Potrivit unei analize www.imobiliare.ro, judeţul Prahova se află pe primul loc în privinţa ofertelor de hoteluri şi pensiuni scoase la vânzare.
Chiar dacă ne aflăm în plin sezon estival, perioada de recesiune se resimte din plin la capitolul turism. Potrivit unei analize realizate de www.imobiliare.ro, în primele şase luni ale acestui an, numărul ofertelor de hoteluri şi pensiuni scoase la vânzare a crescut cu 60%. „La nivel naţional, asistăm la o explozie a numărului de unităţi cu destinaţie turistică scoase la vânzare. Dacă la începutul primului semestru portalul cuprindea 217 anunţuri, în prezent există 344 anunţuri valide”, arată Adrian Erimescu, directorul general al www.imobiliare.ro.
La ora actuală, campion absolut în clasamentul unităţilor turistice disponibile spre achiziţie este Valea Prahovei. Acest judeţ a înregistrat şi cea mai mare creştere a ofertelor în acest an. Astfel, dacă la începutul primului semestru existau cinci hoteluri şi pensiuni scoase la vânzare, la sfârşitul acestei perioade, numărul imobilelor a urcat la 52. În Buşteni, numărul pensiunilor şi hotelurilor scoase la vânzare a ajuns la 35 la sfârşitul lunii iunie, în vreme ce, în Azuga şi Sinaia, pot fi găsite până la 10 oferte de acest tip. O situaţie asemănătoare se mai găseşte în judeţul Braşov, în Predeal, unde există 30 de anunţuri valide.
Cea mai mică cerere, pe clasa medie
Cum se explică această explozie a ofertei de unităţi turistice din zona montană? În perioada de boom, în zona Văii Prahovei s-au construit foarte multe pensiuni şi hoteluri, dat fiind că turismul la munte mergea foarte bine, explică Ciprian Kore, consultant în cadrul agenţiei Colex Consulting. La ora actuală însă, turiştii nu mai sunt atât de mulţi – iar cei care mai sunt nu caută atât de mult segmentul unităţilor de trei stele (în care se încadrează majoritatea), ci merg fie la cinci stele, fie optează pentru cazare de două stele sau mai jos. În plus, adaugă Kore, în perioada de boom mulţi români şi-au achiziţionat case de vacanţă, unde îşi mai trimit şi prietenii din când în când. Aceştia sunt principalii factori care fac din deţinerea unei pensiuni în zona montană o afacere dificilă pe timp de criză.
Preţuri cu 25-30% mai mici decât în perioada de boom
La aceeaşi concluzie ajungem şi dacă analizăm lucrurile din perspectiva cererii pe acest segment. „Nu sunt foarte multe solicitări pentru acest gen de imobile deoarece preţurile cerute de proprietari sunt destul de mari (având în vedere că s-au construit într-o perioadă de vârf a «imobiliarelor», când şi materialele de construcţie erau mai scumpe”, subliniază Kore. Comparativ cu preţurile „de boom”, reprezentantul Colex Consulting apreciază că unităţile turistice au înregistrat o scădere de 25-30% – ceea ce poate fi un nivel relativ acceptabil, luând în considerare faptul că o pensiune funcţională de câţiva ani are deja o poziţie, căi bune de acces, o clientelă formată etc…
În mod evident, vânzarea unei proprietăţi într-o perioadă de criză se dovedeşte o misiune dificilă. Nu una imposibilă totuşi. În opinia lui Kore, o ofertă vandabilă în momentul de faţă ar fi o pensiune situată într-o zonă bună, de peste trei stele, cu aproximativ 15 camere şi 350 de metri pătraţi suprafaţă construită, totul la un preţ de circa 350.000 de euro.