Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
11 feb. 2013

Chirii mai mici pentru spaţii comerciale în 2013. La ce scăderi te poţi aştepta

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei

Declinul resimţit de proprietarii magazinelor stradale se preconizează a fi mai mare decât în cazul unităţilor comerciale din malluri.

În ultimii doi ani, chiriile practicate pentru spaţiile comerciale de tip prime din cadrul centrelor de profil din România s-au menţinut relativ constante – cu un nivel minim de 65 de euro pe metru pătrat pe lună (în 2011) sau de 60 de euro pe metru pătrat pe lună (în 2012) şi unul maxim de 70 de euro pe metru pătrat pe lună, după cum reiese dintr-un raport de piaţă realizat de compania de consultanţă Jones Lang LaSalle (JLL). Pe de altă parte, proprietarii spaţiilor stradale de tip prime încheie acum tranzacţii la preţuri cuprinse între 60 şi 65 de euro pe metru pătrat pe lună. Pentru anul acesta însă, consultanţii se aşteaptă la scăderi ale tarifelor practicate pe segmentul de retail. „În anul 2013 este posibil să asistăm la o uşoară descreştere atât a chiriilor prime din centrele comerciale, cât şi a chiriilor unităţilor comerciale stradale. În timp ce pentru centrele comerciale ne aşteptăm ca această descreştere să se situeze între 3-5%, pentru unităţile stradale de pe principalele artere comerciale scăderea ar putea fi mai mare”, subliniază autorii raportului.

Strategie de criză: focus pe expansiune
Din punctul de vedere al activităţii de închiriere, se poate spune că piaţa românească de retail este animată în momentul de faţă. Astfel, retailerii internaţionali prezenţi în România îşi continuă agresiv extinderea la nivel naţional, din dorinţa de a beneficia de spaţii comerciale de tip prime în condiţii financiare atractive. Astfel, cei mai activi sunt retailerii din domeniul alimentar – precum Mega Image, Profi şi Carrefour, care-şi extind constant reţelele de magazine. Activi sunt însă şi retailerii din domeniul fashion, precum H&M, C&A, Inditex, Takko sau Deichmann. Pe de altă parte, jucătorii locali care operează în sistem de franciză sau sub propriile branduri sunt în continuare prevăzători şi se concentrează doar pe centrele comerciale performante, adaugă consultanţii JLL. Aceştia contribuie la accentuarea decalajului dintre cererea pentru spaţiile prime şi cele secundare, din mallurile mai slab performante.

2013, livrări cu o cincime mai mici
În ceea ce priveşte volumul de livrări preconizat pentru anul în curs, reprezentanţii JLL se aşteaptă ca acesta să ajungă la o suprafaţă cumulată de aproximativ 132.000 de metri pătraţi, distribuită între cinci proiecte, localizate în patru oraşe diferite. Acest volum ar reprezenta o scădere de circa 20% faţă de 2012. Spre comparaţie, anul trecut a fost livrat pe piaţă un volum total de 166.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale. „După un optimism relativ manifestat în România în anul 2011, anul 2012 a adus, încă o dată, un declin atât al numărului de centre comerciale finalizate, cât şi al suprafeţei închiriabile adăugate stocului naţional. Acest trend va continua şi în anul 2013, având în vedere că atragerea finanţării rămâne cel mai important obstacol pe care-l întâmpină dezvoltatorii de centre comerciale”, explică reprezentanţii companiei.

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Comerțul online, supapă de supraviețuire pentru retailul autohton – și pentru economie în general

În afara produselor alimentare, farmaceutice, de întreținere și veterinare, comerțul online reprezintă, în momentul de faţă, singura opțiune pentru consumatori. În contextul deciziei autorităților de a suspenda temporar activitatea...

citește mai departe
Proiecte industriale, office și de retail de peste 1,2 milioane de metri pătrați anunțate pentru 2020

În 2019, spațiile industriale și logistice au reprezentat aproape 70% din livrările consemnate la nivel național. Anul 2020 va aduce un nou record național al livrărilor de noi spații...

citește mai departe
„Renașterea” unei clădiri-simbol a Bucureștiului interbelic: Magazinul București, atunci și acum (FOTO). Cât a costat refacerea lui

Susținute de către actualii proprietari ai clădirii, doi investitori de origine olandeză, lucrările au durat mai puțin de un an și jumătate. Reconstrucția celebrului Magazin București, cu o istorie...

citește mai departe
În 2020, investițiile în imobiliare pot depăși un miliard de euro. Tot piața de birouri va fi „vedeta”

Atingerea acestui prag financiar ar echivala cu o creștere de circa 55% față de volumul consemnat anul trecut. 2020 se conturează a fi cel mai bun an pentru investițiile...

citește mai departe
2019, comparabil cu 2008 la livrările de spații comerciale moderne. Cum se întrevede 2020

Stocul comercial modern din România este distribuit aproximativ egal între segmentul de birouri, cel de retail și cel logistic. Pe parcursul anului 2019, dezvoltatorii imobiliari au livrat, la nivel...

citește mai departe