Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
17 feb. 2012

Care este cel mai efervescent segment imobiliar, după proiectele anunţate?

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei

Investitorii din domeniu consideră că există încă loc de creştere, asta chiar şi în Bucureşti, oraşul cel mai bine deservit în acest sector.

Perioada de recesiune a dus la îngheţarea multora dintre proiectele anunţate în perioada de boom pe toate segmentele pieţei imobiliare. După mai bine de trei ani în care majoritatea jucătorilor rămaşi în piaţă s-au luptat să definitiveze lucrările pe care le-au început deja, puţini mai sunt cei care se încumetă să lanseze sau chiar să vorbească despre noi proiecte în actualul context economic. Un singur sector face excepţie în acest sens: cel de retail.

Proiectele mixte, foarte atractive
Doar săptămâna trecută, spre exemplu, doi investitori de piaţa locală şi-au anunţat sau confirmat planurile de investiţie pe segmentul centrelor comerciale. Astfel, fondul de investiţii canadian Benevo Capital a făcut publică achiziţia platformei fostei fabrici Vulcan din Capitală – o tranzacţie în valoare de 23 de milioane de euro -, teren pe care intenţionează să construiască un parc modern de retail. Acesta va include, potrivit planurilor iniţiale, un magazin de bricolaj, un hipermarket şi o galerie comercială. Michael Topolinski, CEO al Benevo Capital, consideră că zona central-sudică a Capitalei (cartierele Rahova şi Sebastian) nu sunt deservite suficient în materie de spaţii comerciale, cu toate că ea oferă un acces facil la două malluri (Liberty Center şi AFI Palace Cotroceni), precum şi la unităţi comerciale de tip hipermarket (Kaufland) sau supermarket (Billa, Mega Image, Penny Market şi, mai nou, Lidl).

În potenţialul dezvoltării de centre comerciale crede şi retailerul francez Auchan, care a anunţat înfiinţarea unui sucursale locale a diviziei sale imobiliare Immochan, cu scopul de a se ocupa de dezvoltarea a două proiecte de retail de tip mixt, sub numele Auchan City. Unul dintre ele va fi situat în cartierul Giuleşti şi va cuprinde atât un hipermarket Auchan, cât şi o galerie comercială, iar al doilea va fi localizat în cartierul Ghencea şi va include atât un hipermarket, cât şi o galerie cu circa 100 de magazine.

Noi malluri pe lista de aşteptare
Aceste două exemple se adaugă centrelor comerciale deja anunţate pentru următorii ani în Capitală, precum Colloseum (aflat momentan în construcţie), Mega Mall (la care lucrările ar trebui să înceapă în a doua parte a lui 2012), ParkLake Plaza (la care a început deja construcţia) sau Promenada Mall. Toate acestea arată că investitorii cred în potenţialul pe termen lung al segmentului de retail la nivel de Bucureşti – o situaţie ce se regăseşte, chiar dacă la scară mai redusă, şi în alte oraşe ale ţării.

Un an totuşi mai slab la livrări
În ciuda entuziasmului dezvoltatorilor din retail, anul ce tocmai a început se anunţă a fi sărac la capitolul livrări. Dacă în 2011 a fost atins cel mai mare volum de spaţii comerciale finalizate la nivel naţional de la declanşarea crizei – peste 300.000 de metri pătraţi, potrivit datelor Jones Lang LaSalle -, în 2012 sunt anunţaţi spre finalizare doar aproximativ 170.000 de metri pătraţi, în vreme ce oferta pentru 2013 s-ar ridica la circa 110.000 de metri pătraţi. O posibilă explicaţie pentru discrepanţa dintre efervescenţa la nivel declarativ a acestui sector şi previziunile pentru următorii doi ani ar ţine, pe de o parte, de timpul necesar pentru demararea şi finalizarea unui proiect de retail – ce poate depăşi adesea doi ani de zile. În plus, datele CBRE arată că, dintr-un stoc de peste două milioane de metri pătraţi de spaţii comerciale anunţat la nivel naţional, doar o pondere de 15% este reprezentată de centre comerciale aflate momentan în construcţie.

Citeşte şi Livrările de spaţii comerciale, la cel mai înalt nivel din 2008 încoace

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Românii n-au renunțat la cumpărături: aproape o treime dintre retaileri au avut vânzări similare sau mai mari în T3 2020 față de 2019, în ciuda scăderii traficului în magazine

Evoluția celor doi indicatori relevă că, deși merg mai rar în magazine, consumatorii sunt dispuși să cheltuiască mai mult într-o singură „vizită”. Deși retailul a fost unul dintre cele...

citește mai departe
Cele mai recente livrări de pe piața de retail. La cât ajunge stocul autohton de asemenea spații

Potrivit reprezentanților Cushman & Wakefield Echinox, piața de profil prezintă în continuare potențial de dezvoltare. În urma celor mai recente livrări de centre comerciale, stocul de retail modern din...

citește mai departe
Revenire peste așteptări pentru segmentul imobiliar cel mai afectat de situația din domeniul sanitar

Până în momentul de față, vânzările consemnate pe această piață au înregistrat o recuperare destul de abruptă, în formă de V. Dată fiind închiderea centrelor comerciale în perioada stării...

citește mai departe
Perspectivele pieței de retail pentru 2020: spațiile comerciale moderne vor trece de 4 milioane de metri pătrați. Vezi proiectele programate!

Cu un total de 32 de proiecte comerciale, Bucureștiul deține o pondere de aproximativ o treime din stocul disponibil la nivel național. Potrivit analizelor efectuate de compania de consultanță...

citește mai departe
Chiar dacă o vreme nu au lucrat de la sediu, 90% dintre chiriașii marilor clădiri de birouri și-au achitat la timp obligațiile contractuale

În ceea ce privește potențialul de generare a veniturilor, sectorul office se bucură, în continuare, de perspective pozitive. În prima jumătate din 2020, majoritatea companiilor din clădirile de birouri...

citește mai departe