Vânzări
Închirieri
Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
31 Martie 2010

Cum arată România în ochii investitorilor străini

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare
Ultima actualizare: 31 Martie 2010

Dintre ţările central-est-europene, Polonia este cea mai atractivă pentru investiţii
Până nu demult, „potenţialul de creştere” clamat de străinii veniţi să facă afaceri în România făcea piaţa imobiliară să crească într-un ritm galopant. Lucrurile s-au schimbat însă radical în doar doi ani de zile. Cei care încă mai visează la boom-ul din 2005-2007 ar trebui să-şi revizuiască aşteptările. Cel puţin pe termen scurt şi mediu. „Majoritatea investitorilor serioşi continuă să fie defensivi faţă de România, din mai multe motive. Mulţi cred că preţurile sunt ridicate comparativ cu ţările occidentale, în vreme ce alţii sunt încă supăraţi din cauza comportamentului unor profesionişti imobiliari din anii trecuţi”. Aceasta a fost concluzia desprinsă de Ilias Papageorgiadis, CEO al More Real Estate, în urma participării companiei sale la târgul imobiliar internaţional MIPIM. Pentru a ilustra interesul scăzut al investitorilor pentru ţara noastră, omul de afaceri face o comparaţie a numărului de întâlniri desfăşurate de More cu ocazia MIPIM din 2008 până în prezent: 140 în 2008, 35 în 2009 şi doar 19 întâlniri în 2010. Dintre cele 19 discuţii cu potenţiali investitori, 14 pot fi caracterizate ca fiind „foarte serioase”. Câteva fonduri de investiţii şi câţiva avocaţi de top – niciun jucător nou, ci doar oameni care cunosc cu adevărat piaţa şi au planuri de extindere. „Cantitatea s-a dus”, spune Papageorgiadis.

Oportunitatea momentului: apartamente „la pachet”
La rândul său, Valentin Ilie, CEO al companiei Coldwell Banker Affiliates of Romania, vorbeşte despre schimbarea profilului investitorului internaţional. Acesta precizează că, în cei doi ani de criză, străinii nu au încetat niciodată să analizeze piaţa românească. Cu toate acestea, „portretul-robot” şi comportamentul de consum al acestora este sensibil diferit. Dacă în anul 2007 în primele rânduri ale imobiliarului autohton stăteau marile fonduri de investiţii internaţionale, acum locul acestora a fost luat de o serie de investitori de mici dimensiuni. În perioada de boom, toată lumea căuta să cumpere orice tip de proprietăţi. Acum, străinii care analizează piaţa caută doar oportunităţi foarte bune – în general pachete de apartamente la preţuri foarte mici, eventual sub costul de construcţie. O altă diferenţă faţă de perioada de boom constă în durata încheierii unei tranzacţii: investitorii stau acum mult mai mult să se gândească înainte de a face o achiziţie, chiar şi după ce au găsit ceea ce se poate numi o „oportunitate”.

Investiţii sigure în ţările occidentale
Situaţia României nu este singulară la nivel global. Reprezentantul More estimează că majoritatea marilor jucători ai pieţei imobiliare văd anul curent ca o perioadă de tranziţie până în 2011, când lucrurile vor înregistra o ameliorare semnificativă, cel puţin în pieţele dezvoltate. Pentru moment, destinaţiile predilecte pentru investiţii la ora actuală sunt reprezentate de ţările vest-europene, unde preţurile sunt încă scăzute comparativ cu ultimii ani. Dintre pieţele din Europa Centrală şi de Vest, singura care reuşeşte să atragă din plin atenţia investitorilor străini este Polonia, spune Papageorgiadis.

Proprietăţi mai ieftine cu 40%-70%
În ciuda actualelor tendinţe ale investitorilor internaţionali, România are totuşi şi câteva bile albe. Papageorgiadis spune că piaţa autohtonă se află într-un proces de revenire pe scena investiţiilor europene. Asta după ce câteva dintre marile probleme ale trecutului au fost rezolvate. Preţurile s-au ajustat la criza economică şi au scăzut, în medie, cu 40% până la 70%, în vreme ce mulţi jucători neprofesionişti au ieşit din piaţă, subliniază acesta. În acelaşi timp, facilităţile de creditare sunt iarăşi disponibile şi pe piaţă se află câteva proprietăţi interesante de vânzare. „Nu e totul perfect, dar situaţia se îmbunătăţeşte în mod clar”, crede Papageorgiadis.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
Cum a reușit Cosmopolis să vândă 100 de apartamente în mai puțin de 6 luni (P)

Reducerile oferite de dezvoltator la apartamente și vile constituie un punct de atracție pentru cumpărători. Complexul rezidențial Cosmopolis este unul dintre cele mai bune exemple de succes în acest...

citește mai departe
Apartamente de Prima Casă în Evocasa Optima: 47.000 de euro pentru 2 camere

Cel de-al doilea bloc din cadrul complexului urmează a fi livrat la sfârșitul acestei veri. Primul bloc din ansamblul rezidențial Evocasa Optima, din zona Titan-1 Decembrie, a ajuns la...

citește mai departe
Cât poți economisi prin termoizolarea locuinței cu plăci minerale? Află folosind Multiestimatorul, un program de calcul lansat de Xella (P)

Grupul german a lansat recent pe piața locală Multipor – un produs 100% mineral, incombustibil și permeabil la vapori. Compania germană Xella, lider internațional pe piața materialelor de construcții,...

citește mai departe
Gestionarii programului Prima Casă cer o suplimentare a fondurilor. De cine atârnă decizia finală

Mai mult de jumătate din banii alocați pentru 2013 au fost epuizați în primele cinci luni ale anului. Reprezentanții statului par să răspundă “presiunii” mai mult sau mai puțin...

citește mai departe
Cele mai importante aspecte de luat în seamă la achiziția unui apartament nou (P)

Un scurt research pe piața vânzărilor imobiliare a reliefat că persoanele aflate în căutarea unei locuințe noi sunt influențate radical de doi factori majori: localizarea și prețul, exact în...

citește mai departe