Vânzări
Închirieri
Află rapid răspunsul la orice întrebare despre piața imobiliară
Introdu minim 3 caractere
Caută în
18 Iunie 2020

40% dintre angajați revin în clădirile de birouri. Cam atât permit și spațiile închiriate de companii, respectând regulile de „distanțare”

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare, Ştirea zilei
Ultima actualizare: 18 Iunie 2020
Sursă foto: Pixabay.com

Înainte de perioada de pandemie, spațiile office moderne aveau o densitate medie de aproximativ 10 metri pătrați per angajat – raport cu totul nesatisfăcător în noul context de piață.

Odată cu relaxarea restricțiilor de deplasare, impuse pe fondul pandemiei de COVID-19, companiile încep să își reia activitatea în sediile situate în clădiri de birouri, dar, într-o primă fază, cu doar 40% dintre angajați, relevă un sondaj realizat, în perioada 21-29 mai, de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. La studiu au participat un număr de 33 de companii din București și Cluj cu sediul în clădiri de birouri, acestea cumulând peste 17.000 de angajați.

Citește și:
Bucureştiul, pe primul loc într-un top mondial al celor mai bune orașe pentru lucrul de acasă

Avantaje și dezavantaje ale lucrului de acasă: dificultatea de a separa viața personală de timpul dedicat muncii, una dintre marile provocări

Soluția momentului: muncă de acasă, dar și de la birou

Potrivit sondajului menționat, doar 4% dintre angajații din cele două orașe și-au continuat activitatea de la birou în perioada de izolare la domiciliu impusă de autorități. Cu toate acestea, ponderea angajaților care vor lucra gradul de „populare” a clădirilor office moderne va creşte, în următoarea perioadă, până la aproximativ 40%. Interesant este că, potrivit reprezentanților companiei de consultanță, dacă angajatorii ar impune ca mai mulți angajați să revină la birou, respectarea actualelor norme de „distanțare socială” ar fi periclitată. În acest context, mai bine de jumătate dintre angajații din zona serviciilor vor continua, cel puțin pentru o perioadă, să lucreze de acasă.

„Companiile vor continua să practice un mix între munca de la birou și munca de acasă dintr-o serie de motive, precum dorința unora dintre companii de a testa eficacitatea muncii de acasă pe un interval mai lung de timp sau atitudinea mai prudentă a unor angajați, care vor să evite pe cât posibil locurile aglomerate, precum mijloacele de transport în comun. Cel mai important aspect este însă legat de faptul că, la o densitate medie de circa 10 metri pătrați/angajat, cât era standardul în piața locală înainte de pandemie, este imposibilă revenirea la birou cu toți angajații cu respectarea normelor de distanțare recomandate. Astfel, considerăm că acest procent de 40% este aproape de capacitatea maximă a spaţiilor de birouri deja închiriate în contextul actual, reconfirmând necesitatea sediilor de birouri și chiar potențialul de redimensionare a acestora prin preluarea unor spaţii suplimentare.”

Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox

 

Citește și:
Studiu: Cum spun românii că-și vor schimba obiceiurile pe fondul noilor „măsuri de relaxare”. „Instinctele de a socializa și de a experimenta vor răzbate”

Luna iunie, punct de cotitură în activitatea companiilor

Aproximativ jumătate dintre companiile intervievate au revenit sau planifică să revină la birou cu o parte importantă dintre angajați în decursul lunii iunie, aproape 20% dintre firme vor să facă acest lucru în septembrie, în timp ce 13% dintre companiil, în special de dimensiuni mici și medii, își propun să revină la birou abia la începutul anului viitor. În acest context, 30% dintre firmele intervievate spun că în următoarele 12 luni vor avea nevoie de mai puțin spaţiu de birouri, 61% dintre firme își acoperă necesarul de birouri cu spaţiile deja contractate, în timp ce 9% dintre firme preconizează că vor avea nevoie de spaţiu suplimentar.

Citește și:
5 paşi pentru asigurarea siguranţei sanitare a angajaților în momentul întoarcerii la birou

Cu toate acestea, date fiind măsurile de „distanțare socială”, piața autohtonă de profil poate beneficia, pe termen mediu și lung, de o majorare a cererii de spații de birouri moderne. Potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox, stocul de birouri moderne din București și Cluj se ridică la aproape 3,5 milioane de metri pătrați, găzduind peste 300.000 de angajați din domenii diverse, precum IT, telecom, servicii financiare (bănci – asigurări), servicii profesionale (avocați – consultanți), media, etc.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
Cushman & Wakefield Echinox: Doar 10% dintre angajați sunt dispuși să lucreze exclusiv de acasă, restul vor și de la birou

În prima jumătate a anului, 43% dintre angajați au spus că au lucrat în special de la birou, comparativ cu 36% în intervalul mai-decembrie 2020, respectiv 29% în perioada...

citește mai departe
Griffes: Semne puternice de revenire pentru închirierile de birouri din Capitală în T2 2021. Avans de 80% estimat la capitolul livrări față de 2020

O creștere a numărului de semnări de contracte noi pe piața de birouri a început să se resimtă la începutul sezonului estival. Cel de-al doilea trimestru al anului în...

citește mai departe
Achiziții de active imobiliare în valoare de 300 de milioane de euro în S1 2021. „România continuă să ofere printre cele mai atractive randamente din regiune”

Potrivit consultanților Cushman & Wakefield Echinox, tranzacțiile încheiate în prima jumătate a anului au fost susținute de apetitul pentru birouri al investitorilor austrieci. Valoarea totală a tranzacțiilor cu active...

citește mai departe
Comerțul online impulsionează și cererea de spații de birouri

Un domeniu de activitate de nișă s-a dezvoltat puternic în ultimul an, în detrimentul unor sectoare economice. Pe fondul pandemiei de Covid-19, comerțul online a prins un foarte mare...

citește mai departe
Genesis Property: 60% dintre angajați vor mai multe măsuri de protecție a sănătății în clădirile de birouri

Destule persoane sunt de părere că lucrul în condiții normale le poate ajuta să păstreze un mai bun echilibru între viața profesională și cea personală. Peste 60% dintre angajați...

citește mai departe