Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
18 iun. 2020

40% dintre angajați revin în clădirile de birouri. Cam atât permit și spațiile închiriate de companii, respectând regulile de „distanțare”

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare, Ştirea zilei
Sursă foto: Pixabay.com

Înainte de perioada de pandemie, spațiile office moderne aveau o densitate medie de aproximativ 10 metri pătrați per angajat – raport cu totul nesatisfăcător în noul context de piață.

Odată cu relaxarea restricțiilor de deplasare, impuse pe fondul pandemiei de COVID-19, companiile încep să își reia activitatea în sediile situate în clădiri de birouri, dar, într-o primă fază, cu doar 40% dintre angajați, relevă un sondaj realizat, în perioada 21-29 mai, de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. La studiu au participat un număr de 33 de companii din București și Cluj cu sediul în clădiri de birouri, acestea cumulând peste 17.000 de angajați.

Citește și:
Bucureştiul, pe primul loc într-un top mondial al celor mai bune orașe pentru lucrul de acasă

Avantaje și dezavantaje ale lucrului de acasă: dificultatea de a separa viața personală de timpul dedicat muncii, una dintre marile provocări

Soluția momentului: muncă de acasă, dar și de la birou

Potrivit sondajului menționat, doar 4% dintre angajații din cele două orașe și-au continuat activitatea de la birou în perioada de izolare la domiciliu impusă de autorități. Cu toate acestea, ponderea angajaților care vor lucra gradul de „populare” a clădirilor office moderne va creşte, în următoarea perioadă, până la aproximativ 40%. Interesant este că, potrivit reprezentanților companiei de consultanță, dacă angajatorii ar impune ca mai mulți angajați să revină la birou, respectarea actualelor norme de „distanțare socială” ar fi periclitată. În acest context, mai bine de jumătate dintre angajații din zona serviciilor vor continua, cel puțin pentru o perioadă, să lucreze de acasă.

„Companiile vor continua să practice un mix între munca de la birou și munca de acasă dintr-o serie de motive, precum dorința unora dintre companii de a testa eficacitatea muncii de acasă pe un interval mai lung de timp sau atitudinea mai prudentă a unor angajați, care vor să evite pe cât posibil locurile aglomerate, precum mijloacele de transport în comun. Cel mai important aspect este însă legat de faptul că, la o densitate medie de circa 10 metri pătrați/angajat, cât era standardul în piața locală înainte de pandemie, este imposibilă revenirea la birou cu toți angajații cu respectarea normelor de distanțare recomandate. Astfel, considerăm că acest procent de 40% este aproape de capacitatea maximă a spaţiilor de birouri deja închiriate în contextul actual, reconfirmând necesitatea sediilor de birouri și chiar potențialul de redimensionare a acestora prin preluarea unor spaţii suplimentare.”

Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox

 

Citește și:
Studiu: Cum spun românii că-și vor schimba obiceiurile pe fondul noilor „măsuri de relaxare”. „Instinctele de a socializa și de a experimenta vor răzbate”

Luna iunie, punct de cotitură în activitatea companiilor

Aproximativ jumătate dintre companiile intervievate au revenit sau planifică să revină la birou cu o parte importantă dintre angajați în decursul lunii iunie, aproape 20% dintre firme vor să facă acest lucru în septembrie, în timp ce 13% dintre companiil, în special de dimensiuni mici și medii, își propun să revină la birou abia la începutul anului viitor. În acest context, 30% dintre firmele intervievate spun că în următoarele 12 luni vor avea nevoie de mai puțin spaţiu de birouri, 61% dintre firme își acoperă necesarul de birouri cu spaţiile deja contractate, în timp ce 9% dintre firme preconizează că vor avea nevoie de spaţiu suplimentar.

Citește și:
5 paşi pentru asigurarea siguranţei sanitare a angajaților în momentul întoarcerii la birou

Cu toate acestea, date fiind măsurile de „distanțare socială”, piața autohtonă de profil poate beneficia, pe termen mediu și lung, de o majorare a cererii de spații de birouri moderne. Potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox, stocul de birouri moderne din București și Cluj se ridică la aproape 3,5 milioane de metri pătrați, găzduind peste 300.000 de angajați din domenii diverse, precum IT, telecom, servicii financiare (bănci – asigurări), servicii profesionale (avocați – consultanți), media, etc.

Postează-ți părerea

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să te mai intereseze și
Cum să previi răspândirea COVID-19 la locul de muncă. 5 sfaturi practice

Sistemele HVAC pot contribui la reducerea ratei de transmisie: pentru aceasta, influxul de aer proaspăt, din exterior, trebuie maximizat, iar funcțiile de recirculare a aerului – oprite. În contextul...

citește mai departe
Avantaje și dezavantaje ale lucrului de acasă: dificultatea de a separa viața personală de timpul dedicat muncii, una dintre marile provocări

Deși majoritatea angajaților s-au adaptat la noua situație, doar 3% dintre ei ar prefera ca lucrurile să rămână așa în continuare; mulți ar fi deschiși, însă, la un program...

citește mai departe
Adaptare rapidă la lucrul de acasă: „Asistăm la o mobilizare exemplară a companiilor, pe toate planurile”

Urmând recomandările autorităților, multe companii au permis deja angajaților să lucreze de acasă. În momentul de față, cea mai mare parte a clădirilor de birouri din portofoliul Colliers International...

citește mai departe
Birourile „instant” sau spațiile de co-working, tot mai populare. Un operator local se extinde

Majoritatea clienților de pe acest segment de piață optează pentru birouri individuale, cu suprafețe de maximum 40 de metri pătrați. Operatorul de spații co-working Flash Office Solutions va ocupa...

citește mai departe
Marile tranzacții de pe piața de birouri, încheiate doar de companii din domeniile IT&C și financiar

Aceste contracte au reprezentat, anul trecut, aproximativ o treime din totalul închirierilor de birouri noi din București. Potrivit datelor ESOP Consulting l CORFAC Internațional, în 2019 au fost încheiate,...

citește mai departe