Vânzări
Închirieri
Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
5 Februarie 2013

Malluri planificate pentru Bucureşti: de şase ori cât AFI Palace Cotroceni

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei
Ultima actualizare: 05 Februarie 2013

Dacă toate proiectele „valide” în momentul de faţă ar fi realizate, stocul Capitalei ar creşte cu aproape 60%.

Pentru următorii ani, în Bucureşti sunt anunţate spre livrare centre comerciale cu o suprafaţă totală de aproximativ 470.000 de metri pătraţi, în vreme ce construcţia unor proiecte de 430.000 de metri pătraţi a fost oprită, arată consultanţii CBRE România într-un raport de piaţă. Volumul spaţiilor comerciale a căror dezvoltare a rămas în picioare este de peste şase ori mai mare decât suprafaţa unuia dintre cele mai mari malluri din Capitală – AFI Palace Cotroceni (76.000 de metri pătraţi) – şi ar reprezenta o creştere de aproximativ 58% faţă de stocul modern de retail existent la ora actuală pe această piaţă (806.000 de metri pătraţi). În toamna lui 2013 este programat spre deschidere Promenada Mall, un proiect de 55.000 de metri pătraţi, amplasat în zona Floreasca.

Potenţial şi în oraşele secundare sau terţiare
În momentul de faţă, la nivel naţional se află efectiv în construcţie peste 160.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale, iar la finele lui 2013 stocul de retail al României ar trebui să ajungă la peste 2,8 milioane de metri pătraţi. Pe lista livrărilor se numără Coresi Shopping City (faza I), AFI Palace Ploieşti, Cora Slobozia, Corall Constanţa sau Uvertura Mall Botoşani. „România (…) este încă interesantă pentru dezvoltatorii internaţionali de centre comerciale. Companii precum AFI Europe, NEPI, Sonae Sierra, Immochan sau Raiffeisen Evolution dezvoltă proiecte în ţară sau au în plan investiţii în spaţii comerciale. De asemenea, densitatea de metri pătraţi de centre comerciale la mia de locuitori arată că nu doar în Bucureşti există potenţial de dezvoltare, ci şi în oraşe, precum Braşov, Timişoara, Craiova sau Galaţi”, subliniază Luiza Moraru, directorul departamentului de retail al CBRE România.

Focus pe proiecte mici
În ceea ce priveşte volumul livrărilor consemnat în 2012, s-a putut observa o schimbare în preferinţele dezvoltatorilor. După ce în primul semestru al anului a fost deschis un singur centru comercial – Palas Iaşi, cu o suprafaţă închiriabilă de 55.000 de metri pătraţi -, în semestrul al doilea au fost inaugurate la nivel naţional şase astfel de proiecte, dintre care însă doar unul de tip „shopping mall” (Ploieşti Shopping City, tot cu 55.000 de metri pătraţi), restul fiind proiecte de mici dimensiuni. În Capitală, spre exemplu, au fost finalizate Cora Rahova, InterCora Mihai Bravu şi Auchan City Crângaşi. „S-a observat anul trecut preferinţa investitorilor pentru inaugurarea de centre comerciale cu galerii mici, cu o suprafaţă de până la 6.000 de metri pătraţi. Principalul motiv îl constituie timpul mai scurt pentru dezvoltarea unui astfel de proiect, de la accesarea finanţării până la inaugurare, spre deosebire de cel necesar pentru construirea unui centru comercial de tip shopping mall’”, precizează Luiza Moraru.

Suceava: un metru pătrat de mall pentru fiecare locuitor
În 2012 au fost livrate în România spaţii comerciale cu o suprafaţă totală de 150.000 de metri pătraţi, volum de circa patru ori mai mic decât cel consemnat în anul 2008. Astfel, stocul naţional de spaţii moderne de retail se situa, la finele anului trecut, la aproximativ 2,7 milioane de metri pătraţi, dintre care Bucureştiul deţinea 30% (806.000 de metri pătraţi). Media de spaţii comerciale la mia de locuitori se ridica la 127 de metri pătraţi la nivel naţional şi la 416 metri pătraţi în Capitală. Suceava a rămas însă oraşul cu cel mai mare stoc de retail raportat la populaţie: 1.118 metri pătraţi la mia de locuitori.
Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
În contextul pandemiei, parcurile de retail au avut de câștigat în fața mallurilor

Mallurile au resimțit efectele închiderii magazinelor cu produse neesențiale, dar și a restaurantelor și cinematografelor. Parcurile de retail din România s-au dovedit a fi mult mai reziliente în timpul...

citește mai departe
În cadrul ansamblului Dimri Residence va fi finalizată o clădire mixtă, de retail și birouri, în vara lui 2021

Imobilul va avea o suprafață de 7.000 de metri pătrați, peste 40% dintre spațiile comerciale disponibile aflându-se în discuții în vederea închirierii. Dezvoltatorul imobiliar Dimri Construction & Development, de...

citește mai departe
Dezvoltatorii se extind și în județele care duceau lipsă de proiecte comerciale moderne. Parcurile de retail, „pariul” momentului

În ciuda epidemiei de Covid-19, capitalele de județ sunt atractive pentru investitorii în proiecte de retail, datorită potențialului lor economic. Cel mai recent raport de piață realizat de compania...

citește mai departe
Românii n-au renunțat la cumpărături: aproape o treime dintre retaileri au avut vânzări similare sau mai mari în T3 2020 față de 2019, în ciuda scăderii traficului în magazine

Evoluția celor doi indicatori relevă că, deși merg mai rar în magazine, consumatorii sunt dispuși să cheltuiască mai mult într-o singură „vizită”. Deși retailul a fost unul dintre cele...

citește mai departe
Cele mai recente livrări de pe piața de retail. La cât ajunge stocul autohton de asemenea spații

Potrivit reprezentanților Cushman & Wakefield Echinox, piața de profil prezintă în continuare potențial de dezvoltare. În urma celor mai recente livrări de centre comerciale, stocul de retail modern din...

citește mai departe