai sus a inteles din articol ca ar trebui sa se intalneasca cu agentul pentru a se casatori sau mai stiu eu la ce…fantezii viseaza !
In realitate e foarte mult adevar in articol in sensul ca agentii imobiliari ar trebui sa consilieze cat mai bine clientii .
enigma
de multe ori nu tinuta e inportanta, si nimeni nu sta sa piarda tinp pentru a cunoaste agentul imobiliar,,hai sa fim seriosi ,baza de date e inportanta ,, degeaba ai tinuta si arati bine ,daca sant batuti in cap uni agenti ,alta le ceri alta i-ti arata, pozele sant una realitatea alta , cand ajungi la fata locului de vizita locuinta, se ivesc vicii ascunse. mai lasatima cu prezenta , de a cunoaste agentul mai intai asta e culmea,,,