Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
23 iul. 2012

Cum s-a adaptat la criză unul dintre marii consultanţi imobiliari de pe piaţa locală

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei

În condiţiile scăderii drastice a volumului de tranzacţii, companiile imobiliare au fost nevoite să exploateze noi nişe de piaţă.

În perioada de boom a real estate-ului autohton, o bună parte din veniturile marilor companii imobiliare veneau fie din vânzările de proprietăţi rezidenţiale (de regulă, în cadrul unor ansambluri noi), fie din comisioanele încasate în urma intermedierii unor tranzacţii imobiliare de ordinul a zeci sau chiar sute de milioane de euro. În ultimii ani însă, peisajul imobiliar autohton s-a schimbat radical. Volumul tranzacţiilor imobiliare – atât pe segmentul rezidenţial, cât şi pe cel comercial – a scăzut drastic, astfel încât marile companii au fost nevoite să se reprofileze pentru a-şi menţine veniturile pe linia de plutire (şi a se situa chiar pe un trend ascendent).

Un exemplu de adaptare dură la criză este oferit de unul dintre ei mai importanţi jucători de pe piaţa de consultanţă imobiliară. La relativ scurt timp de la declanşarea crizei imobiliare în România (martie 2009), conducerea Colliers International anunţa închiderea departamentului de vânzări rezidenţiale, urmând să ofere doar servicii de consultanţă dezvoltatorilor de ansambluri de locuinţe. Reprezentanţii Colliers motivau această decizie prin blocajul resimţit pe piaţa rezidenţială, în vreme ce o soluţie de dezvoltare pe viitor consta în lansarea unor noi tipuri de servicii.

Focus pe oportunităţile create de recesiune
Exact această soluţie a fost pusă în practică la începutul anului trecut, când a fost fondat un nou departament al companiei – de property management. După prima jumătate din 2012, această divizie a ajuns la un portofoliu dublu faţă de finele lui 2011: 11 proiecte în Bucureşti şi în ţară (faţă de şase anul trecut), cu o suprafaţă cumulată de 100.000 de metri pătraţi. Pentru proprietarii acestor proiecte, reprezentanţii Colliers oferă acum consultanţă şi servicii de administrare a proprietăţii, acoperind tocmai nevoile create de criză. „Problema principală cu care se confruntă dezvoltatorii din România este plecarea chiriaşilor din clădire, ce arată semne de acutizare în actualul climat economic. Pentru succesul unui proiect în piaţă, este necesar un property manager bun, care să prezinte neutralitate în faţa chiriaşilor, să aibă cunoştinţe solide din piaţă şi să deţină abilităţi de negociere şi relaţionare cu clienţii. Divizia de property management a fost creată ca răspuns la această nevoie, cu atât mai mult cu cât feed-back-ul primit de la dezvoltatori arată că echipele interne de administrare şi firmele de Facility Management nu reuşesc să acopere toate aceste cerinţe”, a declarat Ilinca Păun, Managing Director în cadrul Colliers International România. Pe viitor, strategia de dezvoltare a companiei vizează consolidarea expertizei pe segmentele de office, retail şi industrial.

Clădirile „verzi”, un segment aflat în plină dezvoltare
O altă direcţie adoptată de Colliers ţine de trendul de dezvoltare a clădirilor „verzi” – o altă nişă aflată în plin avânt. Aşa se face că, începând din a doua jumătate a anului trecut, departamentul de property management al companiei oferă şi consiliere în vederea obţinerii certificărilor verzi, atât pentru clădirile existente, cu scopul de a îmbunătăţi performanţa şi sustenabilitatea acestora, cât şi pentru proiectele noi. Primii trei clienţi pe acest segment sunt centrul de afaceri City Gate, turnul de birouri Ana Tower, (care a obţinut recent pre-certificarea verde LEED Gold) şi clădirea de birouri Global City Business Park, din nordul Capitalei.

În plus, începând din trimestrul al doilea al anului 2012, reprezentanţii Colliers oferă şi servicii de consultanţă în management pentru centrul de afaceri World Trade Center, precum şi pentru două clădiri de birouri deţinute de compania Allianz-Ţiriac în Bucureşti. „Prin fiecare tip de serviciu oferit, ne propunem să contribuim în mod direct la performanţa proiectelor de care ne ocupăm. Astfel, pornind de la expertiza Colliers pe plan local şi internaţional, vizăm obiective similare celor atinse pe pieţele dezvoltate din Europa, cum ar fi o rată de colectare a chiriilor de 98% în primele zile ale lunii sau reducerea consumului de energie cu minim 25% pentru clădirile cu certificare verde”, spune Ştefania Baldovinescu, directorul departamentului de property management din cadrul Colliers International.

Compania de consultanţă Colliers International a consemnat anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 4,196 milioane de euro, în creştere cu circa 14,6% faţă de anul precedent, când acelaşi indicator se situa la 3,659 de milioane de euro. Cu toate acestea, profitul companiei a fost mai scăzut comparativ cu 2010: 56.829 de euro, faţă de 195.245 de euro.

Citeşte şi: Din ce mai fac azi banii companiile de consultanţă imobiliară?

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Ce strategie de lucru a adoptat rețeaua de agenții RE/MAX pentru când vom ieși din izolare

Agentul va utiliza echipament de protecție în interacțiunile directe cu clienții, pentru a minimiza riscurile de răspândire a virusului COVID-19. Pentru a răspunde la realitatea de după ieșirea din...

citește mai departe
Imobiliare.ro: În ciuda pandemiei, statisticile arată că există, chiar și acum, un interes solid pentru piața locuințelor

Deși evenimentele din plan social impun o stare de expectativă, cei aflați în căutarea unei case nu au dispărut, totuși, de pe fața pământului – este de așteptat ca,...

citește mai departe
Imobiliare de Romania. Episodul 2: (Ne)profesionistii

Din episodul anterior: Actorii pietei imobiliare, principalii beneficiari ai unei piete neprofesioniste, au fost identificati si demascati: dezvoltatorii, ziarele si site-urile de publicitate imobiliara, vanzatorii si cumparatorii privati care...

citește mai departe
De cât fac afaceri agenţiile de top din afara Capitalei

În marile oraşe ale ţării, miza jocurilor imobiliare este semnificativ mai mică faţă de Bucureşti. Capitala este, de departe, cea mai importantă piaţă imobiliară a ţării, marile companii de...

citește mai departe
Century 21 îşi schimbă strategia: de la vânzare de francize la achiziţia de agenţii de cartier

Compania intenţionează să-şi consolideze poziţia în zonele Pantelimon şi Titan din Capitală. Agenţia Century 21 Titan Park, coordonată de master francizorul pe România pentru brandul de origine americană, şi-a...

citește mai departe